Autokaupassa pulaa naismyyjistä

Miesvaltainen autokauppa kaipaa entistä enemmän myös naismyyjiä.


 

Autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n työntekijätilastojen mukaan koko henkilöstöstä 84 % on miehiä ja loput 16 % naisia. Automyyjän tehtävissä työskentelee 109 henkilöä ympäri Suomen, joista noin 94 % on miehiä ja ainoastaan 6 % naisia. Elokuun loppupuolella kerätty tilasto kertoo karua faktaa autokaupan myyjien sukupuolijakaumasta.

”Autokauppa on henkilöstörakenteeltaan hyvin miesvaltainen ala ja avoinna oleviin automyyjän tehtäviin saadaan turhan vähän hakemuksia naispuolisilta henkilöiltä. Haluamme jatkuvasti etsiä uusia keinoja tilanteen vakauttamiseksi, sillä kokemuksemme naismyyjistä ovat olleet ainoastaan positiivisia”, toteaa J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n kasvu lyhyellä aikavälillä on ollut vauhdikasta. Suomen suurimpiin kuuluva autoliikeketju avaa jo 18. toimipisteensä Jyväskylään syyskuussa, joka on ketjun neljäs uusi autoliike tänä vuonna. Kasvusta huolimatta naisten prosentuaalinen määrä ketjun automyyjistä ei ole noussut, eikä hakemuksia kyseisiin tehtäviin ole saatu toivotulla tavalla.

Ala-Hakuni uskoo alhaisten hakumäärien johtuvan tarpeettomista ennakkoluuloista autokaupan alaa kohtaan.

”Jokaisessa henkilössä saattaa olla autokaupan vaatimaa potentiaalia sukupuolesta riippumatta ja vanhan ajan stereotypioita halutaan rikkoa. Meillä toimistossa työskentelevistä työntekijöistä valtaosa on naisia. Toivomme ja kannustamme asiakaspalvelusta ja myyntityöstä kiinnostuneita naispuolisia henkilöitä hakeutumaan myös automyynnin tehtäviin, koska tilausta tälle selvästi on.”

Autokaupassa meneillään digimurros

Autokaupan ala on kokenut lähivuosina suuren digitaalisen murroksen, jonka myötä myös automyyjän rooli on muuttunut paljon vuosien takaisesta. Murros on vahvasti läsnä myös J. Rinta-Joupin päivittäisessä toiminnassa.

”Tämän päivän automyyjän eduksi katsotaan erityisesti digitaalisuus, järjestelmällisyys, asiakaspalveluhenkisyys, kaupallisuutta tietenkään unohtamatta. Me emme vaadi hakijoilta automyynnin kokemusta vaan enemmänkin positiivista asennetta ja halua oppia uutta. Voinkin todeta, että nykyisin ketjussamme työskentelevät naismyyjät suoriutuvat työssään erinomaisesti.”

Jarmo Rinta-Jouppi Oy kertoi asiasta tiedotteessaan 3.8.2021.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen