Porsche esitteli urheilullisen Cayenne Turbo GT:n

Uutuusmallin suorituskyvyn perustana on nelilitrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka tuottaa tehoa peräti 640 hevosvoimaa – 90 hv enemmän kuin Cayenne Turbo Coupen voimanlähde – ja vääntää vahvimmillaan 850 Nm (80 Nm enemmän).


 

Uusi urheilullinen SUV tarjoaa 640 hevosvoimaa ja radalle optimoidun alustan, kertoo Porsche Finland tiedotteessaan 19.7.2021.

 

Porsche täydentää Cayenne-mallistoaan todellisella urheiluautolla. Valmistajan mukaan uusi CayenneTurbo GT yhdistää suorituskyvyn ja poikkeuksellisen ajodynamiikan erinomaiseen käytännöllisyyteen. Uutuusmallin suorituskyvyn perustana on nelilitrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka tuottaa tehoa peräti 640 hevosvoimaa – 90 hv enemmän kuin Cayenne Turbo Coupen voimanlähde – ja vääntää vahvimmillaan 850 Nm (80 Nm enemmän). Kiihtyvyys  0–100 km/h on nopeutunut kuusi sekunnin kymmenystä 3,3 sekuntiin. Huippunopeus on nyt 300 km/h, 14 km/h enemmän kuin aikaisemmin. Entistäkin urheilullisemmin muotoiltu, ainoastaan nelipaikkaisena Coupe-varianttina saatava Cayenne Turbo GT on varustettu vakiona kaikilla saatavissa olevilla alustajärjestelmillä sekä suorituskykyisillä renkailla, jotka on erityisesti suunniteltu uutuusmallia varten. Myös voimalinjan ja alustan säädöt on viritetty mallikohtaisesti. Lopputuloksena on harmoninen kokonaiskonsepti, jonka ratakelpoisuus on erinomainen. Porschen testikuljettaja Lars Kern todisti tämän kellottamalla SUV-mallien uuden virallisen ennätysajan, 7:38,9 minuuttia, Nürburgringin Nordschleifen 20,832 kilometrin pituisella ratakierroksella.

Turbo GT:n ajokorkeus on 17 millimetriä matalampi kuin Cayenne Turbo Coupessa. Sekä passiiviset alustakomponentit että aktiiviset hallintajärjestelmät on suunniteltu uusiksi, optimoitu ohjattavuuden ja suorituskyvyn näkökulmasta ja kalibroitu erikseen niiden täydellisen yhteistoiminnan varmistamiseksi. Esimerkiksi kolmikammioisen ilmajousituksen jäykkyyttä on lisätty jopa 15 prosenttia. Myös PASM-aktiivijousituksen vaimennusominaisuudet, Power Steering Plus ‑ohjaustehostin ja taka-akselin ohjaus on mukautettu uutuusmallin erityisominaisuuksien mukaiseksi. Aktiivista PDCC-kallistuksenvakautusta ohjaa nyt suorituskykypainotteinen ohjelmisto. Tämän seurauksena Cayenne Turbo GT on vakaampi ja pureutuu entistäkin lujemmin tiehen. Kaarreajo-ominaisuudet suurilla ajonopeuksilla ovat entistä tarkemmat, ja Porsche Torque Vectoring ‑järjestelmä sallii suuremmat vääntöpoikkeamat. Kokonaisvaltaisesti optimoitu etuakseli parantaa osaltaan auton ohjattavuutta. Eturenkaat ovat tuuman leveämmät kuin Turbo Coupessa. Negatiivista camber-kulmaa on suurennettu 0,45 astetta, jotta erityisesti uutuusmallia varten suunniteltujen suorituskykyisten Pirelli P Zero Corsa ‑renkaiden kosketuspinta tiehen olisi mahdollisimman laaja. Jarrutustehon takaavat vakiovarusteluun kuuluvat hiilikuitukeraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) ‑jarrut.

 

Entistä nopeammin vaihtava Tiptronic S ja titaaninen Sport-pakoputkisto

 

Cayenne Turbo GT:n kaksoisturbomoottori on tällä hetkellä Porschen tehokkain 8-sylinterinen voimanlähde. Laajimmat moottoriin tehdyt uudistukset liittyvät kampiakselikokoonpanoon, ahtimeen, suoraruiskutukseen, induktiojärjestelmään ja välijäähdyttimeen. Kampiakselin, kiertokankien, mäntien, jakoketjun ja vääntövärähtelynvaimentimien kaltaiset keskeiset osat ovat Turbo GT:n V8-moottorissa erilaiset kuin Turbo Coupessa, sillä ne on suunniteltu kestämään suurempia hetkellisiä kuormia uuden moottorin 640 hv:n (471 kW) huipputehon mukaisesti. 8-vaihteinen Tiptronic S ‑vaihteisto vaihtaa entistä nopeammin, ja myös Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmää on parannettu. Jakovaihteistossa on ylimääräinen vesijäähdytys. Vakiovarusteluun kuuluva Sport-pakoputkisto keskelle sijoitettuine pakoputkineen on ainutlaatuinen Cayenne Turbo GT:ssä. Pakosarja on takimmaista äänenvaimenninta myöten valmistettu kevyestä, erityisen hyvin lämpöä kestävästä titaanista. Auton painoa on kevennetty entisestään jättämällä keskimmäinen äänenvaimennin pois.

 

Runsaasti hiilikuitua ulkopuolella ja Alcantaraa sisällä

 

Cayenne Turbo GT on saatavissa myös uudella Arctic Grey -korivärillä. Muotoilun yksityiskohdat korostavat uutuusmallin poikkeuksellista urheilullisuutta. Niihin kuuluvat erityinen GT-etupuskuri näyttävällä helmaspoilerilla ja suurennetut sivuilmanottoaukot, jotka tekevät keulan ilmeestä ainutlaatuisen. Sivuprofiilia hallitsevat urheiluautomaisesti muotoiltu hiilikuitukatto, mustat pyöräkoteloiden levikkeet ja Neodyme-sävyiset 22 tuuman GT Design ‑vanteet. Kattospoilerin hiilikuituiset sivulevyt ovat ainutlaatuinen ominaisuus GT-mallissa. Ajonopeuden mukaan laajeneva takaspoileri on 25 mm leveämpi kuin Turbo-variantissa ja lisää downforcea huippunopeudella jopa 40 kg. Näyttävä hiilikuituinen diffuusori täydentää auton takaosan sporttisen vaikutelman.

 

Uusi PCM-tietoviihdejärjestelmä saa ensiesittelynsä 

 

Korkealaatuinen vakiovarustelu ja sisätilojen entistä runsaampi Alcantara-verhoilu korostavat Cayenne Turbo GT:n urheilullista luonnetta. Muun muassa kahdeksaan suuntaan säädettävät etuistuimet ja erilliset urheiluistuimet takana ovat vakiovarusteita. Kaikissa istuimissa on rei’itetyllä Alcantaralla verhoiltu keskiosa, Neodyme- tai Arctic Grey ‑sävyinen kontrastiväritys ja pääntukeen kirjailtu Turbo GT ‑teksti. Sporttisessa monitoimiohjauspyörässä on keltainen keskiasennon merkki Porschen urheiluautoille luonteenomaiseen tapaan. Sisätiloissa on valikoituja mattamustia yksityiskohtia varustelutasosta riippuen.Uuden Turbo GT:n myötä lanseerataan myös seuraavan sukupolven Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmä, jossa on entistä parempi suorituskyky, uudistettu käyttöliittymä ja uusi toimintalogiikka. Uusi PCM 6.0 on entiseen tapaan yhteensopiva Apple CarPlayn kanssa, mutta nyt myös Apple Music ja Applen Podcastit on integroitu järjestelmään. Uutena ominaisuutena on lisäksi Android Auto, joka mahdollistaa Android-älypuhelimien integroinnin järjestelmään.

Uuden Cayenne Turbo GT:n hinnat alkavat Suomessa 372 467,16 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun. Asiakastoimitukset alkavat  syys-lokakuun vaihteessa 2021.

Sporttisessa monitoimiohjauspyörässä on keltainen keskiasennon merkki Porschen urheiluautoille luonteenomaiseen tapaan.


Muun muassa kahdeksaan suuntaan säädettävät etuistuimet ja erilliset urheiluistuimet takana ovat vakiovarusteita.

Kiihtyvyys  0–100 km/h on nopeutunut kuusi sekunnin kymmenystä 3,3 sekuntiin. Huippunopeus on nyt 300 km/h, 14 km/h enemmän kuin aikaisemmin.


 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen