Mercedes EQB on sähköinen tilaihme

Erinomaisten sisätilojen perusedellytys on autossa käytettävä Mercedes-Benz GLB:n pitkä akseliväli (2829 mm), joka mahdollistaa myös vapaasti muunneltavat sisätilaratkaisut.

 

Mercedes-EQ:n uusi EQB esiteltiin Kiinassa Shanghain autonäyttelyssä. Malli tulee myyntiin Euroopassa 2021 loppuvuoden aikana ja Yhdysvalloissa 2022.

 

Uutuus on saatavana 5- ja 7-paikkaisina versioina, ja se on jo toinen sähköistetty EQ-kompaktimalli tänä vuonna.

 

EQB:ssa on vakiovarusteena monipuolinen ja tehokas Electric Intelligence -navigointijärjestelmä.

 

Mercedes-Benz ennakoi sähkö- ja lataushybridiautojen osuudeksi noin 13 prosenttia tänä vuonna (2021).

 

Tilaa viidelle tai seitsemälle matkustajalle

 

Uusi EQB on saatavana jopa 7-paikkaisena, joten muuttuvien istuinratkaisujensa ansiosta auto sopii hyvin vaihteleviin perhekäyttö- ja harrastustarpeisiin. Samalla EQB asemoituu sähköautojen kategoriassa vielä hyvin harvinaiseen kokoluokkaan. Kolmannen istuinrivin kahdelle erillisistuimelle sopivat vielä 165 senttiä pitkät matkustajat, ja niille voidaan sijoittaa myös ISOFIX-hyväksytyt lasten turvaistuimet.

 

Kompaktit ulkomitat, runsaasti sisätilaa

 

Uudet EQB:N mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 4684/1834 (ilman sivupeilejä)/1667 (5-paikkainen versio). Erinomaisten sisätilojen perusedellytys on autossa käytettävä Mercedes-Benz GLB:n pitkä akseliväli (2829 mm), joka mahdollistaa myös vapaasti muunneltavat sisätilaratkaisut. Päätila edessä on ruhtinaalliset 1035 milliä ja 2. istuinrivillä (5-paikkaisessa) 979 milliä. 

Tavaratilan koko on 5-paikkaisessa versiossa 495–1710 litraa ja 7-paikkaisessa 465–1610 litraa istuinten asennosta riippuen. Toisen istuinrivin selkänojien kallistusmahdollisuus on vakiovaruste ja 2. istuinrivin penkkejä voidaan liikuttaa pituussuunnassa 140 milliä. Tämä mahdollistaa tavaratilan koon kasvattamisen 190 litralla.

 

Jo kolmas sähköautolanseeraus, sähköisten osuus nousee 13 prosenttiin 

 

Erityisesti Kiinan markkinoita varten suunniteltu EQB lanseerattiin Shanghain autonäyttelyssä. Esillä oleva auto on AMG Line -varusteltu, ja teho on 215 kW (292 hv). Kyseessä on jo kolmas Mercedes-Benzin uuden täyssähkömalli esittely tänä vuonna EQA:n ja EQS:n lisäksi. Myöhemmin esitellään vielä neljäskin sähköautomalli EQE. Mercedes-Benzin plug-in-hybridimallistossa on jo yli reilusti 20 vaihtoehtoa, ja myyntiin ovat tulossa uudet C-sarjan ja S-sarjan lataushybridiversiot. Mercedes-Benz ennakoi sähköistettyjen automallien osuuden nousevan tänä vuonna noin 13 prosenttiin kokonaismyynnistään.

Uusi EQB valmistetaan Aasian markkinoille Beijing Benz Automotive Co:n (BBAC) tehtaalla Beijingissä ja se tulee myyntiin Kiinassa myöhemmin tänä vuonna. Tehdas on Daimlerin ja kiinalaisen BAIC Groupin yhteisyritys. Tämän vuoden syksyllä julkistetaan myös mallin Euroopan-versio, ja Yhdysvaltoihin auto saapuu vuonna 2022. EQB 350 4Matic -mallin Eurooppa-version WLTP-mitattu kulutus on 19,2 kWh/100 km ja toimintamatka 419 kilometriä. Euroopan versio eroaa muotoilultaan hieman nyt esitellystä Kiinan malliversiosta.

 

Kompaktimallisto sähköistyy vauhdilla

 

EQB tulee olemaan ensimmäinen täyssähkömalli, joka valmistetaan Euroopan markkinoille Unkarin Kecskemétin tehtaalla. Tähän mennessä tehdas on valmistanut CLA:n ja CLA Shooting Braken plug-in-hybridimalleja, ja jatkossa tuotanto laajenee A-sarjan lataushybridiversiolla. A-sarjan plug-in-mallia aletaan lisäksi valmistaa Mercedes-Benzin Rastattin tehtaalla uuden EQA:n lisäksi.

 

Valinta jää asiakkaalle

 

EQB-tuoteperhe tulee koostumaan etu- ja nelivetoversioista ja useista tehovaihtoehdoista, joista osaa ylittää 200 kW:n (272 hv) rajapyykin. Akuston käytettävissä oleva kapasiteetti Euroopassa on 66,5 kWh. Suunnitelmissa on myös EQB:n long-range-versio. Akut valmistetaan Daimlerin tehtailla Kamenzissa Saksassa sekä Jaworissa Puolassa. Molemmat tehtaat toimivat toimintansa alusta lähtien CO2-neutraalisti.

 

Sähköisen suunnittelun estetiikkaa

 

EQB heijastelee Mercedes-EQ:n Progressive Luxury -suunnittelufilosofiaa omintakeisella, mutta hyvin tunnistettavalla tavallaan. Sukunäköä muuhun tuoteperheeseen tuo Mercedes-EQ:n musta etupaneeli, jonka keskelle on sijoitettu Mercedes-Benzin tähti. Täyssähköisestä liikkumisesta kertovat yhtenäiset valonauhat, jotka yltävät koko keulan ja takaosan leveydelle. Erityisesti EQB:tä varten on suunniteltu 2- tai 3-väriset, jopa 20-tuumaiset ja joko ruusukullalla tai sähkösinisillä korosteilla sävytetyt kevytmetallivanteet. Samoja sävyjä käytetään myös matkustamon sisustuksessa. EQB:n aerodynaamista suorituskykyä kuvaava Cd-arvo on 0.28.

 

Vakiovarusteena Electric Intelligence -navigointi

 

Electric Intelligence -navigointijärjestelmä helpottaa EQB:n käyttämistä jokapäiväisessä liikkumisessa. Järjestelmä laskee järkevimmän reitin perille kohteeseen sekä huomioi julkisen latausverkoston tarjoamat latausmahdollisuudet, mahdolliset lataustauot matkan aikana, reitin topografian ja jopa säätilan. Electric Intelligence varmistaa myös, että korkeajänniteakku saavuttaa optimaalisen latauslämpötilan ennen suunniteltua lataustaukoa.

 

Lataus jopa 30 minuutissa 80 prosentin varaustasoon

 

EQB.ssä on 11 kW:n sisäinen laturi, joka mahdollistaa sujuvan vaihtovirtalatauksen (AC) kotipihassa tai julkisessa latauspisteessä. Tasavirtalataus (DC) on mahdollista jopa 100 kW:n teholla, jolloin akku täytyy 10–80 prosenttiin nopeimmillaan hieman yli 30 minuutissa.

Mercedes-Benzin maahantuoja Veho kertoi asiasta tiedotteessaan 18.4.2021.

 

Uutuus on saatavana 5- ja 7-paikkaisina versioina, ja se on jo toinen sähköistetty EQ-kompaktimalli tänä vuonna.


Järjestelmä laskee järkevimmän reitin perille kohteeseen sekä huomioi julkisen latausverkoston tarjoamat latausmahdollisuudet, mahdolliset lataustauot matkan aikana, reitin topografian ja jopa säätilan.


 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen