Lexus NX tulee myös pistokehybridinä

Uudet tyylisuunnat designissa, Lexuksen ensimmäinen pistokehybridi, uuden sukupolven multimediajärjestelmä ja liitettävyys tarjoavat valmistajan mukaan yhdistelmän turvallisuutta, mukavuutta ja hienostuneisuutta.


 

Lexus NX uudistuu. Uudet tyylisuunnat designissa, Lexuksen ensimmäinen pistokehybridi, uuden sukupolven multimediajärjestelmä ja liitettävyys tarjoavat valmistajan mukaan yhdistelmän turvallisuutta, mukavuutta ja hienostuneisuutta. Maahantuoja kertoi asiasta tiedotteessaan 12.6.2021.

Uutuusmalli korvaa vuonna 2014 markkinoille tulleen NX-mallin. Se on ollut Euroopassakin suosittu yli 170 000 kappaleen kokonaismyynnillään. Samalla se on ollut erittäin merkittävä brändin kasvun edistäjä.

Mallin DNA on Lexuksen syvimmän olemuksen ytimessä ja sen tarkoitus on ilahduttaa kuljettajiaan joka päivä ja jokaisella hetkellä. Sen motto on “Feel More in Every Moment”.

Uuden sukupolven Lexus NX saapuu Eurooppaan ja siten myös Suomeen vuoden 2021 lopulla.

Designin uusi suunta

Uusi Lexus NX avaa uusia uria Lexuksen muotoilussa. Vaikka design pysyy uskollisena L-finesse -filosofialle rohkeine ja viimeisteltyine muotoineen, avataan uutta suuntaa entistä hienostuneemmalle, aikuisemmalle ulkomuodolle. Samalla muodot saavat ympärilleen lihaksia ja voimakasta otetta ympäristöstään.

Funktionaalisen kauneuden ilmentymä on syntynyt ja kasvanut edeltäjäänsä verrattuna 20 mm pituutta, 20 mm leveyttä, 5 mm korkeutta ja raideväli on saanut 30 mm pidennyksen. Nämä kasvaneet mitat mahdollistavat näyttävän muotoilun lisäksi sisätilojen tehokkaan käytön ja premium-luokan määrittelevät sisätilat.

Edessä Lexuksen tunnuksenomainen etusäleikkö ohjaa keulan muodon sulavasti pitkää konepeittoa myöten kohti linjakkaasti kaartuvaa kattolinjaa. Aiempaa pystympi keula yhdessä leveämmän raidevälin kanssa antaa autolle leveän, voimakkaan ilmeen. GA-K -alustarakenteen käyttö mahdollistaa pyörien sijoittamisen lähemmäs kulmia aikaansaaden lyhyet etu- ja takaylitykset. Auton takaosan takuuvarmasti erottuva muotoilu on mahdollistettu koko auton levyisellä takavalolla. Lexus-logo on korvattu kirjoitetulla nimellä korostaen mallin itsevarmuutta.

Auton sisätiloissa käytetään Lexuksen uutta Tazuna-konseptia. Tämä japaninkielinen sana merkitsee ratsastajan ja hevosen välistä yhteyttä, mikä on parhaimmillaan intuitiivisen tuntuman huipentuma. Kuten ratsastaessakin, paras yhteys kulkuneuvoon on saavutettu, kun kädet hallitsevat sitä silmien nähdessä edessä olevan. Ja kuten ratsastaessa, paras ratsu antaa loogisen ja ymmärrettävän palautteen ohjastajalleen.

Niin toimii myös uusi Lexus NX. Kojelauta on muotoiltu kuljettajan ovesta lähteväksi, yhtenäiseksi muodoksi, joka pystyy antamaan minimaalisilla katseen siirroilla maksimaalisen - ja juuri kuljettajan haluaman - määrän informaatiota. Kuljettajan ergonomia on viety erittäin kiehtovalla tavalla tasolle, joka yhdistää hallintalaitteet ja mittari-informaation yhdeksi helposti hallittavaksi kokonaisuudeksi.

Kokonaisuuden eheyden ja saumattoman yhteensopivuuden varmistavat Lexuksen Takumi-mestarit, joiden ammattitaito takaa vertaansa vailla olevan laadun sisätilojen materiaaleissa, kokoonpanoissa ja toimivuudessa. Omotenashi-vieraanvaraisuuden varusteita ovat mm. varustelutasojen mukaan saatavilla oleva sisävalaistusjärjestelmä, jonka 64 eri värivaihtoehdosta löytynee sopiva kaikkiin tilanteisiin. Oman lisänsä luksusta arjen käytettävyyteen tuo e-latch -järjestelmä, jossa sähköinen avauspainike korvaa perinteisen, oven sisäpuolisen avauskahvan. Lexus Link -sovellus puolestaan mahdollistaa sisätilojen esilämmityksen tai -viilennyksen hyvinkin etäältä.

Uudet voimalinjat

Lexuksen yli 15 vuoden kokemus hybriditeknologiasta kulminoituu uudessa NX-mallissa merkin ensimmäiseen lataushybridimalliin. Uusi NX 450h+ -malli edustaa Lexus Electrified -strategiaa parhaimmillaan. Mallin tekniikka rakentuu 2,5-litraisen polttomoottorin, kokemuksen täydelliseksi hioman hybriditekniikan ja 18,1 kWh:n korkeajänniteakun muodostaman kokonaisuuden varaan. Järjestelmän suurin ulostuloteho on 306 hv, kiihtyvyys 0 - 100 km/h on kuuden (6) sekunnin tuntumassa mutta arvioidut CO2 -päästöt (WLTP yhdistetty) ovat alle 40 g/km.

Korkeajänniteakun kapasiteetti mahdollistaa arviolta 63 km sähköisen ajokantaman ja maksimissaan 135 km/h nopeuden EV-tilassa ajettaessa. Sähköistä ajokantamaa tai huippunopeutta mielenkiintoisempaa on kuitenkin se, mitä tapahtuu ladatun sähkön osuuden loppuessa akusta. Toisin kuin yleisesti on totuttu, ei NX 450h+ -mallin polttoaineenkulutus nouse normaalin polttomoottoriauton tasolle tai sen yli, vaan auto toimii itselataavan mallin tapaan säilyttäen erinomaisen polttoainetehokkuuden ja yleisen taloudellisuuden.

Itselataava NX 350h hyödyntää lataushybridimallin tavoin neljännen sukupolven Lexus-hybriditeknologiaa. Järjestelmän suurin ulostuloteho on lisääntynyt aikaisempaan NX 300h -malliin verrattuna 22 % ollen nyt 242 hevosvoimaa. Tämä on parantanut 0 - 100 km/h -kiihtyvyyttä 7,7 sekuntiin mutta samalla vähentänyt CO2 -päästöjä noin 10 %.

Kumpikin voimalinja sallii jarrulliselle perävaunulle maksimissaan 1 500 kg kokonaismassan.

Lexus Driving Signature - uudenlainen ajonautinto

Uuden NX-mallin dynaamisen suorituskyvyn suunnittelu keskittyi Lexus Driving Signature -periaatteen toteuttamiseen. Siinä yhdistetään ohjauksen sekä kaasun- ja jarrunkäytön käyttäytyminen siten, että se on aina johdonmukainen ja kuljettajan aikeille uskollinen. Toisin sanoen kuljettajalle halutaan antaa varma ja palkitseva ajokokemus.

Keskeistä auton ajettavuuden kannalta on Lexuksen GA-K -alustarakenteen käyttö. Alustarakenne on tuonut jo lukuisiin muihin Lexuksen malleihin lähtökohtaisesti maukkaat ominaisuudet: matala painopiste, leveä raideväli sekä kehittynyt painonjakauma takaavat hyvän ajettavuuden. Erittäin vääntöjäykän korin pyöräntuenta on toteutettu edessä MacPherson-joustintuin ja takana monivarsituennalla. Korirakenteessa maininnan arvoisia ovat myöskin käytettävät suurlujuusteräslaadut (1 180 & 1 470 MPa). Lisäksi edistyneiden liitosrakenteiden, kuten liima- ja laserhitsattujen saumojen ansiosta korin paino on pysynyt kurissa lujuuden siitä kärsimättä.

E-Four -nelivetojärjestelmää on kehitetty sekä NX 450h+- että NX 350h -malleissa siten, että takavedosta vastaava sähkömoottori on käytössä läpi koko nopeusalueen ja kaikissa ajotiloissa. Suurempi takapyörille tarjottava vääntömomentti antaa kuljettajalle parantuneen tuntuman käytännön vetopidosta.

Parempi varustelu, turvallinen auto

Uusi Lexus NX tuo markkinoille tullessaan mukanaan myös Lexuksen uuden multimediajärjestelmän. Sen toiminta täyttää vaativatkin tarpeet ja verrattuna nykyiseen järjestelmään on sen teho ja käytännön suorituskyky enemmän kuin tämän päivän tasolla. Uuden järjestelmän ominaisuuksiin lukeutuu mm. pilvipohjainen navigointi (markkina-alueesta riippuen), minkä ominaisuuksiin kuuluvat mm. ajantasaiset liikennetiedot.

Hey Lexus -assistentti tekee mallista riippuen 9,8- tai 14-tuumaisen näytön sisällön ohjaamisesta helppoa. Viimeisintä tekniikkaa edustava teräväpiirtonäyttö pystyy esittämään erittäin selkeää grafiikkaa kaikissa valaistusolosuhteissa. USB-portteja löytyy yhteensä neljä kappaletta, joista kolme ovat uusinta, USB-C -tyyppiä. Älypuhelinten integrointi onnistuu sekä Apple CarPlayta että Android Autoa käyttäen, ensiksi mainitun ollessa mahdollista myös langattomasti. Langaton latausalusta puhelimen lataukseen on 50 % aiempaa tehokkaampi.

Lexus Link -sovelluksen avulla mahdollistetaan auton toimintojen monipuolinen hallinta, kuten keskuslukituksen avaaminen tai sulkeminen, esilämmitys tai -viilennys sekä NX 450h+ -mallissa laajat latauksen ohjaukseen liittyvät toiminnot.

Uusi Lexus NX -malli on myös Lexuksen ensimmäinen malli, jossa käytetään aktiivisten turvavarusteiden Lexus Safety System + -järjestelmän uusinta, kolmatta sukupolvea. Kaikkia siihen kuuluvia järjestelmiä, kuten Pre-Collision -järjestelmää on kehitetty mahdollistaen mm. mainitun järjestelmän tunnistavan ”perinteisten” esteiden kuten ajoneuvojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden lisäksi esim. puut tai aidat. Mukautuvan vakionopeussäätimen toimintaa on hienosäädetty ja yhteistoimintaa RSA-liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän kanssa parannettu. Yhtenä esimerkkinä innovatiivisesta turvallisuusajattelusta on kuolleen kulman varoitustoimintoon (BSM) yhdistetty varotoiminto, mikä ei salli oven avaamista, mikäli järjestelmä havaitsee takaa lähestyvän kohteen kuten auton.

Uusi Lexus NX saapuu Suomeen loppuvuodesta 2021.

Uusi Lexus NX, tekniset tiedot

Mitat

Uusi NX

Ero nykyiseen NX-malliin

Kokonaispituus (mm)

4 660

+ 20

Kokonaisleveys  (mm)

1 865

+ 20

Kokonaiskorkeus  (mm)

1 640

+ 5

Akseliväli (mm)

2 690

+ 30

Raideväli edessä (mm)

1 605

+ 30

Raideväli takana (mm)

1 639

+ 59

Etuylitys (mm)

1 007

+ 7

Takaylitys (mm)

963

- 17

                                                                                                            

Voimalinjat

NX 350h

NX 450h+

Tyyppi

Täyshybridi

Lataushybridi

Polttomoottori

Suora nelisylinterinen

Suora nelisylinterinen

Polttomoottorin iskutilavuus (litraa)

2,5

2,5

Korkeajänniteakun tyyppi

Litium-ioni

Litium-ioni

Suurin teho (DIN hv / kW)

242 / 178

306 / 225

Voimansiirto

Hybridi

Hybridi

Vetotapa

FWD tai AWD

AWD

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät