Sähköauto ja hybridi kuluttavat renkaita

Suurista tehoista ja korkeasta painosta johtuen sähkö- ja hybridiauton vetävät pyörät voivat kulua tavanomaista nopeammin vaihtokuntoon. Kuva: Nokian Tyres


 

Kesärenkaiden kunto korostuu etenkin ajettaessa sateella ja kuluneilla sekä uraisilla tienpinnoilla. Asiantuntija kehottaa kiinnittämään huomiota renkaiden ilmanpaineeseen ja urasyvyyteen sekä huomauttaa, että kymmenen vuotta vanhojen renkaiden käyttö kannattaa unohtaa. Sähkö- ja hybridiauton omistajille saattaa tulla ikävänä yllätyksenä, että vetävien pyörien renkaiden kulutuspinta voi tulla tiensä päähän hyvin nopeasti.

Sähkö- ja hybridiautot painavat tyypillisesti enemmän kuin bensa- ja diesel-käytteiset autot. Auton akun painon vuoksi myös auton renkailta vaaditaan parempaa kantavuutta ja pitokykyä, mutta myös ajomukavuutta ajatellen tavanomaista pienempää rengasmelua. Suurista tehoista ja edellä mainituista syistä johtuen sähkö- ja hybridiauton vetävät pyörät voivat kulua tavanomaista nopeammin vaihtokuntoon.

– Sähkö-ja hybridiautojen tekniikka ja esimerkiksi akut painavat sen verran paljon, että renkailta vaaditaan hyvää kantokykyä. Esimerkiksi takavetoisen hybridiauton leveät ja matalaprofiiliset vetävät renkaat voivat kulua nopeasti. Oman kokemukseni mukaan jopa reilusti alle 20 000 ajokilometrin jälkeen takarenkaiden uusiminen voi tulla kyseeseen. Tätä asiaa moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi, kertoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri yhtiön tiedotteessa 31.5.2021.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen on samoilla linjoilla renkaiden nopeamman kulumisen kanssa. Sitä selittävät hänen mukaan sähkömoottoreiden suurempi vääntö ja auton akkujen paino.

– Esimerkiksi lähtö, kaarreajo ja hidastaminen kuluttavat sähköauton renkaita enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton, Heiskanen sanoo.

Ajoturvallisuuden tähden suositellaan, että kaikki renkaat olisivat keskenään samanlaisia, mutta vähintään samalla akselilla olevat renkaat olisi vaihdettava samalla kertaa. Asiantuntevassa huolto- tai rengasliikkeessä voi käydä mittauttamassa pyörän aurauskulmat, jotta välttyy renkaiden toispuoleiselta kulumiselta.

Miten vanha rengas on vanha?

Vaikka autolla ajaisi vähän, menettävät renkaat ikääntymisen myötä parhaita ominaisuuksiaan. Ikääntyessään kumi kovettuu. Yleisen nyrkkisäännön mukaan autonrenkaat on hyvä uusia noin kuuden vuoden välein tai aiemmin, jos ne ovat silmin nähden kuluneet. Renkaasta kannattaa säännöllisesti tarkastaa myös sen ulkoiset vauriot, esimerkiksi kumin viillot. Vuosia vanhan, mutta vähän ajetun renkaan ulkonäössä ei välttämättä huomaa mitään erityisiä muutoksia, joten siksi moni saattaa luottaa siihen, että rengas on vielä kunnossa. Liikenneturvan mukaan noin joka kuudennessa kuolonkolarissa mukana olleessa ajoneuvossa on jokin renkaisiin liittyvä riski.

– Kymmenen vuotta vanhalla renkaalla en suosittele enää ajamaan lainkaan, mieluiten renkaat tulisi vaihtaa kuuden vuoden välein. Kun ottaa huomioon, että autokantamme keski-ikä on 12 vuotta, tulisi renkaiden uusimisesta huolehtia ikääntymisen takia sinä aikana vähintään kerran, vaikka ajomäärät olisivat vähäisiä. Keskimäärin tosin ajomäärät ovat sen verran suuria, että käytännössä renkaat tulee kuluneisuuden takia vaihtaa useaan kertaan, sanoo Alaviiri.

Alaviiri kehottaa tarkkailemaan rengaspaineita säännöllisesti, mutta myös auton käytön mukaan. Jos tiedossa on esimerkiksi mökkimatka, jota varten auto pakataan ääriään myöten täyteen, tulisi renkaiden painetta lisätä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti.

– Kun on paljon kuormaa, pitäisi renkaiden ilmanpaineesta huolehtia, jotta ajaminen olisi turvallista. Harva tulee tarkastaneeksi ilmanpaineita riittävän usein. Ilmanpaineella on vaikutusta myös polttoaineen kulutukseen ja rengasmeluun. Esimerkiksi kesäsateella ajaessa renkailta vaaditaan erityisen hyvää pitokykyä, Alaviiri sanoo.

Tavarakuormaa kuljettaessa renkaiden kunto korostuu, niinpä myös peräkärryjen renkaita tulisi tarkastaa ja muistaa lisätä ilmanpainetta riittävästi.

– Suomen teillä kulkee paljon peräkärryjä, joiden renkaat ovat useita vuosia vanhoja. Onnettomuuksien ehkäisemiseksi peräkärryissä ei ole suositeltavaa käyttää yli kymmenen vuotta vanhoja renkaita. Pahimmillaan peräkärryn rengas voi jopa räjähtää, Alaviiri toteaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät