DS 4 on ranskalaismerkin uusin luomus

DS 4 on valmistajan kasvavan malliston neljäs uutuus.


 

DSAutomobiles jatkaa kasvun matkaa. Esiteltyään aiemmin DS 7 Crossback, DS 3 Crossback ja DS 9 -mallit, DS 4 on valmistajan kasvavan malliston neljäs uutuus.

Uusi DS 4 asemoituu valmistajan mukaan strategisesti tärkeään premium-luokan C-segmenttiin ja muotoilu tarjoaa täysin uutta. DS 4 tulee tarjolla kolmena eri versiona: DS 4, DS 4 Cross sekä DS 4 Performance Line.

Valmistajan mukaan DS 4 erottautuu karismaattisella designilla, jonka johtavina arvoina ovat vertaansa vailla oleva asiantuntemus sekä viimeisin teknologia.

Uutuus on jo nähtävissä virtuaalilasien läpi myös Suomessa, DS Store Helsingissä. 

“DS 4 luotiin määrittelemään premium-luokan C-segmentin auto uusiksi. Se on suunnattu asiakkaille, joita houkuttelee kaksi erilaista korimuotoa: uudistunut coupé-SUV sekä perinteinen kompakti hatchback. Ajatus näiden kahden houkuttelevuudesta ohjasi päätöksiämme.”
Marion David – Product Director, DS Automobiles

 

Karismaattinen muotoilu viitoittaa tietä

DS 4:n mittasuhteet herättävät huomiota. 1,83 metrin leveys toimii vertailuarvona muille sekä laajat 720 mm renkaat (jopa 20” vanteet) yhdistettynä kompaktiin 4,40 metrin pituuteen ja 1,47 metrin korkeuteen, luovat vaikuttavan mielikuvan sekä olemuksen, joka jää mieleen.

“Ennen kuin olimme piirtäneen ensimmäistäkään kynän viivaa, olimme tehneet kahden vuoden ajan töitä insinöörien kanssa, jotka rakensivat teknistä pohjarakennetta. Kun aloitimme luovan prosessin, käytössämme ollut liikkumavara oli uskomaton. DS Aero Sport Lounge -konseptin inspiroima siluetti on luokassaan ainutlaatuinen ja tällaisia mittasuhteita ei ole ennen nähty. Ääriviivat ovat atleettiset, hyvin lihaksikkaat, kompaktit ja asettuvat  erittäin laajojen renkaiden päälle. Loimme auton, joka onnistuu yhtä aikaa olemaan aerodynaaminen, tehokas sekä karismaattinen.”
Thierry Metroz – Design Director, DS Automobiles

Keulaa määrittää DS:n uusi valotunnus. Ohuet valaisimet tukevat DS Matrix Led Vision –ajovalojärjestelmää, joissa yhdistyvät matriisitoiminto sekä suuntautuvat valot. Lisänä ovat molemmin puolin sijoitetut, 98 Ledistä koostuvat päiväajovalot. DS Wings -tunniste yhdistää ajovalot etusäleiköön, joka kolmiulotteisena koostuu kahdesta osasta timantin muotoisia, kooltaan asteittain kasvavia kärkikuvioita. Näiden yläpuolella pitkä konepelti ilmentää liikettä tehden siluetista dynaamisen.

DS 4:n profiilissa yhdistyvät sulavuus ja terävät linjat. Upotetut ovenkahvat sulautuvat muotoiltuun runkoon. Korirakenteen ja laajojen renkaiden suhde (mukaan lukien 20” vanne aero-keskiöllä) on lainattu DS Aero Sport Lounge -konseptiautosta ja luo kunnioitusta herättävän, uudenlaisen olemuksen.

Takaa katon linja laskeutuu jyrkästi alas takalasin yläpuolelle. Siluetti on tyylikäs ja aerodynaamisena se luo lisää tehokkuutta. Takasiivekkeet paljastavat näyttävän lihaksikkaat muodot ja särmikkäät korin laidat korostavat kiiltävän mustia, DS-tunnuksella koristettuja C-pilareita. Takavalojen uudistunut valotunnus sekä lasertekniikalla toteutetut kohokuviot tekevät takaosasta näyttävän.

DS 4 Cross -versio ammentaa SUV-ilmeestä lisäsuojaa, jota tuo erityinen mattamusta puskureiden alaosa. Ulkoasun viimeistelevät kiiltävän musta puskureiden yläosa, sivuikkunoiden kehykset, kiiltävän musta etusäleikkö, ainutlaatuiset kevytmetallivanteet sekä kiiltävän mustat kattokaiteet. Kokonaisuuden viimeistelee korinväriä toistava katto. Ainutlaatuisena lisävarusteena DS 4 Cross -versioon on saatavana Advanced Traction Control -pidonhallinta-avustin nostamaan ajettavuutta hiekalla, lumessa sekä mutaisissa olosuhteissa. Varusteessa on aina mukana myös alamäkihidastin avustamaan etenemistä erityisen jyrkissä alamäissä.

Vieläkin dynaamisempi DS 4 Performance Line -version ulkoasu on viimeistelty mustilla yksityiskohdilla, kuten näyttävällä Black Pack -varusteella (mustat DS WINGS, takavalojen välinen linja, etusäleikkö sekä sivuikkunoiden kehykset) sekä erottuvilla mustilla kevytmetallivanteilla ja ainutlaatuisilla sisätiloilla.

 

Puhdaslinjaista sisätilojen suunnittelua ja käsityötä

DS 4 sisätilat ovat digitaaliset, ilmeeltään saumattomat ja ergonimiset. Jokainen osa on integroitu ympäristöön intuitiivisuuden ehdoin niin toiminnallisuudeltaan kuin muodoiltaan. Tämän soljuvan sisätilojen suunnittelun tavoitteena on ollut luoda DS 4 :n sisään täydellinen rauhallisuuden tunnelma.

Matkanteon keveyden tunnetta voimistetaan ohjaimien uudella asettelulla, jossa ohjaimet on kerätty kolmeen eri ryhmään helpottamaan käytettävyyttä. Clous de Paris guilloche, hienomekaniikkakelloseppien käyttämää metallintyöstötekniikkaa jäljittelevää viimeistelyä on käytetty tehosteena ja se korostaa yksityiskohtia, kuten

  • Kojelaudan sapelimainen muoto, joka liittää yhteen ilmastoinnin ohjaimet sekä DS AIR -ilmastointijärjestelmän lähes näkymättömät venttiilit
  • Sähköiset ikkunoiden nostimet, jotka on sijoitettu linjakkain ovissa sijaitsevien sivuventtiilien kanssa
  • DS SMART TOUCH -5” kosketusnäytön sekä DS IRIS -järjestelmän yhdistelmä liitettynä DS E-TOGGLE -automaattivaihteiston kytkimeen, jotka ovat sijoitettu keskikonsoliin.

DS AIR :in näkymättömät venttiilit ovat uudenlainen ilmastointijärjestelmä. Kartio ohjaa ilmavirtausta tarkasti niin ylös kuin alas. Ilmastointijärjestelmä toimii perinteinen ilmastointi tehokkuudella, mutta korkeudeltaan matala rakenne luo huomaamattoman ja ympäristöön integroituvan ilmeen, joka antaa uusia mahdollisuuksia kojelaudan selkeälinjaisuutta noudattavaan suunnitteluun.

DS 4 :n sisätilat on luotu kahdella yhdistetyllä vyöhykkeellä: kosketusvyöhyke mukavuutta varten ja interaktiivinen vyöhyke eri rajapinnoille. Sivuikkunoiden ohjainten kaksisävyinen käsittely on suunniteltu parantamaan niiden käytettävyyttä.

DS 4:n sisätilat sulauttavat toisiinsa hienostuneisuuden ja teknologian ja materiaaleina on käytetty eri tyyppisiä nahkalaatuja, Alcantaraa®, taottua hiiltä, villaa sekä uusia koristelutekniikoita.

Viimeistelyn avulla luodaan uudenlainen merkitys hyvän olon tunteelle. Erityistä huomiota ovat saaneet ilmastoitujen ja hierovien istuinten muoto. Inspiraatio istuimiin on lainattu kotilosta, ja niihin on luotu uudenlainen, yhdestä osasta rakennettu mukavuusalue, muodoltaan kaareva ja yhtenäisenä jatkuva. Uusi verhoilu peittää mukavuuden tunnetta luovan tiheän vaahtomateriaalin.

Mukavuusvyöhykkeellä kaksisävyinen sisusta sekä viljanahkaiset ja väriltä kivenharmaat istuimet ovat liitetty selkeisiin elementteihin, jotka tuntuvat kosketettaessa miellyttävälle. Viljanahka ja Clous de Paris guilloche -metallikoristelu tuovat tähän kontrastinomaisesti ryhtiä. Ylempänä tilan interaktiivisella vyöhykkeellä koristeellisuutta on lisätty ruskealla saarnipuulla ja erittäin korkealaatuisella Criollo Brown -nappanahalla.

DS:lle symbolisen OPERA-sisustuksen Criollo Brown -nappanahkaverhoiltu istuinten viimeistelty on toteutettu kellon ranneketta muistuttavin kuvioin ja se viimeistelee DS 4:n loistokkaan tunnelman. Tässä verhoilussa pääverhoilijat astuivat astetta pidemmälle sisällyttämällä ranskalaista käsityöosaamista auton sisään: saumat on piilotettu ja kukin ommel pysähtyy täydellisesti piiloon korostaen myös ovipaneloinnissa käytetyn verhoilunahan laatua. Tämä on vain yksi lukuisista käsityönä tehdyistä viimeistelyn yksityiskohdista. Käsityötä näkyy myös muun muassa verhoilussa käytetyssä ruskeassa saarnipuussa tai nahkapäällysteisen ohjauspyörän verhoilussa.

Performance Line -versio korostaa DS 4:n dynaamista henkeä. Laajat Alcantara® -pinnat peittävät kojelaudan, ovet sekä koko keskikonsolin. Istuimet on verhoiltu Basaltin mustalla punotulla kankaalla sekä kullan ja karmiinin värisillä pistoksilla koristellulla Alcantaralla®. Ohjauspyörän alaosa on koristettu yhdellä yhtenäisellä palalla taottua hiiltä

Harmoninen tunnelma auton sisätiloissa vahvistuu personoitavan sisätilan tunnelmavalaistuksen avulla. Akustiikasta vastaa 690W Focal Electra -hifi-järjestelmä sekä 14 kaiutinta. Ensimmäisenä luokassaan DS 4:n ikkunat ovat akustiset.

Ilmanpuhdistusjärjestelmä sensoreineen huolehtii aktiivisesti ohjaamon ilmanlaadusta ja tunnistaen PM2,5 partikkelit sekä sisätilaan päässeet ulkoilman saasteet. Sisäilmanlaatua voidaan tarkastella keskusnäytöltä.

 

Lisätty todellisuus

DS 4 saapuu heti alusta alkane tarjolle lataushybriditeknologialla (225hv ja yli 50 kilometrin toimintasäde täyssähköllä, WLTP syklin mukaisesti mitattuna). Teknologia pohjautuu EMP2-pohjarakenteen kokemaan merkittävään evoluutioon. 70 prosenttia osista on uusia tai ainoana tämän pohjarakenteen käytössä. Infotainment-järjestelmä on noussut uudelle tasolle ja saatavilla on luokassaan ainutlaatuisia ajoavustinjärjestelmiä sekä edistyksellinen tiedon heijastus järjestelmä, jotka kaikki saavat DS 4:n erottumaan kilpailijoistaan.

 

DS E-Tense

Uutta DS 4 -mallia varten modulaarinen EMP2-pohjarakenne päivitettiin ja monia sen ominaisuuksia parannettiin entisestään. Pohjalevyn uusi muoto antoi muotoilijoille vapauden luoda täysin uudenlaiset korin mittasuhteet.

 

Korin arkkitehtuuria kehitettiin, jotta saavutettiin juuri toivotunlaiset mittasuhteet sekä toivottu aerodynamiikka. Korin ja renkaiden suhde on luokassaan ainutlaatuinen. Siluetti tekee ilmeestä yhtä aikaa urheilullisen ja tehokkaan ja huomio kiinnittyy uuteen madaltuvaan konepellin muotoon sekä toisen istuinrivin lattiaan.

 

Päivittynyt EMP2-pohjarakenne tutustuttaa uusiin, komposiitti- ja kuumapuristemateriaaleista toteutettuihin osiin sekä kompakteihin elementteihin, kuten ilmastointikanavien osat, jotka kokonsa ansiosta vapauttavat tilaa muuhun käyttöön. 430 litran tavaratila takana on varustettu sähkötoimisella hands-free-luukulla.

 

EMP2-pohjarakenteen uusi versio on suunniteltu toimimaan yhdessä viimeisimpien ja tiukimpien turvallisuussäädösten kanssa ilman, että mallin kokonaispainoa on jouduttu nostamaan.

 

Dynaamisen seesteisyyden konsepti, joka kulkee lähellä DS:n sydäntä, on tuotu DS 4:n myötä aiempaakin pidemmälle. Rakenteessa käytetyt tekniset ratkaisut, kuten sidoshitsaus (lähes 34 metriä liimahelmaa ja hitsauspisteitä auton korissa), sekä uusi tapa käyttää jousitus- ja ohjauskomponentteja, takaa parhaan ajomukavuuden rungon optimaalisen jäykkyyden sekä auton tarjoaman pidon ansiosta.

 

Plug-in hybrid

Kaksinkertaisena Formula E -mestarina vuosilta 2019 sekä 2020, DS Automobiles kulkee sähköistymisen eturintamassa. DS 4:n turboahdettu 180hv 4-sylinterinen bensiinimoottori on yhdistetty 110hv sähkömoottoriin sekä e-EAT8-vaihteistoon. Yhdistelmällä saavutetaan 225hv ja voiman tuottaa entistä tehokkaampi, kooltaan kompaktimpi ja suuremman kapasiteetin elementeillä varustettu akku, jonka nollapäästöinen toimintamatka täyssähköllä on yli 50 km (WLTP syklin mukaisesti mitattuna).

Valmistukseen tulevat myös PureTech 130, 180 sekä 225hv bensiinimoottorit sekä 130hv BlueHDi dieselmoottori. Kaikki malliversiot ovat aina varustettu 8-vaihteisella automaattivaihteistolla.

 

Tehokkuutta rengastasolla

DS 4:n renkaiden halkaisija on laaja 720 mm ja vannekoko joko 19” tai 20”. Dynaamista ajettavuutta on vahvistettu keventämällä vanteiden painoa 10% (tämän vastatessa 1,5 kg per rengas) sekä aerodynaamisilla elementti, joka madaltaa polttoaineenkulutusta sekä CO2-päästöjä.
                                                                                                                          

Liitettävyys tyylikkäissä ja digitaalisissa sisätiloissa

Liitettävyyttä suunniteltaessa tärkein tavoite oli tarjota ratkaisu, jossa kuljettajan ei tarvitse nostaa silmiään tiestä. DS EXTENDED HEAD-UP DISPLAY -tuulilasinäyttö on avantgardistinen, visuaalinen elämys ja ensimmäinen askel kohti lisättyä todellisuutta. Tämän uuden, mukaansatempaavan teknologian avulla tärkein ajamiseen liittyvä informaatio heijastetaan suoraan tiehen. Ensimmäistä kertaa luokassaan optista illuusioita apuna käyttäen tieto esitetään neljä metriä tuulilasin edellä, tiedon seuratessa kuljettajan katsetta 21 tuuman leveydellä. Keskeisin informaatio, kuten ajonopeus, ajoavustimet, navigointi, varoitusviestit, kuuntelussa oleva kappale tai jopa puhelun vastapuolen nimi heijastetaan kuljettajan silmien eteen tiehen.

Tämä aistillinen ja elämyksellinen teknolgia on osa täysin uudeksi suunniteltua 10” DS IRIS -infotainment-järjestelmää. Uusi käyttöjärjestelmä noudattaa älypuhelimista tuttua käytettävyyttä ja se reagoi kosketukseen saumattomasti. Käyttöjärjestelmän perustana on idea profiileista, jotka kukin auton käyttäjistä voi personoida oman kuvakkeensa taakse. Asetukset ja näyttö latautuvat automaattisesti, kun kuljettaja käynnistää auton ja jokainen voi personoida auton automaattisesti tarjoaman sisällön omien tarpeidensa mukaiseksi.

DS IRIS -järjestelmää ohjataan äänellä tai eleillä. Ennakkoluulottomana autovalmistajana DS ylitti autoteollisuuden rajat etsiessään kumppania, joka kykenisi toteuttamaan parhaan luonnollisen kielen äänentunnistusratkaisun. DS IRIS -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle henkilökohtaisen assistentin, joka tunnistaa puheen ja tarjoaa järjestelmästä ratkaisut esitettyihin pyytöihin.

Keskikonsolissa sijaitseva DS Smart Touch on näyttö, jota ohjataan sormenpäillä. Pelkkä ele kohti yhtä esiasetetuista toiminnoista riittää käskyksi. Näyttö myös tunnistaa totutut liikkeet, kuten näytön zoomauksen tai käsinkirjoituksen.

Jotta järjestelmä sekä karttatiedot ovat aina ajan tasalla, järjestelmäpäivitykset tapahtuvat viiveettä pilvipalvelun kautta.

 

Mukavuus ja dynaaminen seesteisyys

Kakkostason autonominen ajaminen on korkein autonomian taso, joka on tällä hetkellä sallittu yleisillä teillä. Se on tarjolla jo aiemmin lanseeratuissa DS 3 Crossback, DS 7 Crossback ja DS 9 -malleissa, mutta on kokenut merkittävän päivityksen DS 4 :än ja nimetty uudelleen : DS Drive Assist 2.0.

Järjestelmä noudattaa täsmällisesti kuljettajan valitsemaa sijaintia kaistaviivojen välissä, mutta uutena toiminnallisuutena DS Drive Assist 2.0 toteuttaa myös puoliautomaattisen ohituksen, automaattisen nopeuden säätelyn mutkissa sekä tunnistaa odotettavissa olevat nopeussuositukset tienviitoista.

DS Drive Assist 2.0 on varustettu kuljettajaa avustavilla sensoreilla, jotka rekisteröivät kaiken, mitä auton ympärillä tapahtuu. Tekoälyn avulla DS 4 analysoi tarjolla olevaa reaaliaikaista tietoa ja asettuu tiellä täsmällisesti kuljettajan toiveita noudattaen. Tietoa auto kerää auton eri puolilla sijaitsevista varusteista, kuten etututka, tutkat auton kaikissa kulmissa ja tuulilasin yläosassa sijaitsevasta kamerasta.

DS Automobilesia kuvaa sen tarjoama kokemus dynaamisesta seesteisyydestä. DS 4 :ssä tämä tarkoittaa muun muassa luokkansa johtavaa reagointikykyä. Yksi mallin vahvuuksista on luokassaan ainutlaatuinen, DS Active Scan -jousituksen kameroiden avulla hallitsema iskunvaimennus. Kamera on sijoitettu tuulilasin yläosaan ja se tarkkailee sekä ennakoi epätasaisuudet tienpinnassa ja välittää keräämänsä tiedon tietokoneelle. Asentotunnistimen ja kiihtyvyysantureiden avulla järjestelmä ohjaa jokaisen pyörän jousitusta itsenäisesti. Vastaanotetun tiedon avulla järjestelmä muokkaa jousituksesta tilanteen mukaan joko jämäkämmän tai pehmeämmän. Tulemana on korkeatasoinen mukavuus tien kunnosta riippumatta.

DS NIGHT VISION on toinen teknologia, joka erottaa DS 4:n. Auton etumaskin keskellä sijaitseva infrapunakamera tunnistaa jalankulkijat ja eläimet aina 200 metrin päästä myös hämärässä sekä yöaikaan. Kuljettaja voi tarkkailla tietä digitaalisen mittariston näytöltä, mutta saa ilmoituksen vaarasta myös DS EXTENDED HEADS UP DISPLAY -tuulilasinäytölle ilmestyvänä varoituksena.

 

DS valotunnus

DS Matrix Led Vision -valojen uusi sukupolvi on kapeampi ja entistäkin modernimpi. Matrix Beam ja Dynamic Bending Light -teknologiat yhdistyvät kokonaisuudeksi, joka antaa DS 4:lle  tunnistettavan, ainutlaatuisen ilmeen.

DS Matrix Led Vision -etuvalot on toteutettu totutusti kolmen led-moduulin avulla ja noudattavat DS Automobilesille ominaista tunnusta:

Lähivalojen keskimmäiset moduulit ovat kääntyvät.Keskimoduuli voi kääntyä aina 33,5° kulmassa. Se valaisee ajoradan sivut seuraten kuljettajan katseen suuntaa. Järjestelmä mukautuu liikenneoloihin, ohjauspyörän asentoon, ajonopeuteen ja säätiloihin viiden esiasetetun tilan mukaisesti: kaupunki, maaseutu, moottoritie, huono keli ja sumu. Se myös kumartaa kohti DS:n historiaa ja kunnioittaa vuoden 1967 DS:ssä nähtyjä kääntyviä ajovaloja.

Laitimmaiset Matrix Beam -moduulit valaisevat ajettaessa ja jakautuvat viiteentoista eri segmenttiin, jotka tunnistavat ajo-olosuhteet ja syttyvät sekä sammuvat itsenäisesti tilanteesta riippuen. Kaukovalot mukautuvat liikenteen tarpeisiin, ohjauspyörän kulmaan, nopeuteen ja säätiloihin: kaupunki, maaseutu, moottoritie, vaativa keli ja sumu. Ne tekevät mahdolliseksi ajaa pitkillä valoilla ilman, että valot häikäisevät muita tien käyttäjiä. Nämä älykkäät valot käyttävät tuulilasin yläosaan sijoitettua kameraa ja sopeuttavat kaukovalojen säteen automaattisesti 300 metrin matkalla liikenneoloista riippuen.

DS Matrix Led Vision -etuvalojen rinnalla ovat 98:sta led-valaisimesta koostuvat, DS:n tunnisteenakin toimivat korkeat huomiovalot. Huomiovalot myös tervehtivät kuljettajaa uudella tervehdysrutiinilla tämän lähestyessä autoa.

 

Ekologisuus

DS 4 valmistuksessa käytetyistä materiaaleista 95 prosenttia voidaan uudelleenkäyttää ja 85 prosenttia osista on kierrätettäviä. 30 prosenttia mallin painosta koostuu uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista, jotka jakautuvat metalleihin sekä polymeereihin. Kierrätettyjä materiaaleja ovat polypropeeni-, polyesteri- ja elastomeerikuidut, joita käytetään pohjalevyn yhteydessä ohjauslevyinä, äänen vaimennukseen tai kiinnityspisteinä.

 

Seitsemän värivaihtoehtoa

DS 4 tulee saataville seitsemänä eri värinvaihtoehtona, joista kaksi on täysin uusia:  Copper Gold sekä Lacquered Grey. Nämä täydentävät jo tuttua väripalettia:  Pearl Crystal, Platinum Grey, Red Velvet, Pearl White sekä Perla Nera Black.

 

DS 4 on jo nähtävissä eri Euroopan kaupungeissa istuutumalla DS Storen nappanahkaiseen DS Virtual Vision -simulaattoriin, jonka avulla voi oman DS 4 -mallin suunnitella virtuaalilasien läpi katsoen. DS 4 on samoin koettavissa myös Suomessa, DS Store Helsingissä (osoitteessa: Kaakelikaari 4, Vantaa).

Liikkeisin DS 4 saapuu vuoden 2021 lopulla.

 

Liikkeisin DS 4 saapuu vuoden 2021 lopulla.

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen