Hyundai Tucson on mukava turbohybridi -koeajo

Uudistunut Tucson on onnistunut kokonaisuus, joka tarjoaa huipputekniikkaa, hienoja ominaisuuksia ja mukavuutta. Kaiken kruunaa onnistunut muotoilu, joka on modernia ja persoonallista.



 

Avaan kuljettajan puoleisen oven. Istun nahkapäällysteiselle penkille, joka siirtyy automaattisesti oven sulkeutumisen jälkeen sopivalle etäisyydelle ohjauspyörästä. Samalla mittariston paikalla olevaan graafiseen näyttöruutuun ilmestyy värikäs logo ja kaiuttimista kuuluva lyhyt melodia toivottaa minut tervetulleeksi.

 

Kuvailemani kohtaus ei ole tieteiselokuvasta, vaan kerron siinä ensivaikutelmistani korealaisen Hyundain uudistuneesta Tucson-citymaasturista, jossa on huipputekniikkaa ja erilaisia mukavuus- ja turvallisuusvarusteita vaikka muille jakaa.

 

Tucsonista tulee hakematta mieleen 1980-luvun tv-sarja Ritari Ässä, jossa päähenkilön auto Kitt ymmärsi puhetta. Hyundain uudistunut citymaasturi on kuin uuden ajan Kitt.

 

Tucsoniin noustessa muistuu mieleen yksi citymaasturin valtti. Istuin on korkeammalla kuin tavallisessa henkilöautossa, joten siihen on kankeajalkaisen kuusikymppisen helppo kavuta. Ajoasento on niin ikään luontevan ryhdikäs ja poistuminen autosta sujuu vaivattomasti.

 

Tunnelma kuin bisnesluokassa

 

Auton sisustus on tyylikäs. Sisustuksen saumat, liitokset ja muut yksityiskohdat kertovat huolellisesta viimeistelystä. Panoraamakatto lisää avaruuden tuntua ohjaamossa. Mittaristo ja kojelaudan keskellä olevan ajotietokoneen värikäs kosketusnäyttö tuovat mieleen nykyaikaisen tietokoneen.

 

Painan käynnistysnappia. Moottori hyrähtää käyntiin tuskin kuuluvasti. Vaihdekepin paikalla on automaattivaihteiston painonapit. Painan drive-komentoa, hybridiauto lähtee äänettömästi sähkön voimalla liikkeelle.

 

Lyhyen ihmettelyn jälkeen ajaminen alkaa sujua mukavasti. Auton perustoiminnot ovat kojelaudassa totutuilla paikoilla, ja monet turvallisuutta ja mukavuutta lisäävät toiminnot, kuten elektroniset ajoavustimet, tulevat nekin nopeasti tutuiksi.

 

Tehoa ja tilaa

 

Nopeuden noustessa 1,6-litrainen tehokas bensaturbo tulee mukaan kuvaan huomaamattomasti. Pintakaasulla ajettaessa moottori tuntuu kuin miltä tahansa hyvin kauniskäyntiseltä voimanlähteeltä, mutta kunnollisella kaasunpainalluksella hybridivoimalinjasta irtoaa peräti 230 hevosvoimaa. Kuusipykäläinen automaattivaihteisto hoitaa vaihtamisen pehmeästi. Koeajettavani versio oli nelivetoinen, jossa vedon jakautumista etu- ja takapyörien välillä pystyi seuraamaan mittariston havainnollisesta kuvasta reaaliajassa.

 

Tucsonin alusta on mukavuuspainotteinen, joten auto on miellyttävä kulkuneuvo myös pidemmillä maantietaipaleilla. Auton pitkät joustovarat ja tavallista henkilöautoa suurempi maavara auttavat etenemistä epätasaisella mökkitiellä. Melutaso on miellyttävän alhainen paitsi aivan karheimmilla Suomi-asfalteilla.

 

Tucson tarjoaa hyvät tilat viidelle matkustajalle. Penkit ovat hyvin tukevat ja riittävät isokokoiset ainakin 175-senttiselle. Takapenkkiläisillä on hyvät polvitilat. Tavaratilassa on sekä leveyttä että syvyyttä.

 

Älykkäitä avustimia

 

Tucsonin Premium-varustetasoon saatava turvapaketti eli Safety Pack pääsee oikeuksiinsa pidemmällä matkalla ja siirtää autoa aimo harppauksen autonomisen ajamisen suuntaan. Varustepakettiin sisältyvä mukautuva vakionopeussäädin pitää auton etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon sopivana ja sovittaa nopeuden sekä nopeusrajoituksiin ja että kaarreajoon sopivaksi. Ajoavustin pitää auton oikealla kaistalla ja navigointijärjestelmä oikealla reitillä.

 

Kaupunkiajossa ja ahtaissa tiloissa etenemistä ja pysäköimistä helpottavat peruutuskamera, kuolleen kulman varoitin ja katvealueen varoitusjärjestelmä, joka varoittaa muun muassa takaa tulevista pyöräilijöistä. Alussa nuo erilaiset sensorit, kamerakuvat ja varoitussignaalit saattavat hämmentää kuljettajaa, mutta kun niihin tottuu, ne ovat hyödyllisiä. Ahtaassa tilassa auton näyttöön tulee jopa ilmakuva autosta, mikä helpottaa pysäköintiä.

 

Uutena varusteena Tucson tarjoaa Premium-varustetasoon myös pysäköintiapua etäohjauksella, jonka avulla auton voi käynnistää ja siirtää älyavaimen kauko-ohjauksella eteen ja taakse, jolloin pysäköinti ahtaisiin parkkiruutuihin sujuu helposti. Etäpysäköintitoiminto on tarjolla vain hybridivoimalinjan yhteydessä ja myöhemmin esiteltävän ladattavan hybridin yhteydessä.

 

Mukavuutta ja turvallisuutta varusteilla

 

Nelivedolla varustettu Tucson-hybridi kulutti sekalaisessa ajossa noin 7 litraa bensiiniä satasella, joka on isolle ja tehokkaalle nelivetoiselle citymaasturille kohtuullinen lukema. Autosta on tulossa myös lataushybridillä varustettu versio, mutta sitä ei artikkelia kirjoitettaessa ollut vielä saatavissa.

 

Koeajoversio Tucson 1,6 T-GDI 230 hv Hybrid 4WD 6 AT Premium maksaa noin 45 000 euroa. Koeajoautossa oli yli 6000 euron arvosta lisävarusteita (mm. etäpysäköintiavustin, kattoluukku, nahkasisustus, metalliväri, turvapaketti Safety Pack Premium ja kaksivärisisustus), joten auton kokonaishinnaksi tuli 52 800 euroa.

 

Malliston edullisin versio, 132-hevosvoimaiselle bensamoottorilla ja kuusipykäläisellä manuaalivaihteistolla maksaa noin 29 000 euroa, joten hintahaitari mallin halvimman ja kalliimman version välillä on laaja.

 

Tucsonin hinnoittelu on kilpailukykyinen, kun sen kallein versio runsailla lisävarusteilla on halvempi kuin esimerkiksi samaan kokoluokkaan sijoittuvan Audi Q5:n perusversio. Normaalisti Audi Q5:lla ajava ystäväni koeajoi Tucsonin ja antoi autolle vuolaat kehut.

 

Uudistunut Tucson on onnistunut kokonaisuus, joka tarjoaa huipputekniikkaa, hienoja ominaisuuksia ja mukavuutta. Kaiken kruunaa onnistunut muotoilu, joka on modernia ja persoonallista.

 

Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 230 hv Hybrid 6 AT Premium

 

Suurin teho kW (hv) - 169 (230)

Suurin vääntö Nm - 350

Kiihtyvyys 0-100 km/h, s. - 8,3

Käyttövoima - Bensiini

Vaihteisto - Automaatti, 6 v

Polttoainesäiliö, litraa - 54

Tavaratila normaalias.VDA l. - 616

Akseliväli mm - 2680

Omamassa n kg - 1700

 

 

Koeajajan yhteenveto:

 

Uudistunut Hyundai Tucson on ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan kova haastaja tilavien citymaastureiden luokkaan, jossa se pystyy kilpailemaan myös perinteisten eurooppalaisten premium-merkkien kanssa. Malli tarjoaa monipuolisen valikoiman varusteversioita ja voimalinjoja aina bensahybridistä dieseliin. Tulossa on myös lataushybridi. Premium-varusteilla Tucson tarjoaa huippuluokan ajomukavuutta ja turvallisuutta, jollaista on totuttu näkemään selvästi kalliimpien hintaluokkien autoissa.

 

Teksti ja kuvat: Autouutuus toimitus

 


Autosta on tulossa myös lataushybridillä varustettu versio, mutta sitä ei artikkelia kirjoitettaessa ollut vielä saatavissa. Kuvassa auto on Aulangon maisemissa.


Tucsonin alusta on mukavuuspainotteinen, joten auto on miellyttävä kulkuneuvo myös pidemmillä maantietaipaleilla.


Auton pitkät joustovarat ja tavallista henkilöautoa suurempi maavara auttavat etenemistä epätasaisella mökkitiellä.


Ajoavustin pitää auton oikealla kaistalla ja navigointijärjestelmä oikealla reitillä.


Punainen täplä peilin kulmassa on kuolleenkulmanvaroitin, joka varoittaa vierelle tulevasta ajoneuvosta.


Katvealueen varoitusjärjestelmä on mittaristoon ilmestyvä kamerakuva, joka varoittaa kaistaa vaihdettaessa muun muassa takaa tulevista pyöräilijöistä.


Tucsoniin noustessa muistuu mieleen yksi citymaasturin valtti. Istuin on korkeammalla kuin tavallisessa henkilöautossa, joten siihen on kankeajalkaisen kuusikymppisen helppo kavuta.



 

Tucson tarjoaa hyvät tilat viidelle matkustajalle. Penkit ovat hyvin tukevat ja riittävät isokokoiset ainakin 175-senttiselle.


Tavaratilassa on sekä leveyttä että syvyyttä.

 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen