Muista tämä renkaanvaihdossa!

Kun renkaidenvaihdon aika tulee, on se hyvä hetki käydä kunnolla läpi renkaiden kunto. Kuva: Nokian Renkaat


 

Kitkat ja nastat alkavat vaihtua kesärenkaisiin, kun ilmat lämpenevät. Toisinaan renkaidenvaihdoissa sattuu virheitä, joista voi seurata kolhuja tai jopa vaaratilanteita tien päällä. Renkaiden säilytyksessä kannattaa ottaa huomioon myös varkauksien ja tulipalojen riski.

 

Kesärenkaiden vaihtoa suunnittelee nyt moni. Viime vuonna voimaan tulleen uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaita pitää käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Ilmojen lämmetessä, teiden sulaessa ja oman ajotilanteen mukaan kesärenkaat voi siis vaihtaa alle. Lain mukaan talvirenkaita voi tarvittaessa käyttää maaliskuun jälkeenkin, jos keli sitä edellyttää.

 

- Jos autoa tarvitsee aamuisin, kannattaa sääennusteita seurata yöpakkasten varalta, ennen kuin vaihtaa kesärenkaisiin. Suomessa ajo-olosuhteet saattavat myös muuttua nopeasti vielä keväällä. Kun renkaidenvaihdon aika tulee, on se hyvä hetki käydä kunnolla läpi renkaiden kunto. Kannattaa tarkistaa sekä talvi- että kesärenkaiden ikä ja kuluneisuus ja näin varmistaa, että niillä on edelleen turvallista ajaa, sanoo LähiTapiolan ajoneuvovakuutusten korvauspäällikkö Mikko Tulla.

 

Jos renkaat vaihtaa itse, kannattaa siihen varata kunnon työkalut, tasainen paikka ja riittävästi aikaa. Vakuutusyhtiössä nähdään silloin tällöin, mihin kiireessä tehty tai huolimaton renkaidenvaihto voi johtaa.

 

- Virheellisten nostojen takia menee esimerkiksi auton helmoja rikki. Sellaistakin on valitettavasti tapahtunut, että renkaiden vaihtaja on loukkaantunut, kun tunkki on ollut liian pehmeällä tai epätasaisella alustalla ja sen tuki on pettänyt. Kannattaa siis tarkistaa auton helmasta tai ohjekirjasta, mihin kohti tunkki kuuluu asettaa, ja tukea ilmaan nostettua autoa esimerkiksi tukilla tai alle lappeelleen asetetulla renkaalla, sanoo Tulla.

 

Pyörän pulttien tai muttereiden kiristys on hyvä tehdä monivaiheisesti: ensin alustavasti, kun rengas on asetettu paikoilleen, ja sitten viimeistellen, kun auto on laskettu takaisin maahan. Jälkikiristys on vielä tärkeää tehdä, kun autolla on ajettu muutama kerta tai noin 100 kilometriä. Jälkikiristys kannattaa muistaa, vaikka renkaat olisi vaihdattanut huoltamolla, sillä pultit voivat löystyä vaihdon jälkeen.

 

- Silloin tällöin autojen renkaita lähtee karkuteille, mistä kertoo sekin, että jokainen meistä on varmaan nähnyt niitä tienlaidassa. Jos rengas irtoaa kovassa nopeudessa, riskit ovat ymmärrettävästi suuret. Hyvällä tuurilla selvitään auton pohjan vaurioilla, mutta pahimmillaan auto voi suistua tieltä tai tilanteesta voi aiheutua peräänajo. Näihin riskeihin verrattuna pulttien jälkikiristys on pieni vaiva.

 

Suveksi säilöön – varo varkaita ja tulipaloja

 

Ympärivuotisesti Suomessa ajava tarvitsee kaksi rengassarjaa eli yhdet talvi- ja kesärenkaat. Kun kesärenkaat vaihtaa keväällä alle, siirtyvät toiset lepovuoroon. Niiden säilytyksessä kannattaa ottaa huomioon myös varkaus- ja paloriskit.

Rengassarjavarkaudet voivat aiheuttaa autonomistajille murhetta renkaidenvaihtokaudella. Silloin joku saattaa anastaa pyörät omaan tarpeeseensa tai edelleen myytäväksi. Joskus renkaita viedään jopa suoraan auton alta.

 

- Arvokkaiden renkaiden ja vanteiden varkauksia voi pyrkiä ehkäisemään esimerkiksi lukkopulteilla. Säilytysvuorossa olevat renkaat voi viedä rengashotelliin, ja joka tapauksessa ne kannattaa laittaa lukkojen taakse. Jos renkaita säilyttää yleisessä tilassa, kuten taloyhtiön häkkivarastossa, voi ne kiinnittää johonkin kiinteään esineeseen esimerkiksi kettingillä ja lukolla, neuvoo Tulla.

 

Tarvittaessa ajoneuvon kaskovakuutuksesta voidaan korvata anastetut kausirenkaat, jos murtovaras on vienyt ne lukitusta tilasta. Säilytysturvallisuuden näkökulmasta on myös hyvä huomioida tulipalon riski.

 

- Vaikka auton renkaat eivät ole erityisen herkkiä syttymään, niistä voi palaessa vapautua hyvin paljon palavaa energiaa ja savun määrä olla suuri. Karkeasti yhden renkaan kumimassa sisältää vähintään yhtä paljon lämpöenergiaa kuin runsaat kymmenen kiloa polttopuita. Tulipalojen ehkäisyssä tärkeää olisi erityisesti välttää säilyttämästä palavia nesteitä ja kaasuja varastoissa tai autokatoksissa, sanoo LähiTapiolan asumisen turvallisuuden palveluiden projektijohtaja Antti Määttänen.

 

Osa pelastuslaitoksista ohjeistaa, että yleisissä kellari- ja varastotiloissa voi säilyttää yhden sarjan auton renkaita. Tarvittaessa kannattaa myös selvittää, onko omassa taloyhtiössä asiaan tarkempaa ohjeistusta.

 

Autoilijan oma rengasratsia: tee nämä säännöllisesti

 

Kevään ja syksyn vaihtohetkien lisäksi auton renkaiden kuntoa on tärkeää seurata vuoden varrella. Hyväkuntoiset ja keliin sopivat renkaat auttavat ehkäisemään onnettomuuksia ja esimerkiksi jarruttamaan luotettavasti äkkitilanteissa.

  • Muista urasyvyydet. Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden pitää lain mukaan olla vähintään 1,6 millimetriä ja talvirenkaiden vähintään 3,0 millimetriä. Turvallisuussyistä urasyvyydeksi suositellaan sateisella tai talvisella kelillä kuitenkin ainakin 4,0–5,0 millimetriä. Renkaiden urasyvyyden voit tarkistaa klassisella kolikkotestillä.
  • Seuraa renkaiden kulumista. Kuluuko rengas tasaisesti koko kulutuspinnasta vai kuluuko se enemmän vain toisesta reunasta? Jos kuluminen on epätasaista, auton ohjaus puoltaa tai auto käyttäytyy oudosti, voi olla tarve säädättää pyörien asentokulmat uudelleen autokorjaamolla.
  • Tarkista ilmanpaineet säännöllisesti. Rengaspainemittaria kannattaa käyttää vähintään parin kuukauden välein. Autolle eri tilanteissa sopivat rengaspaineet voi tarkistaa auton ohjekirjasta. Väärä rengaspaine voi heikentää ajo-ominaisuuksia ja lyhentää renkaiden käyttöikää.
  • Tiedätkö renkaittesi iän? Renkaan valmistusvuoden ja kuukauden voi tarkistaa renkaan kyljestä. Jos rengassarjan ikä lähentelee 10 vuotta, ne tuskin ovat enää turvalliset jokapäiväiseen liikkumiseen.
  •  

LähiTapiola kertoi asiasta tiedotteessaan 29.3.2021.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen