Moottorikelkka vaatii kuljettajalta malttia

 

Tehokas moottorikelkka voi riistäytyä kokoneenkin kuljettajan hallinnasta, joten maltillinen ajotyyli on paras valinta. Kuva: Ski-Doo


 

Tehokas moottorikelkka voi yllättää aloittelevan mutta joskus myös kokeneen kuljettajan. Kelkkailu on mainio liikkumismuoto talvimaastossa, mutta kannattaa tiedostaa myös siihen liittyvät riskit. Vakuutusyhtiöiden tietoon tulee vuosittain noin 700 moottorikelkoilla sattunutta henkilövahinkoa. LähiTapiola kokosi vinkkejä turvalliseen ajoon sekä tietoa yleisistä vaaranpaikoista.

Moottorikelkkailua harrastetaan ympäri Suomen, kun lumitilanne sen sallii. Hyvänä lumitalvena kelkkakauppa on vilkastunut ja pörinää riittänyt kelkkareiteillä myös maan eteläosissa.

Ensituntuma moottorikelkkaan voi tulla työssä, koti- tai mökkipihassa tai vaikka talvilomakohteessa. LähiTapiola Lapin korvausjohtaja Janne Koskela muistuttaa, että vaikka kelkan hallintalaitteet vaikuttavat varsin yksinkertaisilta, voi kelkan tehokkuus sekä olosuhteet ja maasto yllättää kenet tahansa.

- Moottorikelkkailussa pätevät samat lainalaisuudet kuin esimerkiksi moottoripyöräilyssä tai mönkijällä ajossa. Jos sattuu törmäys, ei kuljettajan ympärillä ole turvakehikkoa, joka suojaisi häntä iskuilta tai estäisi lentämästä pois ajoneuvon päältä. Loukkaantumisten riski kasvaa vauhdin noustessa, mutta myös matalalla nopeudella törmätessä voi tulla ruhjeita tai luunmurtumia. Kannattaa siis aina käyttää turvavarusteita ja sopeuttaa nopeus tilanteeseen.

Vakuutusyhtiöiden tietoon tulee vuosittain noin 700 moottorikelkkaillessa sattunutta henkilövahinkoa. Nämä korvataan lakisääteisestä liikennevakuutuksesta.

Jotta kelkkailu olisi kaikille turvallista, kokosimme käytännön vinkkejä sekä yleistä tietoa kelkkailun riskeistä. Neuvot sopivat niin ensikertalaisille kuin henkilöille, jotka kaipaavat kelkkailuun kertausta.

1) Hallitse hallintalaitteet

Moottorikelkan ajaminen on näennäisesti helppoa, sillä keskeiset hallintalaitteet, kaasu ja jarru, löytyvät ohjaustangosta. Ensikertalaisen kannattaa kuitenkin ottaa niihin tuntumaa ajan kanssa. Aloittelijoille varsin yleinen virhe on painaa vahingossa peukalolla lisää kaasua, kun tarkoitus on päinvastoin löysätä kaasuvipua. Näin voi käydä esimerkiksi vasemmalle kaartuvissa mutkissa tai yllättäen tulevissa tilanteissa.

Moottorikelkalla ajaminen ei ole vain ohjaustangon kääntämistä. Aloittelijan voi yllättää, että kelkan ohjaamisessa iso rooli on myös painonsiirroilla ja ajoasennolla. Älä siis istu täysin jäykkänä kelkan päällä, vaan myötäile ajoneuvon liikkeitä ja avusta tarvittaessa käännöksissä. Kelkkailun ajoharjoittelu kannattaa aloittaa rauhallisessa ympäristössä.

2) Varusteet tuovat turvaa

Kypärä on moottorikelkkailussa lain vaatima varuste. Kelkkakaupoilla tai -vuokraamossa kannattaa kuitenkin vakavasti harkita myös muita suojavarusteita. Rintapanssari suojaa kylkiluita ja sisäelimiä törmäyksessä, jos rintakehä iskeytyy ohjaustankoa vasten. Kovasta vauhdista pitäville myös niskatuki voi olla järkevä varuste.

Kaikkiaan turvallisuutta ja ajomukavuutta kelkkailuun tuovat ajopuku, -kengät, -hanskat sekä silmiä viimalta ja lumelta suojaavat ajolasit. Kannattaa myös varmistaa heijastimilla tai huomioliivillä, että erottuu pimeässä maastossa. Korviin kannattaa sujauttaa kuulon suojaksi korvatulpat.

3) Kelkkailijan liikennesäännöt – tunnetko reitit ja urat?

Moottorikelkkailussa eivät päde jokamiehenoikeudet. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maastossa kelkkaillessa pitää olla maanomistajan tai maanhaltijan lupa, esimerkiksi Metsähallituksen reiteillä uralupa. Erityislupaa ei kuitenkaan tarvita ns. virallisilla moottorikelkkareiteillä ja jääpeitteisillä vesialueilla ajettaessa. Voit perehtyä virallisiin ja muihin reitteihin Kelkkareitit-sivustolla.

Tiellä moottorikelkalla ei pääsääntöisesti saa ajaa. Tietyissä tilanteissa voi kuitenkin ylittää tien tai ajaa esimerkiksi tankkauspaikalle.

Kelkkareiteillä ja -urilla voi talvisaikaan olla ruuhkaa. Varaudu väistämään vastaantulijaa oikealta puolelta. Törmäysriski kasvaa kumpuilevilla, mutkaisilla ja metsäisillä reiteillä, jolloin vastaantulijaa ei välttämättä näe ennalta. Myös kapeilla reiteillä on aina hyvä tiedostaa vauhdin riskit: jos kaksi kelkkailijaa ajaa kovaa vauhtia toisiaan vastaan, ei väistämismahdollisuudeksi välttämättä jää muuta kuin metsä puineen.

Pääsääntöisesti reiteillä ajo on kuitenkin muuta maastoa turvallisempaa. Usein kelkkailijoiden haaverit liittyvät törmäyksiin lumen peittämiin kantoihin tai muihin esteisiin, ja näitä on todennäköisemmin ajoreittien ulkopuolella.

4) Malttia kiireeseen – nopeusrajoituksille on syyt

Moottorikelkkailijalle sallittu ajonopeus riippuu siitä, missä ajetaan. Maa-alueella maastossa suurin sallittu ajonopeus on 60 km/h ja jääpeitteisellä vesialueella enintään 80 km/h. Jos kelkka vetää rekeä, jonka kyydissä on matkustajia, suurin sallittu nopeus on 40 km/h.

Näin kovaa ei tietenkään tarvitse ajaa. Mitä kovempi on vauhti, sitä pidempiä ovat jarrutusmatkat ja sitä vaikeampi on havainnoida lumisen maaston muotoja. Jos kelkka esimerkiksi törmää suuressa nopeudessa lumivalliin, voi sen keula nousta kohti taivasta ja kuljettaja pudota kyydistä. Jäällä kelkka voi myös ajautua liirtoon ja pahimmillaan pyörähtää ympäri käännyttyään poikittain.

Aloittelijalle tulee usein yllätyksenä, kuinka nopeasti kelkka kiihtyy. Etenkin urheilukelkkojen kiihtyvyys voi olla jopa muutamassa sekunnissa nollasta sataan. Tehokkaan kelkan ohjaksiin ei siis kannata istua kokemattomana, eikä myöskään väsyneenä.

5) Jäihin vajoaa moni kelkkailija

Moottorikelkkaillessa menehtyy vuosittain useita henkilöitä. Kuolemantapauksissa korostuvat jäihin hukkumiset. Esimerkiksi Liikenneturvan selvityksen mukaan vuosina 2014–2018 moottorikelkkaillessa menehtyi vuosittain keskimäärin kahdeksan ihmistä, ja näistä tapauksista kaksi kolmesta tapahtui jäällä ajaessa. Useimmissa tilanteissa kyse oli jäihin vajoamisesta tai sulaan tai railoon ajamisesta. Monella menehtyneellä kelkkailijalle oli alkoholia veressä.

Moottorikelkka kuljettajineen painaa satoja kiloja, joten jäälle ei tule lähteä, ennen kuin voi olla varma sen kantokyvystä. Jään pitää olla vähintään parikymmentä senttiä paksu. Turvallisinta on ajaa talvisin vain merkityillä jääreiteillä. Jää voi olla ympäristöään heikompaa esimerkiksi virtapaikkojen sekä siltojen ja laitureiden tuntumassa, joten myös ne kannattaa kiertää kaukaa.

Kelkkailijan matkassa kannattaa olla jäällä liikkuessa naskalit. Pidä puhelin hätätilanteita varten käden ulottuvilla mutta vedeltä suojattuna. Hätäkeskus saa suoraan onnettomuuspaikan sijaintitiedot, jos apua hälyttää 112 Suomi -sovelluksen kautta.

6) Muista rekisteröidä kelkka liikennekäyttöön

Ennen kuin moottorikelkalla kurvaa edes pihatielle, tulee omistajan muistaa kaksi asiaa: kelkka pitää olla rekisteröitynä liikennekäyttöön sekä lakisääteisen liikennevakuutuksen oltava voimassa. Liikennevakuutuskeskus on tänäkin talvena muistuttanut, että tämä tahtoo unohtua monilta.

Lakisääteinen liikennevakuutus korvaa onnettomuuden sattuessa kaikkien osapuolten henkilövahingot sekä syyttömälle osapuolelle aiheutuneet omaisuusvahingot. Omalle moottorikelkalle voi lisäksi ottaa vapaaehtoisen kaskovakuutuksen. Se tarjoaa turvaa esimerkiksi kolareiden, varkauksien ja tulipalojen varalle.

Tiesitkö tämän moottorikelkkailusta? Viisi lisätietoa

  • Moottorikelkalla saa ajaa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Virallisella moottorikelkkareitillä ajaessa ja esimerkiksi tietä ylitettäessä kuljettajalla pitää olla vähintään T-luokan eli traktoriajokortti.
  • Viralliset moottorikelkkailureitit tunnistaa liikennemerkistä, jossa on pyöreällä sinisellä pohjalla valkoinen kelkkailijan kuva.
  • Kelkan kyytiin voi ottaa matkustajan, jos kelkka on rekisteröity kahdelle ja siinä on molemmille istumapaikat. Kaikilla kelkan kyydissä pitää olla kypärät, myös perässä avonaisessa reessä istuvalla.
  • Rattijuopumukseen voi syyllistyä myös moottorikelkalla. Rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea ja törkeän rattijuopumuksen raja on 1,2 promillea. Huumausaineille laissa on nollatoleranssi.
  • Suomessa liikennekäyttöön oli rekisteröity runsaat 67 000 moottorikelkkaa vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä, selviää Traficomin tilastoista. Yleensä liikenteessä olevien kelkkojen määrä kasvaa talven edetessä eli vuoden alkuneljänneksellä.

Artikkelissa asiantuntijana LähiTapiola Lapin korvausjohtaja Janne Koskela. Lisäksi lähteinä käytetty Liikenneturvan moottorikelkkaopasta, Ajokortti-info-sivustoa sekä OTIn ja Tukesin turvallisuusopasta kelkkasafariyrittäjille.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen