Mercedes-Benzin C-sarja kasvaa ja sähköistyy

Sedan ja farmari ovat edeltäjiään kookkaammat. Etu- että takamatkustajat hyötyvät malliuudistuksen myötä kasvaneista tiloista.


 

Mercedes-Benzin suosittu C-sarja uudistuu. C:stä tulee ensimmäinen Mercedes-Benz-malli, jonka kaikki voimavaihtoehdot on sähköistetty.

Kevythybrideissä on 48V ISG2.0-teknologia, lataushybrideillä pääsee noin 100 kilometriä sähköllä.

 

C-malliin on saatavana S-sarjasta tuttua teknologiaa kuten nelipyöräohjaus ja Digital Light -valot. Autossa on täysin uusi MRA2- perusrakenne.

Hinnasto Suomessa julkaistaan kevään aikana ja lanseeraus tapahtuu kolmannella vuosineljänneksellä.

 

C-sarja oli viime vuosikymmenellä Mercedes-Benzin myydyin automalli. Vuonna 2014 esiteltyjä C-sarjan sedan- ja farmarimalleja myytiin yli 2,5 miljoonaa kappaletta. Kaiken kaikkiaan C-sarjan autoja on myyty yli 10,5 miljoonaa vuodesta 1982 lähtien.

Sedan ja farmari ovat edeltäjiään kookkaammat. Etu- että takamatkustajat hyötyvät malliuudistuksen myötä kasvaneista tiloista. Sedan-mallin koripituus on kasvanut 65 mm ja farmarimallin 49 mm sekä akseliväli 25 milliä. Takamatkustajan jalkatila on 21 milliä pidempi kuin ennen.

Kasvanut akseliväli on tuonut lisää pituutta myös molempien mallien tavaratiloihin. Molempien korimallien tavaratila on nyt myös ladattavissa hybridimalleissa tasainen.

Kaikki mallit on sähköistetty. Tarjolle tulevat 4. sukupolven bensiini- ja diesellataushybridit, joiden molempien toimintamatka on 100 km (WLTP). Jos auto ei ole ladattava hybridi, se on kevythybridi (48V) – myös diesel.

Neljännen sukupolven akuston kapasiteetti on 25,4 kWh, ja akustossa on sisäänrakennettu jäähdytysjärjestelmä. Akku voidaan nopealla DC-tasavirtalaturilla ladata täyteen 30 minuutissa. Vaihtovirtalatausta varten autossa on entistä tehokkaampi 11 kW sisäinen latauslaite. Täydennyksenä on lisävarusteena saatavissa myös 55 kW:n DC-laturi.

PIH-mallien taka-akselin ilmajousitus on vakio, ja etuakseliston rakenne on kaikissa malleissa uusi. 4Matic-nelivetoa on kehitetty edelleen.

Digital Light -valoumpion valokeila heijastetaan ja ohjataan 1,3 miljoonan mikropeilin avulla. Valojen yhteisresoluutio on näin yli 2,6 miljoonaa pikseliä. Digital Light -valojärjestelmä on lisävaruste. Järjestelmä lisää ajoturvallisuutta heijastamalla tien pintaan ohjausviivoja ja -symboleja sekä animaatioita (markkina-alueen tieliikennelainsäädäntö huomioon ottaen).

Kääntöympyrä pienentyy 43 senttiä alle 11-metriseksi, jos autossa on lisävarusteinen nelipyöräohjaus. Taka-akselin kääntökulma on 2,5 astetta. Nelipyöräohjauksen kanssa ohjausvälitys on nopea; 2,1 kierrosta laidasta laitaan.

Täysin uusi MRA2-perusrakenne. Uusi C-sarja käyttää täysin uutta MRA2-perusrakennetta. Sen ansiosta hybridiakuston ja tavaratilan suhteen ei ole ollut tarvetta tehdä kompromisseja. MRA2 täyttää myös kaikki tiedossa olevat tulevaisuuden törmäysturvallisuusmääräykset.

3 miljoonaa testikilometriä. Uuden C-sarjan tuotekehityksen aikana on ajettu yhteensä 3 miljoonaa testikilometriä.

Autossa on uusi toisen sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmä – sama, joka juuri esiteltiin S-sarjassa. Keskellä on iso kosketusnäyttö, joka on myös kallistettu kuusi astetta kuljettajaan päin.

 

Tarjolla vain sähköistettyjä moottorivaihtoehtoja

 

Uusi C-sarja on ensimmäinen Mercedes-Benz-malli, jonka moottorivalikoima on täysin sähköistetty. Moottoripaletti sisältää modulaarisen FAME-tuoteperheen (Family of Modular Engines) nelisylinterisiä kevyt- ja lataushybridivaihtoehtoja. Sekä diesel- että bensiinimoottoreissa hyödynnetään turboahtamisen lisäksi 9-portaiseen vaihteistoon integroitua ISG-käynnistysgeneraattoria. Tämä toisen sukupolven ns. mild hybrid -ratkaisu takaa polttomoottorin sähköisen avustamisen liikkeelle lähdöissä ja matalalla kierroslukualueella ajettaessa.

ISG 2.0 perustuu 48 voltin sähköjärjestelmään, jonka ansiosta auto voi lipua tasanopeudella polttomoottori sammutettuna, saa lisävoimaa kiihdytyksiin ja hyödyntää hidastus- ja jarrutusenergiaa polttoaineen säästämiseksi. Polttomoottori sammuu ja käynnistyy välittömästi ja huomaamattomasti ajotilanteiden vaihdellessa. Tyhjäkäynnillä ISG-generaattorin ja polttomoottorin saumaton yhteistyö takaa ennen kokemattoman tasaisen ja äänettömän käyntiäänen.

Yksi C-sarjassa debytoivista voimanlähteistä on nelisylinterinen M 254 -bensiinimoottori, jolle ISG-generaattori takaa 15 kW (20 hv) lisätehon ja 200 Nm:n hetkellisen lisäväännön. Tähän moottoriin Mercedes-Benz on ensi kertaa koonnut yhteen kaikki 4- ja 6-sylinteristen FAME-moottoriperheen bensiini- ja dieselmoottoreissa hyödynnetyt innovaatiot: Formulamoottoreita varten kehitetyn Nanoslide-sylinteripinnoitteen, Conicshape-”trumpettihoonauksen” ja välittömästi moottoriin kylkeen asennetun pakokaasujen puhdistusjärjestelmän.

Uuden C-sarjan bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat (sedan + farmari): C 180, C 200, C 200 4Matic, C 300 ja C 300 4Matic. Dieselmallit ovat C 220 d ja C 300 d. Automaattinen 9G-Tronic-vaihteisto – jota on edelleen kehitetty ISG-generaattorin vaatimuksia varten – on vakiovaruste kaikissa C-sarjan moottorivaihtoehdoissa. Manuaalivaihteisto jää malliuudistuksen myötä pois C-sarjan tuotannosta. 

 

Lataushybridit yltävät 100 kilometrin toimintamatkaan sähköllä

 

Myöhemmin C-sarjan lanseerauksen jälkeen markkinoille tulevat myös ladattavat plug-in-hybridivaihtoehdot, jotka edustavat jo Daimlerin kirjoissa tämän tekniikan 4. sukupolvea. C-sarjan ladattava bensiinihybridimalli perustuu M 254 -moottorin kaksilitraiseen versioon, johon sähkömoottori tuo 95 kW (129 hv) lisätehon. Sähköllä voi ajaa jopa 100 kilometriä. Mallistoon tulee kuulumaan myös sedan- ja farmarimallien dieselhybridiversiot.

Hybridien uusi korkeajännitejärjestelmä on entistä kompaktimpi ja voimakkaampi, mutta samalla korkeajänniteliitäntöjen määrä on vähentynyt merkittävästi. Tehoelektroniikan integrointi vaihteistoon pienentää tilantarvetta ja yksinkertaistaa asennusprosessia auton valmistuksessa. Järjestelmän entistä korkeampi jännite lisää tehoa, mutta ei sähkökaapelien paksuutta. Sähkömoottorin 440 Nm:n huippuvääntö on käytettävissä välittömästi käynnistyksen jälkeen ja tekee auton käsittelystä erityisen vaivatonta vaihtuvissa liikennetilanteissa. Täysi sähkön lisäteho on käytettävissä 140 kilometrin tuntinopeuteen saakka, jonka jälkeen lisätehon määrä alkaa loivasti laskea.

C-sarjan lataushybridien korkeajänniteakku on Mercedes-Benzin itse kehittämä 4. sukupolven virtalähde. Se koostuu 96 kennosta, jotka on asennettu koteloonsa ikään kuin ”taskuiksi”. Akun kapasiteetti on 25,4 kWh, mikä takaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Korkean energiatiheyden takaamiseksi akussa on sisään rakennettu jäähdytys-ja lämmitysjärjestelmä. Akun lämmönhallintajärjestelmä on riippumaton matkustamon ilmastointijärjestelmän toiminnasta. Tämä takaa akun toiminnan sekä kylmissä että kuumissa olosuhteissa ja nopean lataamisen pikalatureista tasavirralla (DC). Jopa täysin tyhjentyneen akun voi ladata noin 30 minuutissa lisävarusteena saatavalla 55 kW:n DC-laturilla. Vakiovarusteena on 11 kW laturi (markkinasta riippuen), joka mahdollistaa kolmivaiheisen latauksen sekä julkisesta että kotiasenteisesta Wallbox-latauslaitteesta.

Toisin kuin edeltävässä C-sarjan hybridimallissa, akku on sijoitettu korirakenteeseen siten, että tavaratilaan ei enää jää kynnystä. Tämä helpottaa tavaratilan käyttöä ja koko tilan hyödyntämistä selvästi – erityisesti farmarimallissa, jonka tavaratilan lattian pituus on kasvanut 63 milliä 1043 milliin. Korkeiden esineiden ja kassien lastaaminen onnistuu entistä helpommin, sillä farmarimallin tavaratilan korkeus on lisääntynyt 150 millillä 732 millimetriin. Edelliseen plug-in-hybridimalliin verrattuna tavaratila on kasvanut sedanissa 45 litralla 360 litraan. Farmarimallissa tilaa on (selkänojat kaadettuina) 40 litraa enemmän eli 1375 litraa. Ladattavan hybridin yhteydessä kummassakin korimallissa on vakiovarusteena ilmajousitus ja taka-akseliston tasonsäätö. Tavaratilan lastauskorkeus on hieman matalampi kuin aikaisemmin.

 

Entistä laadukkaampi sisätilavaikutelma ja enemmän tilaa 

 

C-sarjan dynaamista ulkonäköä luonnehtivat lyhyt etuylitys, pitkä akseliväli, urheilullinen konepellin muotoilu kaaripokkauksineen sekä tuulilasin ja matkustamon siirtäminen taaksepäin klassisen ”cab-backward design” -muotoilufilosofian mukaisesti. Pintojen veistosmainen muotoilu luo erityisen valoleikin kylkiin, vaikka leikkauslinjat on pelkistetty minimiin. Farmarimallissa moderni kattolinja korostaa yhdessä kaltevan takalasin kanssa auton urheilullista luonnetta ilman, että auton monikäyttöisyys kärsii. Urheilullisen ilmeen muita tunnusmerkkejä ovat leveä raideväli ja aivan korin ulkopintojen tasalle ulottuvat, modernisti muotoillut vanteet (koot 17 - 19 tuumaa).

Matkustamon muotoilussa, materiaaleissa ja laatuvaikutelmassa mittapuuna on ollut uusi S-sarja ratkaisuineen. Kojelauta on jaettu selkeästi ylä- ja alaosaan: siipiprofiilia muistuttavassa yläosassa on uusitut ilmasuuttimet, jotka tuovat mieleen lentokoneiden moottorit, ja alaosaa hallitsevat runsaat somiste-elementtipinnat. Keskikonsolin somiste-elementtipinta jatkuu tyylikkäästi ja katkeamatta kojelautaan. Mittaristo sekä keskinäyttö on kallistettu 6 astetta kuljettajan suuntaan. Kuljettajan LCD-näytön koko on joko 10,25 tuumaa (26 cm) tai 12,3 tuumaa (31,2 cm). LCD-keskinäyttö on peruskoossa 9,5-tuumainen (24,1 cm), mutta valinnaisvarusteena auto voidaan varustaa myös 11,9-tuumaisella (30,2 cm) keskinäytöllä.

S-sarjan tapaan uudessa C-sarjassa hyödynnetään toisen sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmää, mikä takaa matkustajille entistä älykkäämmän ja digitaalisemman käyttöympäristön. Auton eri hyöty- ja mukavuustoimintojen ohjaus on helppoa kirkkaiden LCD-näyttöjen avulla, ja näyttöjen tarjoama informaatio on järjestetty helposti omaksuttavaksi ja ymmärrettäväksi. Näytöissä on kolme esitystyyliä (hillitty, urheilullinen, klassinen) ja kolme päävalikkoa (navigointi, avustimet, huolto).

 

Mukavuusvarusteet: monia yksityiskohtia parannettu edelleen

Etuistuinten lisävarusteista hierontatoimintoa on laajennettu ja se ulottuu nyt koko selän alueelle: kahdeksan selkänojaan sijoitettua ilmatyynyä pitää huolen aiempaa paremmasta syvyysvaikutuksesta. Kuljettajan istuimella on lisäksi mahdollisuus värinähierontaan, jota varten istuimeen on sijoitettu neljä värinämoottoria. Ensi kertaa C-sarjan sedaniin ja farmariin on saatavana istuinlämmitys takaistuimelle.

Uuden C-sarjan mitat ovat:


Sedan

Edeltäjä

Ero mm

Farmari

Edeltäjä

Ero mm

Ulkomitat mm







Pituus

4751

4686

+65

4751

4702

+49

Leveys

1820

1810

+10

1820

1810

+10

Leveys (ml. peilit)

2033

2020

+13

2033

2020

+13

Korkeus

1438

1447

9

14551

1462

7

Akseliväli

2865

2840

+25

2865

2840

+25

Raideväli, edessä2

1582

1563

+19

1582

1563

+19

Raideväli, takana2

1594

1546

+48

1594

1546

+48

Sisämitat mm







Pääntila edessä

1041

1039

+2

1046

1046

0

Pääntila takana3

955/952

942/942

+13/+10

991/985

986/974

+5/+11

Jalkatila, edessä

1059

1059

0

1059

1059

0

Jalkatila, takana

914

893

+21

914

893

+21

Kyynärtila, edessä

1476

1454

+22

1476

1454

+22

Kyynärtila, takana

1477

1462

+15

1477

1462

+15

Hartiatila, edessä

1430

1404

+26

1430

1404

+26

Hartiatila, takana

1411

1398

+13

1411

1398

+13

Tavaratila VDA (l)

455

455

0

4901510

4601480

+30/+30

[1] Sis. kattokaiteet

2 Koon 225/50 R 17 renkailla

3 Ilman kattoluukkua / kattoluukun kanssa

 

Nelipyöräohjaus tuo ketteryyttä ja Digital Light -ajovalot uusia toimintoja

C-sarja on erityisen ketterä ja helppo käsitellä lisävarusteena saatavan nelipyöräohjauksen ja etuakselin entistä nopeamman ohjausvälityksen ansiosta. Taka-akselin kääntökulma on 2,5 astetta, mikä pienentää kääntöympyrää 43 sentillä 10,64 metriin. Nelipyöräohjauksen kanssa ohjausvälitys on nopea; 2,1 kierrosta laidasta laitaan.

Alle 60 km/h nopeuksissa takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät, ja pysäköidessä 2,5 astetta eri suuntaan kuin etuakseli. Tämä ominaisuus ”lyhentää” akseliväliä, jolloin auto on entistä helpommin liikuteltava ja käsiteltävä. Yli 60 km/h tuntinopeuksissa takapyörät kääntyvät enimmillään 2,5 astetta samaan suuntaan kuin etupyörät. Tämä virtuaalinen akselivälin ”pidennys” vakauttaa auton käsittelyä ja parantaa turvallisuutta kovemmissa nopeuksissa, nopeissa kaistanvaihdoissa ja äkillisissä liikennetilanteissa.

C-sarjassa on vakiovarusteena LED High Performance -valojärjestelmä. S-sarjasta tuttu Digital Light -ajovaloteknologia on saatavana lisävarusteena. Tämä teknologia mahdollistaa täysin uudenlaiset valotoiminnot – esimerkiksi ajoratamerkintöjen ja varoitussymbolien heijastamisen tien pintaan (markkina-aleen tyyppihyväksynnästä riippuen). Digital Light -valoumpiossa on moduuli, joka koostuu kolmesta äärimmäisen tehokkaasta LED-valosta. Niiden lähettämä valo heijastetaan ja suunnataan 1,3 miljoonan mikropeilin avulla. Valojen yhteisresoluutio on näin ollen yli 2,6 miljoonaa pikseliä. 

 

Lähde: Veho/Mercedes/Benz

 

Auton eri hyöty- ja mukavuustoimintojen ohjaus on helppoa kirkkaiden LCD-näyttöjen avulla, ja näyttöjen tarjoama informaatio on järjestetty helposti omaksuttavaksi ja ymmärrettäväksi.

 


 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen