DS 9 tarjoaa huipputekniikkaa edustusluokkaan

DS Automobiles edustaa executive-luokan sedan-mallisegmenttiä DS 9 -mallillaan.


 

Citroen CX, Peugeot 604, Renault 30. Tässä muutamia esimerkkejä ylellisistä isoista autoista, joita Ranska tuotti maailmalle nuoruudessani 1970-luvulla. Nuo hienot autot tulivat mieleeni, kun näin ensimmäiset kuvat DS 9 -automallista, jonka DS Automobiles hiljattain esitteli.

Valmistajan mukaan DS9 on kutsu kohtaamaan ranskalainen huippuosaaminen autossa. Suuri, tyylikäs sedan saapuu johtamaan ranskalaisen premium-merkin mallistoa.

DS 9 on valmistajan mukaan kiehtova sekoitus perinteitä, taidokasta suunnittelua ja viimeisintä teknologiaa. Huippu-uutuus jatkaa edellisinä vuosina lanseerattujen DS 7 CROSSBACK SUV- ja DS 3 CROSSBACK SUV –mallien aloittamaa kehityskulkua.

Eleganssi ja linjakas siluetti

Näyttävän ja erottuvan DS 9 -mallin pituus on 4,93 metriä ja leveys 1,85 metriä. DS 9:n muotoilu tukee huippumallin voimakkaan tyylikästä siluettia, jossa jyrkästi viettävä fastback-tyylinen takaikkuna vangitsee katseet. Ilmeikkyyttä korostavat suurikokoiset vanteet.

DS 9 jatkaa DS:lle ominaista muotokieltä vaikuttavan etuosansa ansiosta, jossa nähdään edellisistä malleista tutut DS WINGS:it sekä etusäleikön kolmiulotteisuutta painottava koristeilme. Konepeltiä koristaa Clous de Paris –merkki, joka on aiemmin nähty DS:n sisätilojen tunnuksena, ja jota nyt käytetään ensimmäistä kertaa myös ohjaamon ulkopuolella. Kunnianosoituksena alkuperäiselle vuoden 1955 DS-mallille koristavat DS 9 -mallia kartionmuotoiset listat katon ulkolaidoilla.

Linjakas siluetti soljuu etusäleiköstä konepellin, tuulilasin ja katon kautta tavaratilan kanteen katkeamattomana. Kyljet ovat sileän virtaviivaiset, ja jatkuvat yhtenäisinä etuosan ajovaloista takavaloihin. Virtaviivaisuutta korostavat korinväriset, upotetut ovenkahvat sekä kaksisävyinen musta katto.

Takaosassa erottuva linjakkuus jatkuu takalokasuojien, DS-logon sekä tavaratilan kannen yhdistyessä samaan sulavaan linjaan. Verkkomaisiksi muotoillut takavalot luovat dramaattisen kolmiulotteisen ilmeen. Niiden alapuolella viistoon kulkevat miekkamaiset koristeet ovat kunnianosoitus 1930-luvun suurten ranskalaisten korinvalmistajien muotoiluelementeille. Takaikkunan luomaa visuaalista efektiä laajentaa tyylitellyn ohut kolmas jarruvalo, joka saa takaosan näyttämään leveämmältä.

E-TENSE – lataushybridin tehokkuutta aina 360 hv saakka

DS 9 –malli saapuu markkinoille aluksi E-TENSE -ladattavana hybridinä. Voimalinjan muodostavat turboahdettu PureTech-bensiinimoottori, kahdeksanportainen automaattivaihteisto sekä sähkömoottori. Sähkömoottorin enimmäisteho on 80 kW (110 hv) ja vääntö 320 Nm. Sitä käytetään liikkeelle lähdössä, tehostamaan kiihdytyksiä ja nollapäästötilassa ajamiseen aina 135 km/h nopeuteen saakka. DS 9:n akuston kapasiteetti on 11,9 kWh. Kuljettajan käytössä on 225 hv ja 40–50 kilometrin toimintamatka (WLTP) päästöttömästi.

DS 9:n sähkökäyttötila on aina automaattisesti valittuna, kun auto käynnistetään. Sitä täydentää hybriditila, joka on suunniteltu ohjaamaan eri käyttövoimamahdollisuuksia niin täyssähkön, polttomoottorin tai näiden yhdistelmän voimin ajettaessa. Matkustajat eivät näitä muutoksia ajossa havaitse. E-TENSE-mallin Sport-tila ottaa irti kaiken käytettävissä olevan polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehosta säätämällä kaasupolkimen asetuksia, vaihteistoa, ohjausta ja aktiivijousitusta.

DS 9 käyttää energiantalteenottojärjestelmää, jonka avulla akku latautuu aina jarrutuksen yhteydessä. Energiantalteenottoa voidaan vahvistaa tehostetun jarrutuksen avulla; tämä ominaisuus valitaan vetämällä vaihteenvalitsinta taaksepäin (B-valinta). Lisäksi E-Save -toiminto varmistaa, että käytettävissä ovat aina etukäteen valitut tasot akkuun tallennettua energiaa, jotta tietyt osat matkasta voidaan tehdä nollapäästötilassa. Näin voidaan menetellä esimerkiksi silloin, kun kuljettaja tietää, että on ajamassa matalan päästötason alueille tai kaupungin keskustaan. Auton 7,4 kW:n laturin avulla akun voi ladata puolessatoista tunnissa vakiovarusteena toimitettavan kaapelin avulla kotona tai julkisessa latauspisteessä.

E-TENSE ja PureTech

DS 9 -mallisto täydentyy lähiaikoina kahden muun E-TENSE-voimanlähteen esittelyin – ensimmäisenä saapuu 250 hevosvoiman kaksipyörävetoinen ja pidemmän sähköisen toimintamatkan versio – toisena 360 hevosvoiman sekä älykkään nelivedon vahva yhdistelmä. Myös 225 hevosvoiman PureTech-bensiinimoottori ilman sähkömoottoria on saatavilla. Kaikissa malleissa on sulavasti ja nopeasti vaihtava kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto.

DS LOUNGE – ylellinen huippuosaaminen tekee matkasta nautittavan

Entäpä, jos takaistuimilta löytyisikin sama mukavuus kuin etuistuimilta? DS LOUNGE tarjoaa ensiluokkaista huippuosaamista DS 9 -matkustajille.

Laadukkaiden materiaalien hienostuneisuus yhdistettynä avoimiin pintoihin, kokonaan nappanahkainen kojelauta ja istuinten rannekellomainen muotoilu täydentävät huolellisuutta, jota on käytetty DS 9:n jokaisessa yksityiskohdassa. Kristallin muotoiset hipaisupainikkeet, katon verhoilussa käytetty Alcantara® ja käsin nahkalla päällystetyt häikäisysuojat sekä ovenkahvat kutsuvat sinua koskettamaan niitä ja arvostamaan laadukkaiden materiaalien tuntua.

Pitkän, 2,90 metrin akselivälin ansiosta DS 9 tarjoaa erittäin hyvät takaistuintilat. Istuimet ovat lämmitettävät, jäähdytettävät ja hierovat, ensimmäisinä luokassaan. Nahkaverhoiltuun keskikäsinojaan on integroitu säilytyslokerot, kiinteät USB-portit, hierovien istuinten ja monivärisen vastaanottovalaistuksen hallintalaitteet. DS 9 asettaa uuden tason yksilölliselle mukavuudelle, sillä jokainen säätö voidaan mukauttaa suuremman viihtyvyyden aikaansaamiseksi. Tämän erikoisominaisuuden ansiosta jokainen matkustaja voi hallita omaa mukavuustasoaan autossa.

Mukautettavuus DS Inspirations –osien avulla

Ensiluokkainen mukavuus saadaan aikaan myös mukautetuin DS Inspirations –osien valinnoin. Kaikissa DS 9:n sisustusaiheissa, jotka on nimetty Pariisin kuuluisien kaupunginosien mukaan, on oma luonteensa, kuten nahkaistuimet tai Alcantarasta® valmistetut istuimet. Jokaiseen yksityiskohtaan kiinnitetty huomio antaa runsaasti mahdollisuuksia, kuten täysnahkaverhoillut DS Inspiration BASTILLE -istuimet tai DS Inspiration RIVOLI-, DS Inspiration PERFORMANCE -malliston musta Alcantara® ja Art Rubisin nappanahka DS Inspiration OPÉRA -mallistossa yhdessä symbolisen rannekellomaisen muotoilun kanssa.

Nämä samat huippuluokan piirteet tarjotaan myös säädettävässä, monivärisessä tunnelmavalaistuksessa, jossa on kahdeksan värisävyä ja joka on suunniteltu tuottamaan viihtyisä tunnelma, sekä ohjauspyörässä, joka on päällystetty kokonaan Art Rubis -nahalla.

Ranskalaiseen huippuosaamiseen parhaimmillaan kuuluu yksityiskohtiin keskittyminen ja tarkka työnlaatu. Kristallin muotoisten kosketusnäytön hallintalaitteiden helmikirjailu korostaa hyvää makua, viitaten samalla istuinverhoilun rannekellomaiseen kuosiin. Myös kojelaudan ja ovipaneelien verhoilu ovat tästä hyviä esimerkkejä. Keskikonsolin hallintalaitteet on viimeistelty Clous de Paris –koristeluin. Hienostuneen ranskalaisen kellojen valmistuksen tunnusomainen piirre on uudistettu, 180 astetta pyörivä B.R.M-kello kojelaudan päällä.

Ääneen liittyvä mukavuus

DS:n ensiesittelyn jälkeen tehdyn tutkimuksen tulokset osoittavat, että huippu-uutuuden äänimaailma on nyt nostettu uudelle tasolle. DS 9:n sisätilat on suunniteltu vaimentamaan ulkopuolelta tulevia ääniä. Laminoitu akustinen lasi yhdistää tiiviin korin lujuuden parantamiseksi, äänen hiljentämiseksi ja korirakenteen tärinän minimoimiseksi. Ympäristön äänimaailmaa parantaa FOCAL Electra -äänijärjestelmä, joka on kehitetty erityisesti DS 9 -mallia varten. Sen erityispiirteenä on auto varustettu uusin ruostumattomasta teräksestä valmistetuin diskanttikaiuttimen säleiköin, jotka on sijoitettu eri puolille ohjaamoa.

DS 9 – uuden teknologian taidonnäyte

Luokassaan jo edelläkävijäksi muodostuneen DS LOUNGE -järjestelmän lisäksi DS 9 hyödyntää uusinta tekniikkaa. Uusimman DS-malliston sisältämä laatu vakuuttaa.

DS ACTIVE SCAN -JOUSITUS

DS ACTIVE SCAN -JOUSITUKSESSA kamera skannaa tietä, ja pinnankorkeuden tunnistimet, kiihtyvyysmittarit sekä voimansiirron tunnistimet tallentavat jokaisen ajotapahtuman hetken. DS 9:n jousitusjärjestelmä valmistelee jokaisen pyörän vaimennuksen turvallisuuden ja rauhallisuuden parantamiseksi tien epätasaisuuksiin etukäteen varautuen. Samalla se tuottaa ajomukavuuden, jolle ei löydy vertaa. Tämä 21. vuosisadan DS-jousitus yhdistää ylellisen sedanin hiljaisen mukavuuden ja Grand Touring coupé-mallin dynamiikan.

DS DRIVE ASSIST

DS DRIVE ASSIST -ajoavustimen avulla DS 9 voi antaa kuljettajan nauttia tason 2 puoliautonomisesta ajamisesta, jolloin kuljettaja voi ajaa pidemmälle suurimmasta mahdollisesta mukavuudesta ja paremmasta turvallisuudesta nauttien. Nopeutta valvotaan DS 9 -mallin lähiympäristön mukaan. Järjestelmä käyttää useita tunnistimia DS 9 -mallin sijoittamiseen tarkasti ajokaistalleen valvomalla ohjauksen ajolinjaa sen mukaan, mihin kuljettaja haluaa. Enintään 180 km/h nopeuteen (riippuen maan lainsäädännöstä) asti käytettävissä oleva järjestelmä valvoo auton nopeutta ja suuntaa kuljettajan valvonnassa. Tavoitteena on matkustajien turvallisuuden varmistaminen ja mielenrauhan säilyttäminen.

Nopeutta säätää mukautuva vakionepeudensäädin, joka on yhdistetty tehoa valvovaan järjestelmään. Se valvoo muun muassa ajamista liikenneruuhkissa: auto käynnistyy automaattisesti uudelleen, jos pysähtymisen kesto on alle kolme sekuntia. Jos auto pysähtyy pidemmäksi aikaa, kaasupolkimen painaminen käynnistää DS 9 -mallin uudelleen.

Auton DS DRIVE ASSIST -kamera tunnistaa katkonaiset ja jatkuvat viivat. Se analysoi ajamisen aikana katkeamattomasti ajotilannetta ja tulkitsee käyttöön parhaiten sopivat toimet. Sen avulla auto pysyy ajokaistallaan, myös kaistan sillä alueella, jossa kuljettaja haluaa ajaa. Jos kuljettaja haluaa ottaa ohjauksen takaisin hallintaansa, lujan otteen ottaminen ohjauspyörästä ohittaa järjestelmän. Järjestelmän toiminta keskeytyy myös, jos suuntavilkkuja käytetään esimerkiksi ajokaistan vaihtoon. Järjestelmä voidaan ottaa käyttöön nopeudesta 30 km/h alkaen. Se toimii sen jälkeen nopeudessa 0–180 km/h.

DS PARK PILOT

DS PARK PILOT havaitsee pysäköitäessä pysäköintipaikan, jos auto ohittaa sen enintään 30 km/h:n nopeudessa ja kun kuljettaja on ilmoittanut mihin suuntaan hän haluaa pysäköidä: taskuun tai viistoon. Sen jälkeen kuljettajalle jää vain yksi asia: pitää Park (pysäköi) -painiketta painettuna ja odottaa tekniikan toteuttavan pysäköinnin. Kiihdytystä, jarrutusta ja ohjausta valvotaan automaattisesti pysäköintipaikalle tultaessa tai sieltä poistuttaessa. Park-painikkeen vapauttaminen pysäyttää DS 9:n liikkeen.

DS SAFETY

Pitkien matkojen aikana huono näkyvyys tai tarkkaavaisuuden puute aiheuttavat usein vaaratilanteita. Ajamisen muuttamiseksi turvallisemmaksi DS SAFETY yhdistää kuusi tärkeää toimintoa: DS NIGHT VISION, DS DRIVER ATTENTION MONITORING, DS ACTIVE LED VISION, katvealueen valvonta, hätäjarrutus ja laajennettu liikennemerkkien tunnistus.

DS NIGHT VISION

DS NIGHT VISION lukee tietä poikkeuksellisen hyvin yöllä. Sen auton etusäleikössä oleva infrapunakamera havaitsee jalankulkijat, pyöräilijät ja eläimet ajoradalta 100 metrin päästä. Kuljettaja saa infrapunakuvan nähtäväkseen suurelle digitaalinäytölle ja näkee vaaran merkittynä ensin keltaisena ja sen jälkeen punaisena tilanteen lähestyessä uhkaavaksi. Tällä tavalla varoitettuna hän voi reagoida vaaraan ajoissa.

DS DRIVER ATTENTION MONITORING

Ohjauspyörän yläpuolelle asennetun infrapunakameran ja tuulilasin yläosassa sijaitsevan kameran tukemana DS DRIVER ATTENTION MONITORING tarkkailee koko ajan kuljettajaa etsien hänen silmistään väsymyksen merkkejä (nopeutunut silmien räpyttely), kasvoja (katseen suuntaus) ja häiriöiden aiheuttamia pään liikkeitä. Lisäksi järjestelmä tarkkailee auton ajolinjaa suhteessa tiemerkintöihin, koska erityisesti kuljettajan harhailevat ohjausliikkeet aiheuttavat vaaratilanteita. Järjestelmä toimii päivin öin ja antaa automaattisesti äänimerkin samalla, kun varoitus tulee näkyviin keskusnäytölle.

DS ACTIVE LED VISION

DS ACTIVE LED VISION ei vain näytä hyvältä, vaan se myös mukautuu etäisyyden ja toimintamatkansa osalta ajo-olosuhteisiin ja auton nopeuteen. Viisi eri valaistustilaa aktivoituvat automaattisesti. Parking, Town Beam (valokeilan leveys lisääntyy viiden sekunnin ajamisen jälkeen), Country Beam (kohdistettu eteenpäin 50km/h lähtien), Motorway Beam (toimintamatka lisääntyy 110 km/h jälkeen), Adverse Weather (moduulien teho lisääntyy ja pääprojektorien voimakkuus vähenee). Kääntyvä ajovalo- ja High Beam (automaattinen tie- ja sivuvalojen kytkentä) -toiminnot täydentävät tätä ominaisuutta. Kun tie valaistaan paremmin ja pidemmälle tai leveämmällä valokeilalla, kuljettaja – ja matkustajat – voivat nauttia paremmasta turvallisuudesta.

DS SMART ACCESS

DS 9 -mallin DS SMART ACCESS –toimintoa hyödyntämällä auton kuljettaja voi unohtaa avaimen antamalla oikeuden sisäänpääsyyn älypuhelimen avulla. Kun avaat auton lukitusta, upotetut ovenkahvat tulevat esiin auton korista kuin taianomaisesti. Autoon voi vain mennä sisälle ja käynnistää. Tämän ominaisuuden voi jakaa myös etänä viiden muun ihmisen puhelimiin. MyDS-sovellus avaa jaetun auton ovien lukituksen. Ominaisuuden myötä DS 9 -malliin voi mennä sisälle ja sen voi käynnistää toisen puhelimella omistajan asettaman aikataulun mukaan. Bluetooth®-yhteydellä järjestelmä toimii myös GSM-verkon kuuluvuusalueen ulkopuolella.

Yhä kasvavat markkinat

Ranskassa luotu ja Kiinassa valmistettava DS 9 on auto, jota tullaan myymään eri puolilla maailmaa. Myynti alkaa ensimmäisenä Kiinassa vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla.
 

Tiivistelmä:

• DS Automobiles edustaa executive-luokan sedan-mallisegmenttiä DS 9 -mallillaan
• DS LOUNGE esittelee DS 9 -mallilla ylellistä ranskalaista huippuosaamista D-segmentin sedan-mallissa
• DS 9 esittelee uusinta tekniikkaa E-TENSE-mallina, jossa on vahvimmillaan 360 hevosvoiman nelivetoinen lataushybridi ja ajaminen on puoliautonomista
• Kunnianosoituksena vuoden 1955 DS-mallille ja merkin konseptiautoille, DS 9 haluaa olla edelläkävijä eleganssin ja hienostuneisuuden osalta


Béatrice Foucher, toimitusjohtaja DS Automobiles

”Uuden DS-merkin vuonna 2015 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen yksi tavoite yli muiden innosti tiimiämme: ison ranskalaisen sedanin tarjoaminen asiakkaille. Kunnianhimomme tuoda autoon ylellistä ranskalaista huippuosaamista aikaansai uuden edelläkävijän syntymisen premium-luokan sedan-mallisegmentille, ja halu välittää ranskalaista kulttuuria auton kautta muuntui nykypäivän DS 9 -malliksi.

Tiedostamme, että DS-merkin odotetaan olevan mukana tässä luokassa, jossa se voi aidosti näyttää, mitä merkki edustaa. Olemme koonneet yhteen kaiken asiantuntemuksemme, jotta DS 9 –mallia pidettäisiin edelläkävijänä mukavuuden, tyylikkyyden ja ainutlaatuisen haluttavuuden perusteella. Tämä hanke yhdisti tiimimme, sillä se oli kaikkien niiden yhteinen unelma, jotka luovat DS-merkkiä ja -malleja päivittäin. He antoivat kaikkensa valmistaakseen mallin, joka on tunnusomaisilta piirteiltään todella DS-malli.

Sedanille arvokkuus on olennainen laatutekijä. Loimme DS 9 -mallin yllättämään ja havainnollistamaan tätä. Ranskassa DS-geeneistä alkunsa saanut ja maailmanlaajuinen malli on täysin linjassa merkkimme luomisesta lähtien edustetun DS-malliston kanssa. Olemme tänä päivänä ylpeitä, että saamme esitellä DS 9 -mallin koko maailman teille.”

Thierry Metroz, suunnittelujohtaja DS Automobiles

”Tavoite myydä iso sedan, joka edustaa aitoa ranskalaista korinvalmistuksen perinnettä, on aina herättänyt innostusta DS DESIGN STUDIO PARIS -liikkeessä. Tämä halu näkyy tänään DS 9 -mallissa.

Siluetin linja on katkeamaton aina konepellin etureunasta tavaratilan takaosaan asti. Sivut ovat sileät ja hienosti muotoillut upotettuine ovenkahvoineen, jotka on sisällytetty kokonaisuuteen saman värisinä. Ajovalot ovat yhteydessä takavaloihin selkeällä ja tiukalla linjalla, joka antaa siluetille sen muodon. Kartionmuotoiset koristeet, kuten alkuperäisessä vuoden 1955 DS-mallissa, ovat tyyliltään yksinkertaiset ja laajentavat kattoa sekä määrittävät takavaloille niiden sijainnin.

Suorana linkkinä kahteen viimeiseen konseptiautoomme olemme varustaneet konepellin keskiviivan miekkakoristeella, joka on valmistettu ”guillochage”-koristelutyylin metallista. DS 9 -mallin ainutlaatuisena piirteenä se on tunnusomainen ja yksilöivä ominaisuus.

Takaosassa sileys on myös erottuva ominaisuus. Takalokasuojat, valmistajan merkit ja tavaratilan kansi on muotoiltu samantyylisiksi. Hienostuneet ja taltatut valot on upotettu korin pintaan. Ne muodostavat voimakkaan kontrastin, tuoden syvyyttä ja korkeuseroja. 3D-tasoille tunnusomainen tekniikka ja vieritettävät merkkivalot valaistuksen esittämiseen ovat myös olemassa. Yhdistelmää korostavat sivuttaiset miekkakoristeet, jotka ovat muistutus 1930-luvun suuresta ranskalaisesta korinvalmistuksesta.

DS 9 lanseeraa merkin uuden sisätilan ilmeen. Se perustuu toiveeseen esittää pystysuoraa arkkitehtuuria, joka ilmentää sekä arvostusta että tyylikyyttä. Pystysuoruus korostaa leveyden havaitsemista. Matalat istuimet ja katon linja vahvistavat vaakatason vaikutelmaa. Tähän yhdistyy valaistuksen yksityiskohtainen sijoittaminen, joka kulkee ovista kojelautaa kohti kahdeksalla eri värisävyllä.

Pysyttelemällä DS-malliston tunnusmerkeissä halusimme luoda edelläkävijäksi sedanin, joka kunnioittaa segmentin perusteita samalla, kun kehitetään sen olemassa olevia koodeja, jotka ovat lojaaleja meitä eteenpäin ajavalle avantgardistiselle hengelle.”

 

Ranskassa luotu ja Kiinassa valmistettava DS 9 on auto, jota tullaan myymään eri puolilla maailmaa.


DS 9:n myynti alkoi ensimmäisenä Kiinassa vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla.


DS 9 esittelee uusinta tekniikkaa E-TENSE-mallina, jossa on vahvimmillaan 360 hevosvoiman nelivetoinen lataushybridi ja ajaminen on puoliautonomista.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät