Audi A3 Sedan Suomeen syksyllä
Uusi Audi A3 on
4,5 metriä pitkä; 4 senttiä edeltäjäänsä pidempi, mutta akseliväli on sama kuin
aiemmin.
|
Audin toisen sukupolven A3 Sedan on esitelty. Kompaktin neliovisen Audin digitaalinen liitettävyys ulottuu infotainment-järjestelmästä kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Tyylikkään korin alta löytyy uusien voimalinjojen lisäksi hienostuneesti viritetty alusta. Ne takaavat ajokokemuksen, joka on sekä taloudellinen että dynaaminen, kertoo Audia maahantuova K Auto tiedotteessaan 28. huhtikuuta 2020.
Lisää pituutta ja leveyttä
Uuden Audi A3 Sedanin ulkoasu on urheilullisen tyylikäs. Uusi Audi A3 on 4,5 metriä pitkä; 4 senttiä edeltäjäänsä pidempi, mutta akseliväli on sama kuin aiemmin. Leveys on kasvanut kahdella sentillä 1,82 metriin ja korkeutta on 1,43 metriä – sentti aiempaa enemmän. Tämä on tuonut lisää päätilaa: edessä on kaksi senttiä lisää, osittain alempana olevan kuljettajan istuimen ansiosta. Lisäksi kyynärtilaa on jonkin verran aiempaa enemmän. Matkatavaratilan koko – 425 litraa – on pysynyt ennallaan.
Etuosaa hallitsee suuri Singleframe-hunajakennosäleikkö, jonka muotoja huomiotaherättävät, alaspäin kapenevat, ajovalot myötäilevät. Matrix-led-valoteknologia on tilattavissa lisävarusteena. Tällöin mallin päiväajovalot muodostuvat pikselijärjestelmästä, jotka on toteutettu erikseen hallittavilla 15 led-segmentillä. Niiden ansiosta A3 Sedanin eri versiot saavat oman tunnusomaisen ilmeensä.
Audi A3 Sportbackissä kynnyskotelon yläpuolella kohti takavaloja aina pyöränkaariin saakka nouseva korilinja korostaa lyhyttä perää. Sedanin korilinja puolestaan jatkuu takapuskuriin asti. Tämä korostaa auton pituutta – 15 senttiä enemmän kuin Sportbackissa – ja tekee kyljestä tyylikkään. Kovera pinta leveän korin olkalinjojen alapuolella korostaa quattro-muotoja entisestään luoden intensiivisen valon ja varjon leikin. Kattolinja kallistuu B-pilarista dynaamisesti coupé-mallin tapaan alaspäin ja päätyy takaluukun huomiotaherättävään spoileriin. Visuaalinen yksityiskohta korostaa neliovisen Audin voimaa – spoileri on saatavissa myös hiilikuituisena.
Alhainen ilmanvastus
Aerodynamiikka on edeltävää mallia parempi korkeamman takaosan sekä suuren diffuusorin ansiosta. Uudella Audi A3 Sedanilla (110 kW:n 2,0 TDI -dieselmoottori) saavutetaan ilmanvastuskerroin 0,25, joka on 0,04 yksikköä parempi kuin ensimmäisen sukupolven mallissa. Sitä edistävät myös säädettävä jäähdytysilmanotto, jossa on Singleframen takana kaksi sähkökäyttöistä säleikkömoduulia, jotka säätävät ilmavirtaa älykkäästi tilanteen mukaan. Lisäksi verhoiltu pohja, aerodynaamisesti parannetut ulkopeilit sekä aktiivinen jarrujen jäähdytys vähentävät ilmanvastusta.
Ohjaamo rakennettu kuljettajan ympärille
Audi A3 Sedanin ohjaamo on erittäin kuljettajakeskeinen, mikä näkyy niin sisustussuunnittelusta kuin näyttöjen ja hallintalaitteiden sijoittelusta. Kojelauta, jonka keskiössä on MMI-kosketusnäyttö, on kallistettu hieman kohti kuljettajaa. 10,1-tuumaisen näytön käyttö on intuitiivista. Ohjauspyörän takana on vakiona 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo. Virtuaalisen Audi digital cockpit -mittaristovaihtoehdon näyttö on 12,3-tuumainen ja se tarjoaa kolme erilaista näkymää, muun muassa urheilullisen dynaamisen näyttövaihtoehdon. Kierrosnopeus- ja nopeustiedot esitetään palkkidiagrammeina, joissa on särmikkään punaiset graafiset elementit. Näyttökonseptia täydentää lisävarusteena saatava Head-up Display -tuulilasinäyttö, jossa tärkeimmät tiedot heijastetaan suoraan kuljettajan näkökenttään.
Infotainment ja avustavat järjestelmät
Uuteen Audi A3 Sedaniin huipputason infotainment-järjestelmä muodostuu tilattaessa MMI Navigointi plus -järjestelmä. Sen perustana on kolmannen sukupolven modulaarinen MIB 3 -infotainment-alusta, jonka laskentateho on kymmenen kertaa edeltäjämallia suurempi. Tietoliikenteessä käytetään nopeaa LTE Advanced -standardia ja matkustajien älypuhelimet yhdistyvät internetiin Wi-Fi-yhteyspisteen kautta. MMI Navigointi plus tarjoaa jo vakiona lukuisia Audi connect -palveluita, kuten esimerkiksi online-liikennetiedot ja uutiset sekä lisätietoina valokuvia, aukioloaikoja sekä käyttäjäarvosteluita kiinnostavista kohteista.
Audi-autojen parviälyä hyödyntävä Car2X-palvelu on myös osa tuotevalikoimaa. Palvelu ilmoittaa järjestelmää käyttäville autoille vaarallisista alueista tai nopeusrajoituksista ja hakee myös maksuttomia pysäköintipaikkoja katujen varsilta. Kun auto pysäytetään ja moottori sammutetaan, myAudi-sovellus jatkaa navigointia älypuhelimella. Näin asiakkaat löytävät varmasti suoraan kohteisiinsa.
Audi A3 Sedan yhdistyy älypuhelimeen myös Audin älypuhelinkäyttöliittymällä. Se integroi iOS- ja Android-puhelimet Apple Car Playn tai Android Auton avulla MMI-järjestelmään, yhteys syntyy myös Audi phone boxin kautta. Viimeksi mainittu paitsi yhdistää laitteet auton antenniin myös lataa puhelimen langattomasti. Audi A3 Sedanin ovet voidaan lukita ja avata sekä moottori käynnistää Android-älypuhelimen Audi connect key -toiminnolla.
Personointi mahdollistaa jopa kuuden käyttäjän asetusten tallentamisen erillisiin profiileihin. Asetuksilla voidaan säätää mm. istuimia, ilmastointia ja medialaitteita. Digitaalinen DAB+-radio on vakiovaruste. Lisävarusteina on saatavana online-radio sekä hybridiradio, joka vaihtaa automaattisesti FM:n, DAB:n ja online-radion välillä valiten aina voimakkaimman signaalin lähetyksen ja varmistaen siten parhaan mahdollisen kuuluvuuden.
Toisiinsa verkottuneet kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat erityisen tehokkaita. Audi pre sense -järjestelmässä taustapeilin takana oleva kamera toimii yhdessä keulan tutkan kanssa ehkäisten onnettomuuksia tai ainakin vähentäen niiden vakavuutta. Anturijärjestelmän tietoja hyödyntää myös vakiovarusteisiin kuuluva törmäyksenestoavustin. Isommista Audi-malleista tuttu innovatiivinen adaptiivinen ajoavustin auttaa kuljettajaa sekä auton pitkittäis- että poikittaissuuntaisessa hallinnassa. Taloudellisuusavustin arvioi mm. navigointitietoja ja ilmoittaa, kun on järkevää nostaa jalka pois kaasupolkimelta. Poistumisvaroitin, risteysavustin sekä pian varustevalikoimaan lisättävät ympäristökamerat ovat myös hyödyllisiä kaupunkiliikenteessä.
Voimalinjat: kolme moottorivaihtoehtoa
Lanseerausvaiheessa uusi Audi A3 Sedan on saatavana Suomessa yhdellä TFSI-bensiinimoottorilla ja TDI-dieselmoottorivaihtoehdolla. Näitä moottoreita yhdistää huipputaloudellisuus. Audi A3:n 1,5-litran suoraruiskutusmoottori 35 TFSI:n teho on 110 kW (150 hv) ja se on saatavana ripeästi vaihtavalla seitsenvaihteisella S tronic -automaattivaihteistolla.
S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä on käytössä paitsi sylinterien lepuutus myös 48-voltin kevythybridijärjestelmä. Se ottaa energiaa talteen hidastusten aikana, tukee polttomoottoria 50 Nm väännöllä liikkeellelähdöissä ja matalista nopeuksista kiihdytettäessä sekä mahdollistaa A3 Sedanin rullauksen moottori sammutettuna. Jokapäiväisessä ajossa se säästää polttoainetta jopa 0,4 litraa 100 kilometrillä.
Myös 110 kW:n (150 hv) 2,0 TDI toimii yhdessä seitsenvaihteisen S tronic -vaihteiston kanssa, perinteisen vaihdekepin korvaa uusi sähköinen shift-by-wire -vaihteenvalitsin.
Jousituksessa tavoiteltu mukavuutta ja urheilullisuutta
Uuden Audi A3 Sedanin jousitus on hienosäädetty urheilulliseksi ja harmoniseksi, mutta alustan toiminta on täsmällisempää kuin edeltäjämallissa. Tarkkuus ja reaktionopeus ovat dynaamisen hallintajärjestelmän ansiota; sen ansiosta kaikki poikittaisdynamiikkaan vaikuttavat komponentit toimivat optimaalisella tavalla yhdessä. Vakiojousituksen vaihtoehtona on paitsi urheilualusta myös säätyvällä iskunvaimennuksella varustettu alusta, joka tarjoaa laajan säätövaran sulavasta matka-ajosta urheilullisen napakkaan käsiteltävyyteen. Dynaaminen Audi drive select -hallintajärjestelmä mahdollistaa myös alustan hienosäädön, se voi olla mukavuuteen keskittyvä, huippudynaaminen tai erityisen taloudellinen. Valinnat vaikuttavat myös esimerkiksi kaasun vasteeseen ja progressiiviseen ohjaukseen, jonka suhde muuttuu ohjauskulmasta riippuen.
Uusi Audi A3 Sedan saapuu Suomen Audi-jälleenmyyjille syksyllä 2020.
Lähde: K Auto Oy, Audi
Kuvat: K Auto Oy, Audi
Leveys on kasvanut kahdella sentillä 1,82 metriin
ja korkeutta on 1,43 metriä – sentti aiempaa enemmän.
|
Sedanin korilinja jatkuu takapuskuriin asti. Tämä
korostaa auton pituutta – 15 senttiä enemmän kuin Sportbackissa – ja
tekee kyljestä tyylikkään.
|
Audi A3
Sedanin ohjaamo on erittäin kuljettajakeskeinen, mikä näkyy niin sisustussuunnittelusta
kuin näyttöjen ja hallintalaitteiden sijoittelusta.
|
Lanseerausvaiheessa uusi Audi
A3 Sedan on saatavana Suomessa yhdellä TFSI-bensiinimoottorilla ja
TDI-dieselmoottorivaihtoehdolla.
|
Kommentit
Lähetä kommentti