Volvo V60 T6 on toimiva tehopakkaus -koeajo

Volvo V60 on suorastaan hämmentävän paljon saman näköinen kuin isoveljensä V90, joten maallikon silmillä niitä on jopa vaikea erottaa toisistaan.


Sain helmikuussa tilaisuuden koeajaa uuden Volvo V60 AWD T6 -lataushybridin. Sää ei ollut kovin otollinen koeajolle, koska kova vesisade ja tuuli haittasivat ajonautintoa. Toisaalta pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltu Volvo oli vaikeissakin keliolosuhteissa maukas ajettava.

Olen ajanut paljon Volvo V90:llä, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun istuin sen pikkuveljen V60:n ratin taakse. Odotukset olivat korkealla, koska kokemukseni V90:stä ovat erittäin myönteiset.

Volvo V60 on suorastaan hämmentävän paljon saman näköinen kuin isoveljensä V90, joten maallikon silmillä niitä on jopa vaikea erottaa toisistaan. Selkein ero on autojen pituudessa, kun pidemmässä V90:ssä perä laskeutuu viistommin kuin V60:ssä, jonka lähes pystysuora perä tuo mieleen käytännöllisen ja jo tuotannosta poistuneen V70-mallin.

Ratin takana istuessa V60 on vieläkin enemmän V90:n näköinen. Kojelaudan muotoilu ja mittaristo hallintalaitteineen ovat tuttuja ja hyväksi koettuja V90-mallista. On ihan hyvä, että Volvo ei ole lähtenyt keksimään pyörää uudelleen, koska V90:stä tuttu ohjaamo osoittautunut toimivaksi.

Volvo on viime vuosina onnistutunut erittäin hyvin mallistonsa uudistamisessa. Autot ovat muotoilultaan moderneja ja silmää miellyttäviä, mutta käytännöllisyyttäkään ei ole unohdettu. Huolellinen suunnittelu ja viimeistely näkyvät myös auton sisään istuttaessa. Ovi sulkeutuu kuin kassakaapissa. Kojelaudan ja istuinten verhoilu on huoliteltu. Koeajoautossa ylellistä tunnelmaa korosti istuinten ruskea nahkaverhoilu.

Hyvä tunnelma jatkuu ajossa. Lataushybridi lähtee parkkipaikalta äänettömästi sähkövoimalla. Nopeuden kasvaessa polttomoottori tulee mukaan huomaamattomasti. Ajotuntuma on saman tyyppinen kuin Volvo V90:ssä. Alusta toimii napakasti mutta mukavasti. Ohjaus on kevyt mutta täsmällinen. Automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Melutaso on alhainen, mihin osaltaan edesauttoivat koeajoauton kitkarenkaat. Itse asiassa koeajossa ollut V60 tuntui äänettömämmältä kuin V90, jolla olen paljon ajanut ja joka on saanut hieman kritiikkiäkin rengasmelusta.

Volvo V60 T6 näyttää tavalliselta keskikokoiselta perheautolta, mutta sen pellit kätkevät sisäänsä urheiluauton ominaisuudet. Bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä tuottaa parhaimmillaan 340 hevosvoiman tehon, joten autolla ei tarvitse olla tien tukkeena. Tämä tuli esiin esimerkiksi siirryttäessä pikkutieltä moottoritielle. Auto kiihtyi nopeasti ja vaivattomasti, tehoreservit tulivat käyttöön miellyttävän pehmeästi.

Kaiken kaikkiaan Volvo V60 T6 AWD:stä jäi hyvä jälkimaku. Se on mukava, tehokas ja käytännöllinen pakkaus, jossa myös volvomaiset turvallisuusominaisuudet ovat kohdallaan.

Volvo T6 AWD Business Inscription Expression automaatti maksaa noin 55 500 euroa (1.4.2020). Se ei ole halpa hinta, mutta auton tehoon ja muihin ominaisuuksiin nähden hinta on kohtuullinen.

Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: Johannes Virtanen

Volvo V60 T6 näyttää tavalliselta keskikokoiselta perheautolta, mutta sen pellit kätkevät sisäänsä urheiluauton ominaisuudet.

Laaja näyttöruutu kojelaudan keskellä on tuttua jo Volvo V90:stä.

Huolellinen suunnittelu ja viimeistely näkyvät myös auton sisään istuttaessa.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen