Volvo V60 T6 on toimiva tehopakkaus -koeajo
Volvo V60 on suorastaan hämmentävän paljon saman näköinen
kuin isoveljensä V90, joten maallikon silmillä niitä on jopa vaikea erottaa
toisistaan.
|
Sain helmikuussa tilaisuuden koeajaa uuden Volvo V60 AWD T6
-lataushybridin. Sää ei ollut kovin otollinen koeajolle, koska kova vesisade ja
tuuli haittasivat ajonautintoa. Toisaalta pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltu
Volvo oli vaikeissakin keliolosuhteissa maukas ajettava.
Olen ajanut paljon Volvo V90:llä, mutta tämä oli
ensimmäinen kerta, kun istuin sen pikkuveljen V60:n ratin taakse. Odotukset
olivat korkealla, koska kokemukseni V90:stä ovat erittäin myönteiset.
Volvo V60 on suorastaan hämmentävän paljon saman näköinen
kuin isoveljensä V90, joten maallikon silmillä niitä on jopa vaikea erottaa
toisistaan. Selkein ero on autojen pituudessa, kun pidemmässä V90:ssä perä laskeutuu
viistommin kuin V60:ssä, jonka lähes pystysuora perä tuo mieleen käytännöllisen
ja jo tuotannosta poistuneen V70-mallin.
Ratin takana istuessa V60 on vieläkin enemmän V90:n
näköinen. Kojelaudan muotoilu ja mittaristo hallintalaitteineen ovat tuttuja ja
hyväksi koettuja V90-mallista. On ihan hyvä, että Volvo ei ole lähtenyt keksimään
pyörää uudelleen, koska V90:stä tuttu ohjaamo osoittautunut toimivaksi.
Volvo on viime vuosina onnistutunut erittäin hyvin
mallistonsa uudistamisessa. Autot ovat muotoilultaan moderneja ja silmää
miellyttäviä, mutta käytännöllisyyttäkään ei ole unohdettu. Huolellinen
suunnittelu ja viimeistely näkyvät myös auton sisään istuttaessa. Ovi sulkeutuu
kuin kassakaapissa. Kojelaudan ja istuinten verhoilu on huoliteltu.
Koeajoautossa ylellistä tunnelmaa korosti istuinten ruskea nahkaverhoilu.
Hyvä tunnelma jatkuu ajossa. Lataushybridi lähtee parkkipaikalta
äänettömästi sähkövoimalla. Nopeuden kasvaessa polttomoottori tulee mukaan
huomaamattomasti. Ajotuntuma on saman tyyppinen kuin Volvo V90:ssä. Alusta
toimii napakasti mutta mukavasti. Ohjaus on kevyt mutta täsmällinen.
Automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Melutaso on alhainen, mihin
osaltaan edesauttoivat koeajoauton kitkarenkaat. Itse asiassa koeajossa ollut
V60 tuntui äänettömämmältä kuin V90, jolla olen paljon ajanut ja joka on saanut
hieman kritiikkiäkin rengasmelusta.
Volvo V60 T6 näyttää tavalliselta keskikokoiselta perheautolta,
mutta sen pellit kätkevät sisäänsä urheiluauton ominaisuudet. Bensiinimoottorin
ja sähkömoottorin yhdistelmä tuottaa parhaimmillaan 340 hevosvoiman tehon,
joten autolla ei tarvitse olla tien tukkeena. Tämä tuli esiin esimerkiksi
siirryttäessä pikkutieltä moottoritielle. Auto kiihtyi nopeasti ja
vaivattomasti, tehoreservit tulivat käyttöön miellyttävän pehmeästi.
Kaiken kaikkiaan Volvo V60 T6 AWD:stä jäi hyvä jälkimaku.
Se on mukava, tehokas ja käytännöllinen pakkaus, jossa myös volvomaiset turvallisuusominaisuudet
ovat kohdallaan.
Volvo T6 AWD Business Inscription Expression automaatti
maksaa noin 55 500 euroa (1.4.2020). Se ei ole halpa hinta, mutta auton
tehoon ja muihin ominaisuuksiin nähden hinta on kohtuullinen.
Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: Johannes Virtanen
Volvo V60 T6 näyttää tavalliselta keskikokoiselta perheautolta,
mutta sen pellit kätkevät sisäänsä urheiluauton ominaisuudet.
|
Laaja näyttöruutu kojelaudan keskellä on tuttua jo Volvo
V90:stä.
|
Huolellinen suunnittelu ja viimeistely näkyvät myös auton
sisään istuttaessa.
|
Kommentit
Lähetä kommentti