Mercedes-Benz: Listalla jo 15 lataushybridiä
EQ on
yhteisnimittäjä kaikille Daimlerin uusille sähköistetyille autoille. Vuoteen
2022 mennessä kaikista mallisarjoista tulee olemaan vähintään yksi sähköinen
versio.
|
Mercedes-Benzillä on merkkiä maahantuovan Vehon mukaan mallistossaan jo 15 lataushybridiä, ja vuoden 2020
loppuun mennessä niitä arvioidaan olevan jo 26. MB-hybridimalleja löytyy heti
myös nopeaan toimitukseen, Veho kertoi tiedotteessaan 20. maaliskuuta.
Vehon mukaan lataushybridi tarjoaa kahden maailman
parhaat puolet, koska siinä yhdistyvät tehokkuus ja taloudellisuus sekä jatkuva
neliveto myös sähköllä ajettaessa.
Veho listasi 15 mielenkiintoista tietoa Mercedes-Benzin lataushybrideistä.
Kahden maailman parhaat
puolet
Ladattava hybridi
yhdistää kahden maailman parhaat puolet. Sähköllä voidaan ajaa
paikallispäästöttömästi kaupungeissa ja maanteillä voidaan liikkua
polttomoottorin avulla pitkiä matkoja ilman tankkaustaukoja. Akun latauksen
tultua käytettyä matka jatkuu saumattomasti polttomoottorin avulla. Ajon aikana
ladattava hybridi myös lataa tehokkaasti akustoa, jolloin sähkömoottori on
jälleen käytettävissä polttomoottorin kumppanina.
Miljardi euroa
akkutuotantoon
Kaikkiaan Daimler on
investoinut yli miljardi euroa koko maailman kattavaan akkutuotantoon: kaksi
tehdasta sijaitsee Sachsenin osavaltiossa Kamenzissa ja kaksi tehdasta
Baden-Württembergin osavaltiossa Stuttgart-Untertürkheimissa Saksassa. Yhden
tehtaan kohteita ovat Saksan Singelfingen, Kiinan Peking, USA:n Tuscaloosa sekä
Thaimaan Bangkok. Yhdeksännen tehtaan rakentamisesta on tehty päätös, mutta sen
sijaintia ei ole vielä vahvistettu. Tällä hetkellä jo toiminnassa ovat Kamenzin
tehdas Saksassa, sekä Kiinan ja Malesian tuotantolaitokset. Kamenzin tehdas
tuottaa akkuja 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa.
Vuoden loppuun mennessä
mallisto sisältää 26 plug-in-hybridiä
Tällä hetkellä
Mercedes-Benzin mallisto sisältää 15 lataushybridiä. Kuluvan vuoden loppuun
mennessä niitä on jo 26 eri mallia. Yksistään uudistuva E-sarja tuo syksyllä
markkinoille seitsemän ladattavaa hybridiä, joista kolme on nelivetoisia.
Mercedes-Benzin ladattavien hybridien mallista laajenee edelleen tulevina
vuosina. Ajantasainen mallistokattaus löytyy täältä:
https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/buy/EQ-Power/Stage.module.html
Todellinen jatkuva
neliveto – myös sähköllä ajettaessa
Mercedes-Benzin
ladattavien hybridien neliveto toimii aivan samalla tavoin kuin muissakin
4Matic-malleissa. Sähköinen liikkuminen toteutetaan automaattivaihteiston
yhteyteen sijoitetulla hybridivoimayksiköllä, johon on integroitu
momentinmuunnin, irrotuskytkin ja tehokas sähkömoottori. Hybridivoimayksikkö on
siis osa vaihteistoa, joten 4Matic-malleissa myös sähköllä ajettaessa auto on
jatkuvasti ja oikeasti nelivetoinen kaikissa tilanteissa.
Tehoa ja
taloudellisuutta samassa paketissa
Kehittäessään ladattavia
hybridejään Daimler ei ole unohtanut ajamisen iloa: etuvetoisten
lataushybridimallien suurin yhdistelmäteho on 160 kW / 218 hv ja suurin
vääntömomentti muhkeat 450 Nm. C-sarjasta ylöspäin tehoa on mallista riippuen
225 kW – 350 kW (306 – 476 hv), ja suurin vääntömomentti on aina 700 Nm.
Kolmen kokoisia akustoja
Daimler valmistaa
täyssähkö- ja lataushybridiensä akustot tytäryhtiönsä Deutsche Accumotiven
tuotantolaitoksissa. Akustoja on kolmea kokoa. Etuvetoisissa autoissa akuston
koko on 15,6 kWh, taka- ja nelivetoisissa on 13,5 kWh:n akusto ja kookkaimmassa
GLE-mallissa akusto muodostuu kahdesta etuvetomalliston akustosta ollen näin
yhteiskapasiteetiltaan 31,2 kWh. Etuvetoisissa voidaan käyttää taka- ja
nelivetoisia suurempaa akustoa, koska se rakenteessa ei ole tarvinnut jättää
tilaa kardaaniakselille. GLE-mallissa puolestaan auton mitoitus ja maavara
antavat mahdollisuuden sijoittaa suuri akusto tavaratilan lattian alle.
Sähköllä ajat
edullisesti
Esimerkiksi suomalaisen
keskimääräinen päivittäinen 40 km ajosuorite hoituu sähköllä ajettaessa 1,20
euron käyttövoimakuluin. Laskelma on tehty A 250e-mallin 20 kWh / 100 km
kulutuksella, sähkö hinnan ollessa 0,15 € /kWh. Mikäli bensiiniauto kuluttaa
samassa ajossa 6,0 l / 100 km, polttoainekulu on silloin 3,60 €.
Polttoaineen hintana on käytetty 1,50 €/litra.
ECO-avustin: verkotettu
voimansiirtostrategia parantaa tehokkuutta älykkäästi
ECO-avustin tukee
kuljettajia monin tavoin: ohjein siitä, milloin kuljettajan on hyvä nostaa
jalka kaasupolkimelta esimerkiksi nopeusrajoituksen alentuessa. Tätä varten
järjestelmä hyödyntää erilaisia verkotettuja tietoja, joita se saa
navigointijärjestelmältä, liikennemerkkitunnistukselta ja älykkäiltä turvallisuusavustimilta.
ECO-avustin käyttää suosituksissaan ja tehokkuusstrategiansa perustana
seuraavia liikennetilanteita ja tietoja: ajoreitti (huomioiden kaarteet,
risteykset, liikenneympyrät, ylä- ja alamäet), nopeusrajoitukset ja etäisyys
edellä ajaviin ajoneuvoihin. Energian säästämisen kannalta paras tulos saadaan
käyttämällä Eco-ajo-ohjelmaa, ohjelmoimalla kohde navigointiin ja aktivoimalla
autojen välisen etäisyyden huomioiva vakionopeudensäädin.
Anna auton päättää tai
päätä itse milloin ajat sähköllä
Hybridiautoissa
kuljettaja voi itse päättää liikkuuko auto sähköllä vai polttomoottorilla tai
niiden yhdistelmällä. Lähtökohtaisesti auto käyttää Hybrid-ajotilaa, jolloin
auto päättää käytetäänkö sähkö- tai polttomoottoria vai näitä molempia samaan
aikaan. Kuljettaja voi myös vaikuttaa voimanlähteen valintaan valitsemalla joko
yksinomaan sähkömoottorin käytön tai yksinomaan polttomoottorin käytön.
Kuljettaja voi myös säästää sähköä myöhempää käyttöä varten ohjaamalla auton
liikkumaan vain polttomoottorin voimin.
Bensiini- vai
dieselhybridi?
Daimler ainoana
autonvalmistajana tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden valita sähkömoottorin
kumppaniksi joko bensiini- tai dieselmoottorin. Dieselhybridi-malleja on
tarjolla bensiinihybridien rinnalla C-, E- ja GLE-mallisarjoissa. Vuoden
loppuun mennessä myös GLC tulee saataville dieselhybridinä.
Pienet päästöt
Ladattava hybridi
säästää ympäristöä. WLTP-mittauksen mukaiset päästöt Daimlerin pistokehybridien
mallistossa ovat 18 – 53 g/km. Pienin päästö on suurimmalla autolla, eli GLE
350 de – dieselhybridillä. Pieni päästö johtuu pienestä polttonesteen
kulutuksesta, joka puolestaan johtuu suuresta akustosta: GLE hybridillä voidaan
ajaa yhdellä latauksella jopa yli 90 km puhtaalla sähköllä. Mercedes-Benz GLE
tarjoaa siis markkinoiden pienimmät päästöt 18g/km. Mercedes-Benz A 250e
markkinoiden toiseksi ja kolmanneksi pienimmät päästöt, jotka ovat
varusteversioista riippuen 24 – 25 g/km. (Lähde: https://autovertaamo.traficom.fi/)
Tehokas sisäinen laturi
Kaikissa Mercedes-Benzin
lataushybridi-malleissa on tehokas 7,4 kW:n sisäinen laturi. Tehokas laturi
lyhentää latausaikaa, ja täten minuuttiperusteisissa latauspalveluissa säästää
myös latauskustannuksissa.
Lämmitystehoa enemmän
kuin saunassa
Sähköauto kannattaa
kylmissä olosuhteissa aina esilämmittää latauksen aikana ennen liikkeelle
lähtöä. Esilämmitys toimii auton sisäisten 7 kW:n sähkövastusten kautta, joiden
lämmitysteho on siis enemmän kuin tavanomainen kotisaunan kiuas sisältää. Suuri
lämmitysteho tarvitsee energiaa, joka kannattaa ottaa verkkovirrasta
latauskaapeli kytkettynä, jolloin auton toimintamatka sähköllä saadaan maksimoitua.
Lataushybridillä ajetaan
paljon sähköllä – joten sitä myös ladataan
Autoalan
Tutkimuskeskuksen tutkimuksen mukaan ladattavia hybridiautoja ladataan
säännöllisesti ja sähköllä ajetaan Suomessa keskimäärin 53 prosenttia
kilometreistä. Talvisin osuus kilometreistä on noin 47 % ja muina vuodenaikoina
noin 58 %.
Wallbox on oikea valinta
pientaloon
Omakotiasujalla oman
latausinfran rakentaminen on monia muita asumismuotoja suoraviivaisempaa.
Sähköturvallisuuden kannalta oikea valinta on oma latausasema eli
wallbox-latauslaite. Sen avulla lataus tapahtuu nopeammin kuin perinteisestä
SUKO-pistorasiasta. Wallbox yhdessä auton elektroniikan kanssa lataa akuston
jokaista kennoa älykkäästi.
Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: Mercedes-Benz/Veho
Polttomoottori
edessä, sähkömoottori voimansiirron yhteydessä ja akusto sekä tehoelektroniikka
takana. Tämä on Daimlerin EQ Power-autojen rakenne.
|
Kompaktimalleissa
sähkömoottori on sijoitettu vaihteiston yhteyteen ja akusto tavaratilan lattian
alle poikittain.
|
Mercedes-Benzin
ratkaisussa sähkömoottori on sijoitettu voimansiirron sisään. Näin myös
nelivetoinen hybridi on aina nelivetoinen - myös sähköllä ajettaessa.
|
Daimler
investoi viime vuonna tuotekehitykseen 9,7 miljardia euroa.
|
Dieselhybridi
latauksessa wallbox-kotilatausasemasta.
|
Kommentit
Lähetä kommentti