Mercedes-Benz GLA saa lisätilaa

Uusi GLA on yli kymmenen senttiä edeltäjäänsä korkeampi tarjoten enemmän pääntilaa.

 
Mercedes-Benzin uudistunut GLA-malli täydentää merkin kompaktikokoluokan autojen mallistoa ollen sen kahdeksas malliversio. Uusi GLA on 1 616 millimetrin korkeudellaan yli kymmenen senttimetriä edeltäjäänsä korkeampi.  Pidempi akseliväli tuo lisätilaa, joten takaistuimilla jalkatila suurenee selvästi. Neliveto on saatavissa bensiini- ja dieselmoottoreiden kanssa. Mallin lanseeraus tapahtuu Suomessa toisella vuosineljänneksellä, sanoi merkin maahantuoja Veho tiedotteessaan 27. helmikuuta 2020.

Offroad-perimästä kertovat pysty keula, lyhyet koriylitykset edessä ja takana sekä lokasuojalevikkeistä ikään kuin auton koko alaosan ympäri jatkuvat muoviverhoukset. 4Matic-malleihin kuuluu vakiovarusteena Offroad-tekniikkapaketti. Se tuo mukanaan yhden ajo-ohjelman lisää ja alamäkiavustimen, Offroad-animaation medianäyttöön sekä Multibeam LED -ajovalojen yhteydessä erityisen maastovalotoiminnon.
Turvallisuudessa uusi GLA ottaa askelen eteenpäin myös kuljettajaa tukevien ajoavustinjärjestelmien saralla. Ajoavustinpaketin laajennettuja toimintoja ovat esimerkiksi aktiivisen jarrutusavustimen kääntymistoiminto, hälytysajoneuvoille vapaan ajoväylän järjestävä toiminto, poistumisvaroitustoiminto polkupyörän tai auton lähestyessä omaa pysäköityä autoa sekä varoitus, joka annetaan järjestelmän tunnistaessa ihmisiä suojatiellä. GLA voi reagoida, vaikka kuljettaja ei sitä tekisikään. Aktiivinen jarrutusavustin voi monissa tilanteissa estää törmäyksen itsenäisen jarrutuksen avulla tai ainakin vähentää törmäyksen voimakkuutta.
Ulkopuolinen muotoilu viestittää dynaamisuutta
GLA:n mittasuhteet ovat kaikkinensa voimakkaat, mitä korostavat lyhyet koriylitykset edessä ja takana. Keula muuttuu A-pilarin kohdalla sulavasti kompaktin näköiseksi matkustamo-osaksi. Auton itsevarmaa ilmettä korostavat konepellin kohoumat ja jopa 20 tuumaan yltävät vanteet, jotka on sijoitettu näyttävästi aivan korin ulkopinnan tasalle. GLA:n ilmanvastusarvo cw alkaa lukemasta 0,28, joka on SUV-autolle erinomainen arvo.
Selkeä muotoilu, pelkistetyt linjat ja korostetut pinnat ilmentävät auton modernia otetta. GLA:n muotoilulle ominaista on korin voimakas hartialinja ja sivulasien coupémainen linja. Voimakas hartialinja hallitsee auton kylkiä ja näkymää autoa takaa katsottaessa. Ovet ulottuvat kynnyspalkkien päälle. Tämä lisää autoon menon mukavuutta, pitää oviaukot ja vaatteet puhtaampina sekä parantaa lisäksi törmäyssuojaa sivutörmäystilanteessa.
Takavalot ovat kaksiosaiset, ja heijastimet on sijoitettu takapuskuriin alas. Näin tavaratilan aukosta on saatu leveämpi, joten sen kuormaaminen onnistuu helpommin.
Sisätiloissa panostettu laatuun
Kojelauta muodostuu yhdestä peruskokonaisuudesta, joka on jaettu optisesti kuljettajan ja etumatkustajan alueisiin. Kuljettajan puolella on vapaana seisova näyttöyksikkö, joka on saatavana kolmena eri versiona: näyttöyksikkö, jossa on kaksi 7 tuuman näyttöä, tai näyttöyksikkö, jossa on yksi 7 tuuman ja yksi 10,25 tuuman näyttö sekä Widescreen Cockpit -versio, jossa on kaksi 10,25-tuumaista näyttöä. Etumatkustajan puolella on kojelaudan alueet jakava somisteosa.
Selvää kasvua sisämitoissa ja monikäyttöisyydessä
Uusi GLA on sisältä tilavampi, vaikka se on ulkoa hiukan lyhempi kuin edeltäjänsä. Tilan kasvu näkyy selvimmin takajalkatilassa ja tavaratilassa, kuten mittataulukkokin osoittaa:


GLA
Edeltäjä
Ero
Ulkomitat



Pituus
mm
4 410
4 424
-14
Leveys
mm
1 834
1 804
+30
Leveys sis. ulkopeilit
mm
2 020
2 022
-2
Korkeus
mm
1 611
1 507
+104
Akseliväli
mm
2 729
2 699
+30
Raideväli edessä
mm
1 605
1 559
+46
Raideväli takana
mm
1 606
1 560
+46
Sisätilamitat



Maks. pääntila edessä
mm
1 037
1 015
+22
Pääntila takana
mm
969
975
-6
Jalkatila edessä
mm
1 045
1 063
-18
Jalkatila takana
mm
976
860
+116
Tavaratilan leveys maks.
mm
1 272
1 187
+85
Tavaratilan syvyys maks.
mm
1 422
1 395
+27
Tavaratilan tilavuus VDA
l
435
421
+14
Etuistuimilla istutaan korkeammalla ja selkä suoremmassa kuin edeltäjämallissa, mikä on tyypillinen istuma-asento SUV-autoissa. Niinpä kuljettaja ja etumatkustaja istuvat 140 mm korkeammalla kuin A-sarjan autossa ja 50 mm korkeammalla kuin B-sarjan autossa. Edeltäjään verrattuna näkyvyys autosta on valmistajan mukaan parantunut joka puolelle – etenkin kattopilareiden poikkileikkausten optimoinnin ansiosta. Kattopilarit peittävät näkyvyyttä aiempaa vähemmän.
Lisää pitoa tarvittaessa: 4Matic-neliveto
GLA:han saa myös jatkuvalla 4Matic-nelivedolla varustettuna. Kuljettaja voi vaikuttaa urheilullisen 4Matic-nelivedon toimintaluonteeseen Dynamic Select -katkaisimella. Nelivedon ohjaukseen on käytettävissä kolme erilaista säätökäyrästöä. Kaikissa tiloissa järjestelmä reagoi kuhunkin ajotilanteeseen kuitenkin joustavasti. Normaalin ajon perustana on ajo-ohjelma Eco/Comfort, jossa voima jakautuu suhteessa 80:20 etupyörille ja takapyörille. Sport-ajo-ohjelmassa voima jakautuu suhteessa 70:30. Offroad-tilassa puolestaan nelivetokytkin toimii pitkittäislukkona, ja voima jaetaan tasan 50:50 etu- ja takapyörille.
Taloudelliset moottorit
Uuteen GLA:han on tarjolla nelisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit, jotka uudistettiin täysin uusien kompaktiluokan mallisarjojen lanseerauksen myötä. Edeltävän sukupolven moottoreihin verrattuna uusien moottoreiden ominaistehoja on kasvatettu selvästi, silti niiden tehotaloudellisuus on parempi ja päästöt alhaisemmat.
Mallit pähkinänkuoressa:
Bensiini

GLA 200
GLA 250
GLA 250 4MATIC
Moottori

R4
R4
R4
Vaihteisto
automaatti
7G-DCT
8G-DCT
8G-DCT
Kuutiotilavuus
ksm
1332
1991
1991
Suurin teho
kW/hp
120/163
165/224
165/224
@
rpm
5500
5800
5800
Suurin vääntömomentti
Nm
250
350
350
Vaihteisto
rpm
1620-4000
1800-4000
1800-4000
Yhdistetty polttoaineenkulutus
l/100 km
5.7-6.0
6.5-6.7
6.9-7.1
Yhdistetyt CO2-päästöt
g/km
130-137
148-153
158-163
Kiihtyvyys 0-100 km/h
s
8.7
6.9
6.7
Huippunopeus
km/h
210
240
240

Diesel

GLA 200 d
GLA 200 d 4MATIC
GLA 220 d
GLA 220 d 4MATIC
Moottori

R4
R4
R4
R4
Vaihteisto
automaatti
8G-DCT
8G-DCT
8G-DCT
8G-DCT
Kuutiotilavuus
ksm
1951
1951
1951
1951
Suurin teho
kW/hp
110/150
110/150
140/190
140/190
@
rpm
3400–4440
3400–4440
3800
3800
Suurin vääntömomentti
Nm
320
320
400
400
Vaihteisto
rpm
1400-3200
1400-3200
1600-2600
1600-2600
Yhdistetty polttoaineenkulutus
l/100 km
4.6-4.8
4.9-5.2
4.7-4.9
5.0-5.3
Yhdistetyt CO2-päästöt
g/km
121-126
130-138
123-129
133-140
Kiihtyvyys 0-100 km/h
s
8.6
8.9
7.4
7.3
Huippunopeus
km/h
208
205
217
219


Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: Mercedes-Benz/Veho

GLA:n mittasuhteet ovat kaikkinensa voimakkaat, mitä korostavat lyhyet koriylitykset edessä ja takana. Keula muuttuu A-pilarin kohdalla sulavasti kompaktin näköiseksi matkustamo-osaksi.

GLA:n muotoilulle ominaista on korin voimakas hartialinja ja sivulasien coupémainen linja. Kylkien vahva muotoilu näyttää dynaamisen aistikkaalta ja tarjoaa katsojalle valon ja varojen mielenkiintoisen yhteispelin.

Tavaratilan tilavuus on perusasennossaan 435 litraa (VDA). Takaistuimen kääntämällä saadaan käden käänteessä lisätilaa.

GLA on myös hämmästyttävän maastokykyinen.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät