Mercedes-Benz GLA saa lisätilaa
Uusi
GLA on yli kymmenen senttiä edeltäjäänsä korkeampi tarjoten enemmän pääntilaa.
|
Mercedes-Benzin uudistunut GLA-malli täydentää merkin kompaktikokoluokan autojen mallistoa
ollen sen kahdeksas malliversio. Uusi GLA on 1 616 millimetrin korkeudellaan
yli kymmenen senttimetriä edeltäjäänsä korkeampi. Pidempi akseliväli tuo lisätilaa, joten takaistuimilla
jalkatila suurenee selvästi. Neliveto on saatavissa bensiini- ja
dieselmoottoreiden kanssa.
Mallin lanseeraus tapahtuu Suomessa toisella
vuosineljänneksellä, sanoi merkin maahantuoja Veho tiedotteessaan 27. helmikuuta
2020.
Offroad-perimästä
kertovat pysty keula, lyhyet koriylitykset edessä ja takana sekä
lokasuojalevikkeistä ikään kuin auton koko alaosan ympäri jatkuvat
muoviverhoukset. 4Matic-malleihin kuuluu vakiovarusteena
Offroad-tekniikkapaketti. Se tuo mukanaan yhden ajo-ohjelman lisää ja
alamäkiavustimen, Offroad-animaation medianäyttöön sekä Multibeam LED
-ajovalojen yhteydessä erityisen maastovalotoiminnon.
Turvallisuudessa
uusi GLA ottaa askelen eteenpäin myös kuljettajaa tukevien ajoavustinjärjestelmien
saralla. Ajoavustinpaketin laajennettuja toimintoja ovat esimerkiksi aktiivisen
jarrutusavustimen kääntymistoiminto, hälytysajoneuvoille vapaan ajoväylän
järjestävä toiminto, poistumisvaroitustoiminto polkupyörän tai auton
lähestyessä omaa pysäköityä autoa sekä varoitus, joka annetaan järjestelmän
tunnistaessa ihmisiä suojatiellä. GLA voi reagoida, vaikka kuljettaja ei sitä
tekisikään. Aktiivinen jarrutusavustin voi monissa tilanteissa estää törmäyksen
itsenäisen jarrutuksen avulla tai ainakin vähentää törmäyksen voimakkuutta.
Ulkopuolinen
muotoilu viestittää dynaamisuutta
GLA:n
mittasuhteet ovat kaikkinensa voimakkaat, mitä korostavat lyhyet koriylitykset
edessä ja takana. Keula muuttuu A-pilarin kohdalla sulavasti kompaktin
näköiseksi matkustamo-osaksi. Auton itsevarmaa ilmettä korostavat konepellin
kohoumat ja jopa 20 tuumaan yltävät vanteet, jotka on sijoitettu näyttävästi
aivan korin ulkopinnan tasalle. GLA:n ilmanvastusarvo cw alkaa
lukemasta 0,28, joka on SUV-autolle erinomainen arvo.
Selkeä
muotoilu, pelkistetyt linjat ja korostetut pinnat ilmentävät auton modernia
otetta. GLA:n muotoilulle ominaista on korin voimakas hartialinja ja sivulasien
coupémainen linja. Voimakas hartialinja hallitsee auton kylkiä ja näkymää autoa
takaa katsottaessa. Ovet ulottuvat kynnyspalkkien päälle. Tämä lisää autoon
menon mukavuutta, pitää oviaukot ja vaatteet puhtaampina sekä parantaa lisäksi
törmäyssuojaa sivutörmäystilanteessa.
Takavalot
ovat kaksiosaiset, ja heijastimet on sijoitettu takapuskuriin alas. Näin
tavaratilan aukosta on saatu leveämpi, joten sen kuormaaminen onnistuu
helpommin.
Sisätiloissa
panostettu laatuun
Kojelauta
muodostuu yhdestä peruskokonaisuudesta, joka on jaettu optisesti kuljettajan ja
etumatkustajan alueisiin. Kuljettajan puolella on vapaana seisova
näyttöyksikkö, joka on saatavana kolmena eri versiona: näyttöyksikkö, jossa on
kaksi 7 tuuman näyttöä, tai näyttöyksikkö, jossa on yksi 7 tuuman ja yksi 10,25
tuuman näyttö sekä Widescreen Cockpit -versio, jossa on kaksi 10,25-tuumaista
näyttöä. Etumatkustajan puolella on kojelaudan alueet jakava somisteosa.
Selvää
kasvua sisämitoissa ja monikäyttöisyydessä
Uusi
GLA on sisältä tilavampi, vaikka se on ulkoa hiukan lyhempi kuin edeltäjänsä.
Tilan kasvu näkyy selvimmin takajalkatilassa ja tavaratilassa, kuten
mittataulukkokin osoittaa:
|
|
GLA
|
Edeltäjä
|
Ero
|
Ulkomitat
|
|
|
|
|
Pituus
|
mm
|
4 410
|
4 424
|
-14
|
Leveys
|
mm
|
1 834
|
1 804
|
+30
|
Leveys sis. ulkopeilit
|
mm
|
2 020
|
2 022
|
-2
|
Korkeus
|
mm
|
1 611
|
1 507
|
+104
|
Akseliväli
|
mm
|
2 729
|
2 699
|
+30
|
Raideväli edessä
|
mm
|
1 605
|
1 559
|
+46
|
Raideväli takana
|
mm
|
1 606
|
1 560
|
+46
|
Sisätilamitat
|
|
|
|
|
Maks. pääntila edessä
|
mm
|
1 037
|
1 015
|
+22
|
Pääntila takana
|
mm
|
969
|
975
|
-6
|
Jalkatila edessä
|
mm
|
1 045
|
1 063
|
-18
|
Jalkatila takana
|
mm
|
976
|
860
|
+116
|
Tavaratilan leveys maks.
|
mm
|
1 272
|
1 187
|
+85
|
Tavaratilan syvyys maks.
|
mm
|
1 422
|
1 395
|
+27
|
Tavaratilan tilavuus VDA
|
l
|
435
|
421
|
+14
|
Etuistuimilla
istutaan korkeammalla ja selkä suoremmassa kuin edeltäjämallissa, mikä on
tyypillinen istuma-asento SUV-autoissa. Niinpä kuljettaja ja etumatkustaja
istuvat 140 mm korkeammalla kuin A-sarjan autossa ja 50 mm korkeammalla kuin
B-sarjan autossa. Edeltäjään verrattuna näkyvyys autosta on valmistajan mukaan parantunut
joka puolelle – etenkin kattopilareiden poikkileikkausten optimoinnin ansiosta.
Kattopilarit peittävät näkyvyyttä aiempaa vähemmän.
Lisää
pitoa tarvittaessa: 4Matic-neliveto
GLA:han
saa myös jatkuvalla 4Matic-nelivedolla varustettuna. Kuljettaja voi vaikuttaa
urheilullisen 4Matic-nelivedon toimintaluonteeseen Dynamic Select -katkaisimella.
Nelivedon ohjaukseen on käytettävissä kolme erilaista säätökäyrästöä. Kaikissa
tiloissa järjestelmä reagoi kuhunkin ajotilanteeseen kuitenkin joustavasti.
Normaalin ajon perustana on ajo-ohjelma Eco/Comfort, jossa voima jakautuu
suhteessa 80:20 etupyörille ja takapyörille. Sport-ajo-ohjelmassa voima
jakautuu suhteessa 70:30. Offroad-tilassa puolestaan nelivetokytkin toimii
pitkittäislukkona, ja voima jaetaan tasan 50:50 etu- ja takapyörille.
Taloudelliset
moottorit
Uuteen
GLA:han on tarjolla nelisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit, jotka
uudistettiin täysin uusien kompaktiluokan mallisarjojen lanseerauksen myötä.
Edeltävän sukupolven moottoreihin verrattuna uusien moottoreiden ominaistehoja
on kasvatettu selvästi, silti niiden tehotaloudellisuus on parempi ja päästöt
alhaisemmat.
Mallit
pähkinänkuoressa:
Bensiini
|
|
GLA 200
|
GLA 250
|
GLA 250
4MATIC
|
Moottori
|
|
R4
|
R4
|
R4
|
Vaihteisto
|
automaatti
|
7G-DCT
|
8G-DCT
|
8G-DCT
|
Kuutiotilavuus
|
ksm
|
1332
|
1991
|
1991
|
Suurin
teho
|
kW/hp
|
120/163
|
165/224
|
165/224
|
@
|
rpm
|
5500
|
5800
|
5800
|
Suurin
vääntömomentti
|
Nm
|
250
|
350
|
350
|
Vaihteisto
|
rpm
|
1620-4000
|
1800-4000
|
1800-4000
|
Yhdistetty
polttoaineenkulutus
|
l/100
km
|
5.7-6.0
|
6.5-6.7
|
6.9-7.1
|
Yhdistetyt
CO2-päästöt
|
g/km
|
130-137
|
148-153
|
158-163
|
Kiihtyvyys
0-100 km/h
|
s
|
8.7
|
6.9
|
6.7
|
Huippunopeus
|
km/h
|
210
|
240
|
240
|
Diesel
|
|
GLA 200
d
|
GLA 200
d 4MATIC
|
GLA 220
d
|
GLA 220
d 4MATIC
|
Moottori
|
|
R4
|
R4
|
R4
|
R4
|
Vaihteisto
|
automaatti
|
8G-DCT
|
8G-DCT
|
8G-DCT
|
8G-DCT
|
Kuutiotilavuus
|
ksm
|
1951
|
1951
|
1951
|
1951
|
Suurin
teho
|
kW/hp
|
110/150
|
110/150
|
140/190
|
140/190
|
@
|
rpm
|
3400–4440
|
3400–4440
|
3800
|
3800
|
Suurin
vääntömomentti
|
Nm
|
320
|
320
|
400
|
400
|
Vaihteisto
|
rpm
|
1400-3200
|
1400-3200
|
1600-2600
|
1600-2600
|
Yhdistetty
polttoaineenkulutus
|
l/100
km
|
4.6-4.8
|
4.9-5.2
|
4.7-4.9
|
5.0-5.3
|
Yhdistetyt
CO2-päästöt
|
g/km
|
121-126
|
130-138
|
123-129
|
133-140
|
Kiihtyvyys
0-100 km/h
|
s
|
8.6
|
8.9
|
7.4
|
7.3
|
Huippunopeus
|
km/h
|
208
|
205
|
217
|
219
|
Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: Mercedes-Benz/Veho
GLA:n
mittasuhteet ovat kaikkinensa voimakkaat, mitä korostavat lyhyet koriylitykset
edessä ja takana. Keula muuttuu A-pilarin kohdalla sulavasti kompaktin
näköiseksi matkustamo-osaksi.
|
Tavaratilan
tilavuus on perusasennossaan 435 litraa (VDA). Takaistuimen kääntämällä saadaan
käden käänteessä lisätilaa.
|
GLA
on myös hämmästyttävän maastokykyinen.
|
Kommentit
Lähetä kommentti