Volvo sai ennätyssiivun Suomessa 2019
Volvon mukaan vuosi 2019 oli sille menestys niin maailmanlaajuisesti kuin Suomessakin. |
Vuosi 2019
oli Volvolle menestys niin maailmanlaajuisesti kuin Suomessakin. Volvo Cars
ylitti ensimmäisen kerran 700 000 toimitetun auton rajapyykin. Suomessa yhtiö
saavutti 92 vuotisen historiansa korkeimman markkinaosuuden (8,0 prosenttia),
joka on maailman Volvo -markkinaosuuksia vertailtaessa toiseksi
suurin, Volvo Car Finland kertoi tiedotteessaan 3. tammikuuta 2020.
Volvon
mukaan sen menestystarinaa siivitti vahva mallisto; etenkin lataushybridit,
joista joka toinen Suomessa myytävä auto on Volvo.
Ladattavien ja nelivetoisten ykkönen
Volvo oli
vuonna 2019 Suomen rekisteröintitilaston neljänneksi vahvin automerkki 9 180
auton rekisteröinnillä. Ladattavissa autoissa (lataushybridit
ja täyssähköautot) sekä nelivetoisissa autoissa Volvo on
Suomen ylivoimainen ykkönen. Vuonna 2019 rekisteröitiin 2 699
ladattavaa Volvoa, mikä on 34,3 prosenttia ladattavien
autojen kokonaismarkkinasta. Volvo XC60 T8
-lataushybridiä rekisteröitiin peräti 1 329 kappaletta, mikä
on enemmän kuin ladattavien autojen toisella sijalla olevaa merkkiä
yhteensä.
Nelivetoisia
Volvoja rekisteröitiin vuoden aikana 5 480 kappaletta markkinaosuuden
ollessa 20,4 prosenttia.
– Autoala
muuttuu enemmän ja nopeammin kuin koskaan ennen. Saavutimme kunnianhimoisen
tavoitteemme olla sekä ladattavien autojen että nelivetoisten markkinajohtaja.
Vuonna 2018 ladattavien autojen osuus myynnistämme oli viidennes, viime vuonna
kolmannes ja tänä vuonna se tulee olemaan puolet sanoo Tom von Bonsdorff, Volvo
Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja.
Palkinto
parhaasta asiakaspalvelusta
Ennätyksellisen
markkinaosuuden lisäksi Volvo palkittiin myös parhaasta asiakaspalvelusta. Volvo saavutti ylivoimaisen voiton jo neljännen kerran Auto Bild
Suomi -lehden ja Palvelu Plus -tutkimustoimiston toteuttamassa Palvelu 1
-ostotutkimuksessa sekä Kantar TNS:n teettämässä Uuden
Auton Ostajat tutkimuksen huolto-osiossa.
– Volvo
panostaa kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen, mihin kuuluu tiivis yhteistyö
myynnin, teknisen palvelun ja jälkimarkkinoinnin välillä. Koko asiakasmatkan
ajan on tärkeää panostaa hyvään luottamussuhteeseen ja läpinäkyvyyteen, sanoo
Volvo Car Finlandin teknisen palvelun johtaja Jaana Kuivalainen.
Volvolla
AWD/hybridikiertue
Volvon
laaja AWD/hybridimallisto kiertää Volvo -jälleenmyyjillä ympäri Suomen tammi-
ja helmikuun ajan, ja tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden vertailla eri
voimalinjoja ja malleja keskenään. Kiertueella on koeajettavissa myös uusimmat
Polestar Engineered -mallit.
–Sähköistimme
koko mallistomme viime vuonna: kaikki Volvo -mallit saa nyt aina myös
sähköistettynä: joko lataushybridinä, kevythybridinä tai täyssähköautona,
jatkaa von Bonsdorff.
Volvon
ensimmäinen täyssähköauto Suomeen helmikuussa
Volvo
ennakkoesittelee ensimmäisen XC40 Recharge -täyssähköautonsa lehdistölle
helmikuun 10. päivänä 2020 Helsingissä. Volvo järjestää tilaisuudessa myös
paneelikeskustelun sähköautoilun tulevaisuudesta Suomessa.
-XC40
Recharge -sähköauto ja uusi Recharge-mallisto ovat todisteita yhtiön uudesta
kunnianhimoisesta toimintasuunnitelmasta, joka julkistettiin syksyllä. Se
esittelee konkreettisia toimenpiteitä, jotka ovat yhteneväisiä Pariisin
ilmastosopimuksen kanssa ja tukevat Volvon tavoitetta tulla ilmastoneutraaliksi
yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä, Volvo sanoi.
Ensimmäiset
asiakkaat saavat uuden Volvo XC40 Recharge -sähköauton vuoden 2020
lopulla. Auto on mallimerkinnältään P8 AWD R-Design, ja se
on nelivetoinen.
XC40
Recharge -sähköauton hinta on alkaen 62 593 euroa. Myynti aloitetaan viikolla 2
kaikilla Volvo -jälleenmyyjillä.
Miljoonan
sähköistetyn Volvo -auton myyntitavoite on tarkoitus saavuttaa vuoteen 2025
mennessä. Tämä on virstanpylväs, joka saavutetaan tarjoamalla
ladattavia hybridejä, kevythybridejä sekä täyssähköautoja. Vuoteen 2025
mennessä 50 prosenttia Volvo Carsin myynnistä on täyssähköautoja.
Teksti: Johannes Virtanen
Kuva: Volvo
Kommentit
Lähetä kommentti