Smart täysin sähköiseksi
Smart EQ fortwo coupén 4,8 sekunnin
spurtti liikennevaloista 60 km:iin/h kiihdytettäessä pitää valmistajan mukaan huolen
äänettömästä ajonautinnosta.
|
Smart-automallisto
muuttuu kokonaan täyssähköiseksi. Uuden Smart-malliston hinnasto julkaistaan
Suomessa helmikuussa ja ensimmäiset autot saadaan maahan kesäksi, kertoi Smartin
maahantuoja Veho tiedotteessaan 28. tammikuuta 2020.
Rethink – uusi ajattelutapa: "Tulevaisuuden
auton on asetettava nykykäsitykset kyseenalaisiksi ja inspiroitava radikaalein
ja suuntaa näyttävin teknologisin ideoin". Näin asian muotoili jo vuonna
1972 Mercedes-Benzin insinööri ja visionääri Johann Tomforde.
Mercedes-Benzillä on tästä lähtien kehitetty
kaupunkiajoon tarkoitetun auton konseptia, jonka käyttövoimana olisi pelkästään
sähkö ja joka ratkaisisi myös kaupunkiautoilun tulevat haasteet. Myöhemmin
kaksipaikkaisen smart fortwo-version rinnalle on tuotu kookkaampi, neliovinen Smart
forfour-perheauto.
Visionääri Nicolas Hayek kehitti lopulta konseptin,
joka muuttui todeksi vuonna 2007 smartin esitellessä ympäristöystävällisen
sähköauton. Siitä lähtien Smart on tarjonnut jokaiseen sukupolveen myös täysin
sähköisen vaihtoehdon. Uusien fortwo- ja forfour-mallien myötä aika on vihdoin
kypsä: Smart siirtyy kokonaisuudessaan paikallispäästöttömän, täyssähköisen
teknologian käyttöön.
Sähköinen ajonautinto
Täyssähköinen ajaminen synnyttää Smartin valmistajan
mukaan täysin uudenlaisen ajonautinnon. Heti käytettävissä oleva suurin
vääntömomentti, saumaton kiihtyvyys ja lähes täydellinen hiljaisuus
kiinnittävät huomiota ensimetreillä. Paikallispäästötön Smart tarjoaa
vastuullista autoilua kaupunkiympäristöihin.
Nopea lataus ja lataus missä vain
Smartiin on saatavana lisävarusteena 22 kW:n
sisäinen latauslaite (vakio 4,6 kW). Sen avulla uusien Smart-mallien akut saa
ladattua alle 40 minuutissa 10 prosentista 80 prosentin varaustasoon
kolmivaihevirralla ladattaessa.
Terävöitynyt ilme
Etäämmäs leikkisästä, kohti edistyksellistä: Smartin
uusien sähkömallien keula eroaa fortwo- ja forfour-mallien välillä. Siinä missä
nelipaikkaisen auton keula muistuttaa dynaamista, Smart Vision EQ fortwo
-konseptiautosta tuttua ilmettä, jossa on alaspäin aukeava "A-shape"
eli A-kirjaimen mallinen muotoilu ja jossa lisävarusteiset sumuvalot on
sijoitettu jäähdyttimen säleikköön, fortwo-mallin keula säilyttää viime ajoista
tutun ystävällisen ilmeensä.
Paluu "V-shape" eli V-kirjaimen malliseen
jäähdyttimen säleikköön, jossa ei ole enää Smart-merkkiä vaan se on sijoitettu
säleikön yläpuolelle, merkitsee tyyliloikkaa takaisin merkin ensimmäisten
mallien jäljille. Uutta molemmissa
malleissa on keulan väritys: ensimmäistä kertaa
fortwo- ja forfour-mallien jäähdyttimen säleiköt on maalattu korinvärisiksi
eikä enää kontrastivärillä.
Rakenteen uudenlaisesta selkeydestä vastaavat myös
ajovalot. Sähköautoihin siirtymisen myötä myös valotekniikka muuttuu
tehokkaisiin täysin LED-tekniikalla toteutettuihin ajovaloihin. Smart ottaa
sarjatuotantoon sen, mikä molemmissa tutkielmissa "forease" ja
"forease+" ihastutti ihmisiä: kolme kookasta aktiivista
valodiodielementtiä pitävät huolen autolle luonteenomaisesta valoilmeestä,
minkä lisäksi niiden sisään on sijoitettu lähi- ja kaukovalot sekä vilkut.
Uudet lisävarusteiset täysin LED- ajovalot tervehtivät kuljettajaa yhdessä
vilkkujen kanssa mieleenpainuvalla valoshow'lla lukituksen avaamisen jälkeen.
Sisätilan merkittävin uudistus uuden keskikonsolin
ohella on aiempaa kookkaampi smart Media Connect. Uusittu multimediajärjestelmä
avaa uusia ulottuvuuksia käyttömukavuuden ja monikäyttöisyyden suhteen. smart
on panostanut uuden UX-konseptinsa myötä ensi kertaa asiakkaan oman puhelimen
ja sen kapasiteetin saumattomaan yhdistämiseen auton järjestelmiin.
Myös multimediajärjestelmässä on keskitytty
oleelliseen: kosketusnäyttö on kahdeksantuumainen, ja autoon voidaan liittää
kätevästi mitä erilaisimmat älypuhelinjärjestelmät. Niinpä asiakas saa
edullisen multimediaratkaisun, joka on lisäksi intuitiivisesti käytettävä ja
helposti päivitettävissä. Heti kun käyttäjä siirtyy uuteen älypuhelimeen tai
kun ohjelmistopäivitysten myötä tulee tarjolle uusia sovelluksia, ne tulevat
välittömästi osaksi Smart-autoa.
Regain – talteenoton taito
Lyhyt akseliväli ja suuri raideleveys yhdistettynä
suodattamattomaan ohjaustuntumaan tekevät valmistajan mukaan Smartin
ajettavuudesta ainutlaatuisen ketterän. Lisäksi täyssähköinen ajaminen
synnyttää aivan uudenlaisen ajonautinnon. Peräti 160 newtonmetrin
vääntö on käytettävissä välittömästi. Sähkömallit kiihtyvät näin ollen paljon
paremmin kuin mitä 60 kW:n (82 hv) lukemat
antavat olettaa.
Smart EQ fortwo coupén 4,8 sekunnin spurtti
liikennevaloista 60 km:iin/h kiihdytettäessä pitää huolen äänettömästä
ajonautinnosta. Kaiken kaikkiaan uudet Smart-mallit pääsevät hyödyntämään
täyssähköteknologian suomia valttikortteja täydessä mitassa. Huolella kootut
varustepaketit ja merkin ydinajatuksen korostaminen tekevät konseptista kevyen
ja resursseja säästävän. Näin Smart tarjoaa vastuullista autoilua
kaupunkiympäristöihin.
Smartissa on tietoisen kompaktiksi rakennettu
korkeajänniteakusto. Se koostuu kolmesta korkeajännitemoduulista ja kaikkiaan
96 korkeajännitekennosta. Niiden avulla tämä litiumioniakku saavuttaa 17,6
kWh:n kapasiteetin, joka riittää 159 kilometrin ajoon NEDC:n mukaan. Tämä
on moninkertainen kilometrimäärä keskimääräiseen päivittäiseen ajomatkaan
verrattuna esimerkiksi Saksassa. Toimintamatka on valmistajan mukaan reilu
etenkin kaupunkiajossa, jossa energian talteenotolla energiaa saadaan kerättyä
takaisin.
Kaupunkiajossa erityisen miellyttävä toiminto on
tutka-avusteinen energian talteenotto. Toiminto jarruttaa Smartin nopeutta
automaattisesti havaitessaan edellä hitaammin ajavan ajoneuvon. Auton rullaus-
ja jarrutusvaiheet toteutuvat tällä tavoin joka tilanteessa ihanteellisesti,
jolloin akkuun saadaan kerättyä takaisin maksimimäärä liike-energiaa.
Lämpötilanhallintaan on kiinnitetty erityistä
huomiota, jotta sähkö-Smart pystyy vastaamaan myös äärimmäisten sääolosuhteiden
ja muiden äärivaatimusten tuomiin haasteisiin. Sähkömoottorille riittää
kookkaaksi mitoitettu ilmajäähdytys, kun taas sähkömoottoriin kiinnitettyä
tehoelektroniikkaa jäähdytetään nestejäähdytyksellä. Myös korkeajänniteakun
lämpötila on täysin säädeltävissä. Tarvittaessa akku liitetään aktiivisesti
voimansiirron jäähdytyskiertoon, jotta esimerkiksi suuressa jatkuvassa
kuormituksessa tai pikalatauksessa lämpötila pysyy optimaalisella alueella.
Sama koskee myös erittäin alhaisia lämpötiloja. Akkulämmitys pitää huolen akun
optimaalisesta suorituskyvystä ja tehokkuudesta.
Smart numeroina
|
smart EQ fortwo
|
smart EQ fortwo cabrio
|
smart EQ forfour
|
Moottori/rakenne
|
Synkronimoottori
|
Synkronimoottori
|
Synkronimoottori
|
Jatkuva teho (kW)
|
41
|
41
|
41
|
Maks. teho (kW)
|
60
|
60
|
60
|
Suurin vääntö (Nm)
|
160
|
160
|
160
|
Energiankulutus yhdistetty
(kWh/100 km), autossa vakio 4,6 kW:n sisäinen latauslaite) |
16,5-15,2
|
16,8-15,4
|
17,3-15,9
|
Energiankulutus yhdistetty
(kWh/100 km), autossa 22 kW:n sisäinen latauslaite) |
15,2-14,0
|
15,4-14,2
|
15,9-14,6
|
CO2 päästöt
yhdistetyt (g/km)
|
0
|
0
|
0
|
Toimintamatka (km) NEDC
|
147-159
|
145-157
|
140-153
|
Kiihtyvyys
0-60 km/h (s)
|
4,8
|
4,9
|
5,2
|
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)
|
11,6
|
11,9
|
12,7
|
Huippunopeus (km/h)
|
130
|
130
|
130
|
Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: Smart/Veho/Mercedes-Benz
Smartin täyssähköinen ajaminen
synnyttää valmistajan mukaan aivan uudenlaisen ajonautinnon.
|
Smartin kojelautanäkymää hallitsee
keskellä oleva iso näyttö.
|
Smart fortwo cabrion katto voidaan
avata 12 sekunnissa.
|
Kommentit
Lähetä kommentti