Mercedes tuo lisää ladattavia hybridejä

Nyt Mercedes-Benzin ladattavien hybridien mallisto käsittää 15 mallia, kuluvan vuoden loppuun mennessä 20.


Mercedes-Benz laajentaa plug-in-ladattavien hybridien mallistoaan vauhdilla. Tarjolla on nyt 15 ladattavaa hybridiä ja vuoden lopussa niitä pitäisi oleman 20, kertoo Mercedes-Benzin maahantuoja Veho tiedotteessaan 9. tammikuuta 2020.

Pikamatkalla kohti markkinoiden laajinta lataushybridien tarjontaa edetään Vehon mukaan ripeään tahtiin. Tällä hetkellä Suomessa on jo myynnissä C-, E-, GLC-, GLE- ja S-sarjan EQ Power-pistokehybridit. Kevättalven aikana markkinoille saatetaan pistokehybridiversiot suosituista A- ja B-segmentin kompaktimalleista tarjontaa laajentamaan.  Yhteensä Mercedes-Benz-mallisto käsittää Suomessa vähintään 20 uutta lataushybridiä tämän vuoden loppuun mennessä. 

EQ Power- ja täyssähköisten EQ-mallien vyörytys ei suinkaan lopu siihen, vaan se jatkuu tiiviinä myös tämän vuoden jälkeen. Vuoteen 2022 mennessä Mercedes-Benzin kaikista henkilöautomallisarjoista tulee olemaan saatavilla sähköauto, ladattava hybridi tai vähintään sähköavusteinen versio - kaikkiaan yli 130 vaihtoehtoa. 

Toteutus kahdella eri tavalla

Kompaktiluokan etuvetoiset pistokehybridit on toteutettu vaihteiston yhteyteen sijoitetun 75 kW (102 hv) sähkömoottorin ja 1,3- litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin yhdistelmänä. Sähkömoottori on integroitu 8-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Kaksoiskytkinvaihteiston kytkimien lisäksi rakenteessa on kolmas irrotuskytkin, jonka avulla vaihteisto ja sähkömoottori irrotetaan polttomoottorista. 

Poltto- ja sähkömoottorin yhteinen vääntömomentti on 450 Nm ja takalattian alle poikittain sijoitetun akuston koko on 15,6 kWh. Järjestelmään kuuluu 7.4 kWh:n sisäinen latauslaite. A- ja B-sarjojen lataushybrideissä ei ole erillistä polttomoottorin starttimoottoria, vaan polttomoottorin käynnistys tapahtuu auton korkeajänniteakustosta voimansa saavalla sähkömoottorilla. Autoissa on erillinen 12 voltin akku, jonka tärkein tehtävä on suurjänniteakuston jännitteen hallinnan ylläpito sekä polttomoottoriauton perinteisten 12 voltin järjestelmien ylläpito.

Takavetoperusrakenteeseen pohjautuvissa Mercedes-Benzin bensiini- tai dieselhybrideissä rakenne on toinen. Sähkömoottorin irrotuskytkin, värinänvaimennin ja momentinmuuntimen lukituskytkin on yhdistetty kompaktiksi kokonaisuudeksi sähkömoottorin yhteyteen, ja kokonaisuus on sijoitettu rakenteessa pitkittäin asennetun polttomoottorin ja 9-portaisen momentinmuunninvaihteiston väliin.

Poltto- ja sähkömoottorin yhteinen vääntömomentti on 700 Nm, polttomoottorin käyttövoimasta tai auton mallista riippumatta. Sähkömoottorilla liikkeelle lähdettäessä suurin vääntömomentti on rajattu arvoon 440 Nm. Akusto koko kaikissa malleissa on 13,5 kWh ja sitä ladataan vesijäähdytetyn 7.4 kW sisäänrakennetun latauslaitteiston välityksellä. 

EQ Power: Plug-in-hybridit edustavat avainteknologiaa 

Kolmannen sukupolven plug-in-hybridien vyörytys on Vehon mukaan iso askel Mercedes-Benzin autojen sähköistymisessä. Plug-in-hybridit tarjoavat asiakkaille etuja, joissa yhdistyvät kaksi maailmaa: kaupungissa autoilla voidaan ajaa pelkällä sähköllä, kun taas pitkillä ajomatkoilla asiakkaat hyötyvät polttomoottorin pitkästä toimintamatkasta. Autot ovat kaiken kaikkiaan aiempaa tehotaloudellisempia, koska ne ottavat ajon aikana energiaa talteen, ja plug-in-hybriditekniikan ansiosta polttomoottorien toimintaparametrit ovat aina mahdollisimman edulliset. Ainoana valmistajana Mercedes-Benz tarjoaa myös useita dieselmoottorisia hybridimalleja.

Maailmanlaajuinen akkujen tuotantoverkosto

Akkujen valmistus paikan päällä on tärkeä menestystekijä sähköautojen esiinmarssissa Mercedes-Benz-henkilöautosegmentissä ja ratkaiseva tekijä sen suhteen, että sähköautojen kysyntää voidaan maailmanlaajuisesti käsitellä mahdollisimman joustavasti ja tehokkaasti. Mercedes-Benz-henkilöautojen akkujen tuotantoverkosto koostuu tulevaisuudessa kahdeksasta tehtaasta, jotka sijaitsevat kolmessa eri maanosassa. Näin markkinoiden kysyntään kyetään vastaamaan joustavasti ja tehokkaasti. Yksittäiset toimipaikat valmistavat akkuja paikalliseen autonvalmistukseen ja ovat tarvittaessa valmiit toimittamaan akkuja myös ulkomaille

Kaikkiaan Daimler investoi yli miljardi euroa koko maailman kattavaan akkutuotantoon: kaksi tehdasta sijaitsee Sachsenin osavaltiossa Kamenzissa ja kaksi tehdasta Baden-Württembergin osavaltiossa Stuttgart-Untertürkheimissa Saksassa. Yhden tehtaan kohteita ovat Saksan Sindelfingen, Kiinan Peking, USA:n Tuscaloosa sekä Thaimaan Bangkok.

Mercedes-Benz sai korkeimman markkinaosuutensa 2019

Vuonna 2019 ensirekisteröitiin kaikkiaan 6352 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa eli 302 autoa enemmän kuin vuonna 2018. Mercedesin markkinaosuus nousi 5:stä 5,6 prosenttiin, joka on Vehon mukaan kaikkien autojen korkein markkinaosuus. Joulukuu oli poikkeuksellisen hyvä myyntikuukausi kaikkiaan 545 uudella autolla ja 98,2 prosentin kasvulla. Näillä luvuilla Mercedes-Benz oli maan 7. suosituin henkilöautomerkki ja aivan omilla tuhatluvuillaan saksalaisiin premium-kilpailijoihin verrattuna. 

Dieselmyynnissä Mercedes-Benz oli maan 3. suosituin merkki 13,2 prosentin markkinaosuudella. Kaikista viime vuonna myydyistä Mercedes-Benz-henkilöautoista 2909 kappaletta oli dieselkäyttöisiä. Mercedesin dieselmyynti säilyi edellisvuoden tasolla (–1 %) huolimatta dieselkysynnän 24,2 prosentin laskusta.

Vuoden 2019 myydyimmät Mercedes-mallit ovat A- ja C-sarjat (1539 ja 1291 kpl). A-sarjan menekki kasvoi 70,1 ja C-sarjan 11,8 prosenttia vuodesta 2018. Kannassa on E-sarja 1141 kappaleen menekillä. Hyvin menestyivät myös CLA (553 kpl, +24,5 %) ja B-sarja (330 kpl, +34,1 %). Yritysmyynnin osuus vuoden aikana toimitetuista autoista oli 2074 kappaletta ja Mercedes-Benz näin ennätyksellisesti maan 5. suosituin yritysautomerkki 6,9 prosentin osuudella.

Suomessa liikenteessä 83 000 Mercedes-Benz-autoa 

Hienosti sujunut kotimaan myynti ja vahva rinnakkaistuonti ovat kasvattaneet Suomen Mercedes-Benz-kannan uuteen ennätykseen. Vuoden 2019 lopussa liikenteessä oli jo lähes 83 000 Mercedes-merkkistä henkilö- ja pakettiautoa. Mercedes-Benz on maan suosituin rinnakkaistuontimerkki, ja kannan kasvu tätä kautta nuorentaa mallistoin keski-ikää ja vähentää päästöjä. Viime vuosina jatkuneella tasaisella kasvutahdilla 90 000:n Mercedes-Benzin raja rikkoutuu vuoden 2022 lopussa. Mercedes-kanta on kasvanut kymmenessä vuodessa eli vuodesta 2009 lähtien lähes 30 000 autolla.

Yhä enemmän asiakkaita muilta automerkeiltä

Mercedes-Benzin niin sanotun valloitusmyynnin osuus on Vehon mukaan voimakkaassa kasvussa, sillä yhä useampi asiakas vaihtaa tähtikeulaiseen autoon jostakin toisesta automerkistä. Mercedesin koko henkilöautomallistossa valloitusmyynnin osuus on jo 57 prosenttia eli yli puolet kaikista asiakkaista. Osuus on näin viisi prosenttia korkeampi kuin vielä vuonna 2016. Eniten kiinnostaa A-sarja, jonka ostajista 69 prosenttia vaihtaa malliin ajettuaan aikaisemmin jollakin sen kilpailijalla.

Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: Mercedes-Benz/Veho

Mercedes-Benz E 300de:llä pääsee helposti kolmen litran kulutuksiin.

Kuljettaja valitsee ajaako hän sähkömoottorilla, polttomoottorilla, niiden yhdistelmällä vai tilassa jossa polttomoottoria käytetään sekä auton liikuttamiseen että akkujen tehokkaaseen lataukseen.

Mercedes.Benzin ladattavien hybridien mallisto laajenee A- ja B-sarjoihin tulevan talven aikana.

EQ on yhteisnimittäjä kaikille Daimlerin uusille sähköistetyille autoille. Vuoteen 2022 mennessä kaikista mallisarjoista tulee olemaan vähintään yksi sähköinen versio.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät