BMW tuo lisää lataushybridejä



BMW laajentaa suosittua pienten katumaastureiden mallistoaan BMW X1 xDrive25e- ja BMW X2 xDrive25e -lataushybrideillä. Autojen sähköinen toimintamatka on jopa 57 kilometriä.



BMW laajentaa suosittua pienten katumaastureiden mallistoaan BMW X1 xDrive25e- ja BMW X2 xDrive25e -lataushybrideillä. Autojen sähköinen toimintamatka on jopa 57 kilometriä*. Valmistaja kertoi asiasta tiedotteessaan 9. tammikuuta 2020.

Uudet X1 xDrive25e- ja X2 xDrive25e -mallit tuovat BMW:n X1- ja X2-katumaastureihin odotetun lataushybriditekniikan. Julkistus on osa BMW:n malliston sähköistämisstrategiaa.

Energiatehokas sähkömoottori ja viimeisimmän sukupolven litiumakku mahdollistavat molemmille malleille 57 kilometrin* sähköisen toimintamatkan. Virallinen kulutus on alimmillaan 1,9 l/100 km*, jolloin hiilidioksidipäästöt ovat 43 g/km*. Sekä SAV-malli (Sports Activity Vehicle) X1 xDrive25e että SAC-malli (Sports Activity Coupé) X2 xDrive25e ovat BMW:n mukaan luokkansa parhaimmistoa kantamaltaan, kulutukseltaan sekä päästöiltään.

xDrive25e hybridijärjestelmä on varta vasten suunniteltu X1- ja X2-malleihin. Iskutilavuudeltaan 1,5-litraisen kolmesylinterisen TwinPowerTurbo Technology -bensiinimoottorin parina on aina 6-vaihteinen Steptronic -kaksoiskytkinvaihteisto. Moottori ja vaihteisto toimivat saumattomasti yhdessä sähkömoottorin kanssa tuottaen yhteistehona 220 hv ja 385 Nm.

Litiumakun kapasiteetti on 10 kilowattituntia, minkä ansiosta valtaosa arkiajosta onnistuu sähköisesti ja ilman paikallisia päästöjä. Silloin huippunopeus on riittävä 135 km/h. Tavallisesta pistorasiasta akku latautuu 80 prosentin varaustasoon 3,8 tunnissa. BMW i Wallboxin avulla akun lataus täyteen onnistuu vain 3,2 tunnissa ja 80 prosenttiin 2,4 tunnissa. Tavalliseen pistorasiaan sopiva latausjohto kuuluu vakiovarustukseen.

Polttomoottori välittää voimansa etupyörille ja taka-akselin yläpuolelle sijoitettu sähkömoottori vetää takapyöriä, joten hybridimallit ovat aina nelivetoisia. Tämä parantaa painojakaumaa ja tekee ajamisesta entistäkin nautinnollisempaa.

Moottorien toimintaa säädetään keskikonsolin eDrive-napista, jossa on valinnat AUTO eDRIVE, MAX eDrive ja SAVE BATTERY. AUTO eDrive -tilassa järjestelmä optimoi kahden voimanlähteen toimintaa ajo-olosuhteiden mukaan, MAX eDrive -tilassa maksimoidaan sähkömoottorin käyttö, ja SAVE BATTERY -tilassa säästetään akkua myöhempää käyttöä varten.

Molemmissa hybridimalleissa on vakiovarusteena akustinen jalankulkijavaroitin. Kun nopeus on alle 30 km/h, BMW:n sähköautoihin luotu ääni varoittaa jalankulkijoita lähestyvästä autosta matkustajien mukavuutta häiritsemättä.

Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: BMW

Iskutilavuudeltaan 1,5-litraisen kolmesylinterisen TwinPowerTurbo Technology -bensiinimoottorin parina on aina 6-vaihteinen Steptronic -kaksoiskytkinvaihteisto.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen