Volkswagenin uudistunut Golf puhkuu tekniikkaa
Volkswagen julkisti ennakkotietoja uudistuneesta
Golf-mallistaan muutama päivä sitten, mutta virallisesti yhtiö esitteli
uutukaisen 24. lokakuuta 2019.
|
Volkswagen julkisti ennakkotietoja uudistuneesta
Golf-mallistaan muutama päivä sitten, mutta virallisesti yhtiö esitteli
uutukaisen 24. lokakuuta 2019.
Uudistuneen mallin tunnistaa yhä Golfiksi, mutta
suurimmat muutokset ovat tapahtuneet auton sisuksissa, jonne on pakattu
runsaasti uutta teknologiaa.
Volkswagen Golf on Volkswagenin menestynein
automalli kautta aikojen - yli 35 miljoonaa myytyä autoa. Se on ilmiö.
Uudelleen kehitetty, kahdeksannen sukupolven Golf on valmistajan mukaan nyt
digitaalisempi, ennakoivampi ja intuitiivisemmin operoitava, ja se on myös
innovatiivisesti sähköistetty.
-Koskaan aikaisemmin Golf ei ole ollut näin
edistyksellinen. Sen viisi hybridiversiota sähköistää kompaktin kokoluokan. Sen
täysin digitaalinen ohjaamo tuo intuitiiviseen käyttöjärjestelmään täysin uuden
ulottuvuuden. Kuljettajaa avustavat järjestelmät mahdollistavat avustetun ajamisen
jopa 210 km/h nopeudessa, Volkswagenia maahantuova K-Auto kertoi
tiedotteessaan.
Golf on Volkswagenin ensimmäinen malli, joka
hyödyntää Car2X-palveluita ja voi ennakoivasti varoittaa uhkaavista vaaroista
liikenteessä. Golf on myös Volkswagenin ensimmäinen malli, joka hyödyntää
MQB-alustarakenteen viimeisintä kehitysversiota.
Ulko- ja sisäpuoli
Uusi Volkswagen Golf vaikuttaa valmistajan mukaan matalammalta
ja dynaamisemmalta kuin edellinen sukupolvi vaikka sen ulkomitat ovat säilyneet
lähes ennallaan: 4 284 mm pitkä, 1 789 mm leveä ja 1 456 mm
korkea. Sen akseliväli on 2 636 mm. Golfin jokainen rungonosa on kuitenkin
uudelleenmuotoitu ja optimoitu tuulitunnelia hyväksikäyttäen. Näin
ilmanvastusta on saatu laskettua ja sen Cd-arvo on vain 0,275. Hallitseva
muotoiluelementti on Golfille tyypilliseen tapaan C-pilari.
Voimakkaat hartialinjat ja takaosa, karismaattinen
etuosa kapealla jäähdyttimen säleiköllä ja auton ympäri kulkeva terävä linja
ovenkahvojen korkeudella luovat autosta urheilullisen ja vahvasti läsnäolevan.
Led-valoteknologia korvaa perinteiset valot kaikissa malliversioissa.
Uudenlainen mittaristo ja
online-infotainment-järjestelmä muodostavat täysin digitaalisen ohjaamon.
Kosketuspainikkeet ja liukunäppäimet täydentävät Golfin digitaalista maailmaa.
Tämän lisäksi luonnollinen ääniohjaus tukee digitaalista maailmaa.
Lisävarusteena saataville tulee myös tuulilasinäyttö head-up display. Golfin
järjestelmiä ei ole vain linkitetty toisiinsa, ne on linkitetty myös auton
ulkopuoliseen maailmaan OCU-online-liitettävyysyksikön avulla. Näin esimerkiksi
navigoinnista tulee vuorovaikutteista We Connect ja We Connect Plus
-palveluiden avulla esimerkiksi reitiltä automaattisesti näytettävät
kiinnostavat kohteet (POI) sisältävät olennaisen informaation kuten
puhelinnumeron ja näin voidaan soittaa älypuhelimen Bluetooth-yhteydellä
suoraan ravintolaan ja varata pöytä.
Volkswagen uusii myös varustelutasojen nimet
uudessa, vain viisiovisena saatavassa, Golfissa. Vanhat nimet Trendline,
Comfortline ja Highline jäävät historiaan. Uudet varustelutasot ovat nimeltään
Golf, Life ja Style sekä urheilullinen R-Line. Suomen maahantuontiohjelmaan ei
kuulu Golf-varustelutasoa ja Life-varustelutason nimi muuttuu Golf-nimiseksi.
Toisiinsa linkitetyt
teknologiat
Kahdeksannen sukupolven Golf asettaa uuden
mittapuun omassa luokassaan myös kuljettajaa avustavien järjestelmien saralla.
Uudistuneesta Volkswagen Passatista tuttu autonomista ajamista tukeva Travel
Assist tulee nyt saataville ensimmäistä kertaa kompaktiin kokoluokkaan. Golfia
voidaan ajaa avusteisesti moottoritiellä aina 210 km/h nopeuteen saakka, ilman
että kuljettajan täytyy aktiivisesti ohjata, painaa kaasua tai jarrua. Golf on
myös ensimmäinen Volkswagen, jossa käytetään Car2X-palvelua. Car2X-tietoa
vastaanotetaan muista autoista jopa 800 metrin päästä, näin kuljettajaa voidaan
varoittaa liikennetapahtumista etukäteen ja tämän lisäksi välittää eteenpäin
tietoa muille autoilijoille.
Kahdeksan uutta
moottoriversiota, pienempi kulutus
TSI, TDI, TGI, eTSI,
eHybrid. Uuden Volkswagen Golfin moottorivalikoima
sisältää bensiinimoottorin (TSI), dieselmoottorin (TDI), kaasuversion (TGI),
kevythybridin (eTSI) ja ladattavan hybridin (eHybrid). Kaikki turboahdetut
bensiini- ja dieselmoottorit on varustettu suorasuihkutuksella ja ne tulevat
saataville teholuokissa 66 kW (90 hv) ? 221 kW (300 hv). Ensimmäistä kertaa
Golfista tulee saataville kahdeksan eri moottoriversiota. Bensiinimoottoreista lanseerausvaiheessa
tulevat saataville kolmisylinteriset 66 kW (90 hv) ja 81 kW (110 hv) sekä
nelisylinterinen 96 kW (130 hv). Dieselmoottoreista puolestaan nelisylinterinen
85 kW (115 hv). Varsinkin uudet TSI-bensiinimoottorit kuluttavat entistä
vähemmän polttoainetta ja tuottavat entistä vähemmän päästöjä, innovatiivisen
TSI Miller -paloprosessin ansiosta. Uusissa TDI-dieselmoottoreissa on
puolestaan käytössä kaksivaiheinen AdBlue-tupla-ruiskutus, joka vähentää
huomattavasti NOx-päästöjä. Uuden TDI-dieselmoottorin kulutus on jopa 17 %
alhaisempi kuin ennen.
Kolme kevythybridiä ja
kaksi ladattavaa hybridiä
Uusi Golf on ensimmäinen Volkswagen, joka
tulee saataville ei vähempää kuin viitenä eri hybridiversiona. Volkswagenin 48
V:n kevythybridi tekee ensiesiintymisensä Golfissa: 48 V:n hihnalla toimiva
starttigeneraattori, 48 voltin litiumioniakku ja viimeisimmän sukupolven
TSI-bensiinimoottorit luovat eTSI-kevythybridien perustan. Helposti havaittavat
edut: kulutus on vähentynyt noin 10 % (WLTP) ja auto on erittäin ketterä ja
mukava liikkeellelähdössä. Volkswagen Golf kevythybridit ovat saatavilla
kolmessa teholuokassa DSG-automaattivaihteiston yhteydessä: 81 kW (110 hv), 96
kW (130 hv) ja 110 kW (150 hv). Myyntimenestyksen kahdeksas sukupolvi tulee
saataville myös kahtena ladattava hybridiversiona. Uusi ladattava hybridiversio
tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) kun taas GTE-versio erittäin urheilullisilla ja
vanhaan verrattuna uudessa teholuokassa tuottaa 180 kW (245 hv). Molemmat
ladattavat hybridit on varustettu uudella 13 kWh:n litiumioniakulla, joka takaa
pitkän toimintamatkan ja hetkellisesti päästöttömän ajon.
Uuden Volkswagen Golfin maailmanensi-iltaa
vietettiin Wolfsburgissa lokakuun 24. päivä, 2019. Myöhemmin ensi vuonna
Volkswagen esittelee Golfin itsenäiset Golf GTI, GTI TCR, Golf GTD, Golf GTE ja
Golf R -mallit.
Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille ensimmäiset uudet
Volkswagen Golfit saapuvat keväällä 2020.
Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: Volkswagen/K-Auto Oy
Volkswagen Golf on Volkswagenin menestynein automalli kautta aikojen - yli 35 miljoonaa myytyä autoa. |
Golf on valmistajan mukaan nyt digitaalisempi, ennakoivampi ja intuitiivisemmin operoitava, ja se on myös innovatiivisesti sähköistetty. |
Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille ensimmäiset uudet
Volkswagen Golfit saapuvat keväällä 2020.
|
Uudenlainen mittaristo ja online-infotainment-järjestelmä muodostavat täysin digitaalisen ohjaamon. |
Kosketuspainikkeet ja liukunäppäimet täydentävät Golfin digitaalista maailmaa. |
Kommentit
Lähetä kommentti