Mazda paljasti sähköauton MX-30
Mazda
MX-30 on nyt tilattavissa ennakkoon useilla EU:n markkina-alueilla, ja se saapuu
myymälöihin vuoden 2020 toisella puoliskolla.
|
Mazdan
ensimmäinen sarjatuotantoon tuleva sähköauto Mazda MX-30 on esitelty Tokion autonäyttelyssä. Merkin maahantuoja Inchcape kertoi asiasta tiedotteessa 24. lokakuuta
2019.
Mazdan
mukaan auto on kehitetty asiakkaille, jotka haluavat ostaa sähköauton
ajonautinnosta tinkimättä.
-Ainutlaatuisilla
freestyle-ovilla, ekologisilla materiaaleilla ja oikein mitoitetulla akulla
varustettu Mazda MX-30 merkitsee uutta positiivista askelta päästöjen
vähentämisen alueella pian innovatiivisen Skyactiv-X-moottorin julkaisemisen
jälkeen. Sen toimintamatka on yli 200 km, mikä riittää hyvin eurooppalaisten
asiakkaiden 48 km:n keskimääräiseen päivittäisen ajotarpeeseen, Mazda kertoi
tiedotteessa.
Akulla
varustettu auto, ei pyörillä varustettu akku
Yasuhiro
Aoyama, Mazda Motor Europen hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja
kommentoi ensiesittelyssä vuoden 2020 toisella puoliskolla Euroopan myymälöihin
saapuvaa Mazda MX-30:ea seuraavasti:
-Kuten
kaikkien tuotteidemme kohdalla, suunnittelijoillamme ja insinööreillämme on
ollut hyvin selkeä tavoite ensimmäistä akkukäyttöistä autoa suunnitellessaan.
Sen tulee erottua muotoilultaan, olla suurenmoinen ajettava – mikä on
olennainen osa Mazdan DNA:ta ja tekee meistä ainutlaatuisia kilpailijoihimme
verrattuna – ja mikä tärkeintä, sen on vaikutettava päästöjä vähentävästi koko
tuotteen elinkaaren ajan.
-Koko
ajoneuvovalikoimassamme käyttämämme sähköistämistekniikan lisäksi – ja koska
kuulumme pienempien autonvalmistajien joukkoon – keskitimme voimavaramme auton
luomiseen, jonka odotamme toimivan perheen toisena autona ja jonka
toimintamatka kattaa asiakkaiden vaatimukset.
Kuljettaja
keskiössä
Mazdan
mukaan Mazda MX-30 tarjoaa erittäin luonnollisen ajotuntuman ja -vasteen.
-Kiihdyttäminen,
kaarreajo ja jarruttaminen päivittäisissä ajotilanteissa tapahtuvat täsmälleen
odottamallasi tavalla. Tämä kaikki on saavutettu Mazda MX-30 -autossa
innovatiivisten e-Skyactiv-paketin suunnittelun ansiosta. Tämä sisältää akun,
sähkömoottorin ja voimansiirron kiinteän integroinnin ajoneuvon
korirakenteeseen, mikä parantaa korin kokonaisjäykkyyttä ja tarjoaa erinomaisen
ajovasteen.
Koska
ajoneuvon äänellä on suuri vaikutus kuljettajan väännön ja kiihtyvyyden
kokemukseen, Mazdan suunnittelijat ovat luoneet Mazda MX-30 -malliin sähköisen
äänentoistojärjestelmän, joka on synkronoitu moottorin väännön kanssa yhteen.
Tämä vähentää tasaisessa ajossa nopeuden vaihteluja ja tekee ajokokemuksesta
huomattavasti tasaisemman. Mazdan ainutlaatuista G-Vectoring Control (GVC Plus)
-järjestelmää on lisäksi laajennettu hyödyntämään sähkömoottorin tuomia etuja
(electric-GVC Plus).
Erottuva
Kodo-muotoilu
Mazda
MX-30 jatkaa Mazdan ulko- ja sisätilojen muotoilun ”vähemmän on enemmän”
-filosofiaa.
Yhtiön
mukaan matkustamo tarjoaa tunteen yhtenäisestä tilasta, joka ulottuu A-pilarin
päältä aina tilan takaosaan saakka. Kehystetyn kattorakenteen väritys
selkeyttää tätä tunnetta entisestään. Freestyle-ovet luovat Mazda MX-30 -mallin
matkustamolle erottuvan ja elegantin siluetin ja tarjoaa asiakkaille helpomman
pääsyn ajoneuvon sekä etu- että takaistuimille.
-Olemme
valinneet sisätilojen sisustukseen ympäristöystävällisiä materiaaleja ja
korvanneet oikeaa nahkaa vegaanisilla vaihtoehdoilla. Liikkuva keskikonsoli
tarjoaa luovan säilytysratkaisun, ja sen verhoilussa on käytetty
ympäristöystävällistä korkkia, Mazdalta kerrotaan
Nimi
merkitsee haastajaa
Mazda
on käyttänyt MX-etuliitettä useissa tuotteissa, jotka on suunniteltu ja
valmistettu haastamaan autoteollisuuden vallitsevia oletuksia. MX-5 oli
kaksipaikkainen urheilullinen auto aikana, jolloin muut valmistajat luopuivat
roadster-mallien valmistamisesta.
Mazda
MX-30:n myötä olemme luoneet täysin uuden sähköajoneuvokokemuksen, joka
heijastaa ainutlaatuista sisä- ja ulkotilojen muotoilua ja suurenmoista
ajodynamiikkaa, mikä varmistaa, että asiakkaamme voivat yhä kokea Mazdan
DNA:ssa sykkivän ajamisen ilon, josta meidät tunnistetaan.
Tuotteen
tekniset tiedot
Mazda
MX-30 on nyt tilattavissa ennakkoon useilla EU:n markkina-alueilla, ja se saapuu
myymälöihin vuoden 2020 toisella puoliskolla.
Korityyppi
|
Katumaasturi
|
|
Matkustajamäärä
|
5
henkilöä
|
|
Kokonaispituus
x kokonaisleveys x kokonaiskorkeus
|
4 395mm
× 1 795mm × 1 570mm
|
|
Akseliväli
|
2 655mm
|
|
Voimansiirto
|
e-SKYACTIV
|
|
Etujousitus
|
MacPherson-tukivarsi
|
|
Takajousitus
|
Vääntövarsi
|
|
Ohjaus
|
Hammastankovälitys
|
|
Jarrut
(etu-/taka-/ohjaus)
|
Tuuletetut
levyt / kiinteät levyt /
jarrutusenergian talteen ottavat jarrut |
|
Rengaskoko
|
215/55R18
|
|
Ajoakku
|
Tyyppi
|
Litiumioniakku
|
Kennorakenne
|
Prismatyyppinen
|
|
Kokonaisjännite
|
355
V
|
|
Kokonaissähköteho
(akun kapasiteetti)
|
35,5
kWh
|
|
Moottori
|
Tyyppi
|
AC-tahtimoottori
|
Jäähdytysjärjestelmä
|
Vesijäähdytys
|
|
Lataus
|
DC-lataus
|
COMBO
spec
|
AC-lataus
|
Enimmäissyöttöteho
6,6 kW
|
Teksti: Johannes Virtanen
Kuva: Mazda
Kommentit
Lähetä kommentti