Renault Zoe hioutui ja halpeni
Valmistajan mukaan mukavuus, varustelu ja yhdistettävyys ovat Renault Zoessa nyt aivan uudella tasolla ja hinnat aiempaa edullisemmat. |
Renault Zoe oli viime vuosikymmenellä Euroopan eniten myyty sähköauto. Nyt kolmannen sukupolven Zoella pääsee entistä pidemmälle ja vaivattomammin. Ulkonäköä on hiottu ja sisustus on Renaultin nykytyyliin kokenut vallankumouksen. Mukavuus, varustelu ja yhdistettävyys ovat Zoessa nyt aivan uudella tasolla ja hinnat aiempaa edullisemmat alkaen 29 390 euroa. Hankitatuen kanssa 27 390 euroa, kertoo merkin maahantuoja Nordic Automotive Services tiedotteessaan 6. helmikuuta 2020.
-Kymmenen vuotta sitten Renault esitteli
Frankfurtin autonäyttelyssä lähes tuotantovalmiin Zoe Conceptin ja nyt on
edetty Zoen kolmanteen sukupolveen. Päättyneen vuosikymmenen aikana Zoe oli
Euroopan ykkönen. Peräti 178 405 asiakasta ympäri Eurooppaa valitsi Zoen
omaksi sähköautokseen ja Renaultin sähköauton rekisteröinnit ovat kasvaneet
vuosi toisensa jälkeen, maahantuoja kertoo.
Suurempi akku, enemmän
latausvaihtoehtoja ja tehoa
Uuden kolmannen sukupolven Zoen tarkka
mallimerkintä on Z.E. 50, mikä on valmistajan mukaan itse asiassa vähättelevä.
Luku viittaa ajoakun energiasisältöön, joka on todellisuudessa 52 kWh eli yli
neljänneksen enemmän kuin aiemmassa Zoessa.
Renault ja LG Chem kehittivät akustoa yhteistyössä
niin, että suuremmasta energiasisällöstä huolimatta sen koko on ennallaan. Eikä
akun paino noussut kuin parikymmentä kiloa. Parannus saatiin aikaan akun
uudelleen suunnitellulla sisäisellä arkkitehtuurilla.
Uuden ajoakun ansiosta Zoen toimintamatka on WLTP:n
mukaan enimmillään 395 kilometriä eli neljänneksen pidempi kuin ennen.
Mahdollisimman vähäiseen energiankulutukseen on päästy monella tavalla, kuten
käyttämällä lämmityksessä ja viilennyksessä ilmalämpöpumppua sekä
jarrutusenergian talteenotolla. Lisäksi ajajaa ohjataan aktiivisesti
taloudelliseen ajotapaan.
Latausaika täyteen on kotona 7 kW Wallboxia
käyttäen yhdeksän tuntia ja 25 minuuttia eli akun saa täyteen yön aikana.
Yleisillä paikoilla 120 kilometrin ajoon tarvittavan virtamäärän saa ladattua
22 kW tehoisella laturilla tunnissa. Lisävarusteena saatavalla pikalaturilla
saa pidemmillä matkoilla 50 kW:n teholla 150 kilometrin ajoon tarvittavan
energian ladattua puolessa tunnissa.
Moottoreina uudessa Zoessa ovat vuonna 2018
esitelty 80 kilowatin tehoinen ja uusi 100 kilowatin tehoinen sähkömoottori,
jotka ovat molemmat Renaultin suunnittelemia ja valmistamia. Väkevämmän
uutuusmoottorin suurin vääntömomentti on 245 Nm. Uudella R135-moottorilla
varustettuna Zoe kiihtyy nollasta sataan sähäkästi 9,5 sekunnissa ja 80 - 120
km/h kiihdytys sujuu yli kaksi sekuntia nopeammin kuin ennen.
Vaivatonta ajamista
Kolmannen sukupolven Zoe on Renaultin mukaan kehitetty
monin tavoin entistä etevämmäksi. Perusrakenne on muokattu kasvaneen tehon
vaatimuksien mukaiseksi. Ajettavuus on entistä tarkempaa uusien
takaiskunvaimentimien ja alustaan tehtyjen säätöjen myötä. Lisäksi Zoessa on
nyt takanakin levyjarrut ja vakiovarusteisiin kuuluu automaattisesti toimiva
sähköinen käsijarru.
Ajamisesta on haluttu tehdä mahdollisimman helppoa.
Zoe käynnistyy napin painalluksella ja nyt perinteisen vaihteenvalitsimen
tilalla on kevyesti toimiva e-shifter. Se lähettää kuljettajan toiveet
sähköisesti eteenpäin ja säästää yhdessä automaattisen käsijarrun kanssa tilaa
keskikonsolissa.
Etenkin kaupungissa on iloa uudesta ajotilasta,
B-modesta, joka tehostaa jarrutusta, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. Sen
ansiosta Zoea voi ajaa lähes koko ajan yhdellä polkimella siirtämättä jalkaa
jarrulle. Valinta tavallisen ajon (D-mode) ja uuden B-moden välillä tehdään
e-shifterillä.
Renault suunnitteli Zoen täysin uuden
sähköjärjestelmän, jonka avulla siihen lisättiin kuljettajaa avustavia
järjestelmiä sekä täysin automaattisia järjestelmiä. Kaupungissa on iloa
Auto-Holdista, joka pitää auton paikallaan kun jalka nostetaan jarrulta aina
siihen saakka kunnes painetaan uudelleen kaasupoljinta.
Zoe tunnistaa nyt nopeusrajoitusmerkit ja näyttää
ne kuljettajalle reaaliajassa. Ylinopeussakkojen saamista vähentää myös
mittaristoon tuleva varoitus, jos ajetaan suuremmalla nopeudella kuin
liikennemerkin osoittama. Katvealueen varoitusjärjestelmästä on iloa niin
kaupungissa kuin maantiellä ja pimeällä auttaa kaukovaloassistentti, joka
vaihtaa automaattisesti lähi- tai kaukovaloille.
Turvallisuutta lisääviin järjestelmiin kuuluvat
vielä hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja kaista-avustin. Myös pysäköinti
on tehty mahdollisimman helpoksi, sillä saatavilla ovat niin pysäköintiavustin,
jota käytettäessä tarvitsee vain valita suunta ja painaa kaasua tai jarrua sekä
pysäköintitutkat edessä, takana ja sivuilla.
Edistyksellisempi ja
tyylikkäämpi
Suurimmat ulkoiset parannukset Zoen korin
muotoiluun on tehty keulaan, missä kaikki on uutta aiempaa veistoksellisempaa
konepeltiä myöten. Uusimpien Renault-mallien tapaan myös Zoessa on nyt edessä
ledivalot, joissa on tunnusmerkkinä päiväajovaloissa C-kuvio. Etusäleikössä
sekä uudelleen muotoiltuun puskuriin upotettujen sumuvalojen kehyksissä on
kromia kertomassa aiempaa paremmasta laadusta.
Keulamerkki on kasvanut ja timantin takaa
paljastuvat paikat latauspistokkeille.
Takana suurin muutos on siirtyminen ledivaloihin.
Niissä on lisäksi dynaamiset suuntavalot, jotka korostavat Zoen teknistä
edistyksellisyyttä. Muita parannuksia aiempaan verrattuna ovat värien määrä,
joita on nyt yhdeksän sekä entistä tyylikkäämmät vanteet.
Vallankumouksellinen
sisustus
Uusi Zoe jatkaa Renaultin viime vuonna aloittamaa
linjaa, jossa uusien mallien ulkonäköä päivitetään hillitysti ja samalla
tehdään ohjaamoon vallankumouksellinen parannus modernimmaksi ja korkeammalle
tasolle.
Kuljettajan edessä on perusmallista alkaen suuri
10-tuumainen digitaalinen mittaristo, jossa eco-mittari ohjaa kuljettajaa
taloudelliseen ajotapaan. Kojelaudan keskellä on joko 7- tai 9,3-tuumainen
kosketusnäyttö. Käyttöliittymänä Zoessa on uusimpien Renault-mallien tapaan
valmistajan EASY LINK, joka toimii aiempaa nopeammin ja on samalla helppo
käyttää. Järjestelmään voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android
Auton avulla.
Sähköisen e-shifter -vaihteenvalitsimen ja
sähköisesti toimivan, automaattisen käsijarrun ansiosta uudessa keskikonsolissa
on runsaasti säilytystilaa. Siinä on muun muassa lokero älypuhelinta varten,
jossa on Zen-varustetasosta alkaen langaton latausalusta.
Miellyttävää ilmapiiriä sisätiloihin luodaan
korkeatasoisilla materiaaleilla. Mukavuutta lisää erinomaisen ergonomian
lisäksi myös aiempaakin alhaisempi melutaso. Siihen on päästy Zoessa muun
muassa ottamalla vakiovarusteeksi akustinen tuulilasi. Myös perusrakenteen
kehityksellä on vähennetty melua etenkin takaistuimella.
Vakiovarustelu uudella
tasolla
Uudessa kolmannen sukupolven Zoessa ympäristö
otetaan huomioon monipuolisesti muun muassa käyttämällä autossa paljon
kierrätysmateriaaleja. Esimerkiksi Zen-varustetasosta alkaen kojelaudan kangas
ja istuinverhoilu on tehty sekoituksesta, jossa puolet on mm. turvavöitä ja
toinen puoli käytettyjä muovipulloja. Käyttämällä kierrätettyjä materiaaleja
vähennetään kankaan tuotannon aiheuttamia päästöjä 60 prosentilla.
Perusmallina on nyt Zoe Z.E. 50 R110 Life, jossa on
sen 29 390 euron hintaan nähden paljon varusteita. Vakiona ovat
automaattinen ilmastointi, lämmitettävä nahkapäällysteinen ohjauspyörä,
täys-LED-ajovalot, älyavainkortti ja paljon muuta.
Zen-varustetaso nostaa hintaa vain 1 600
eurolla ja se tuo mukanaan muun muassa 16-tuumaiset kevytmetallivanteet,
kaukovaloavustimen, kaista-avustimen, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän ja
pysäköintitutkan taakse.
Uuden Zoe huippumallissa on tehokkaampi
R135-moottori ja Intens-varustelu, mistä huolimatta sen hinta on vain
32 990 euroa. Tässä mallissa on kaikkien edellä mainittujen varusteiden
lisäksi suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö navigoinnilla, jonka ohjeet
näytetään myös mittaristossa, aktiivinen pysäköintiavustin, peruutuskamera,
katvealueen varoitin ja tummennetut takalasit vain muutama mainiten.
Intens onkin niin hyvin varusteltu, ettei siihen
voi enää hankkia lisävarusteena kuin metallivärin, Bosen äänentoiston ja CCS
Combo 2 -pikalaturin.
Kaikista hinnoista saa valtion 2 000 euron
hankintatuen.
Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: Renault
Takana suurin muutos on siirtyminen ledivaloihin. Niissä on lisäksi dynaamiset suuntavalot, jotka korostavat Zoen teknistä edistyksellisyyttä. |
Muita parannuksia aiempaan verrattuna ovat värien määrä, joita on nyt yhdeksän sekä entistä tyylikkäämmät vanteet. |
Kuljettajan edessä on perusmallista alkaen suuri 10-tuumainen digitaalinen mittaristo, jossa eco-mittari ohjaa kuljettajaa taloudelliseen ajotapaan. |
Kojelaudan keskellä on joko 7- tai 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. |
Sähköisen e-shifter -vaihteenvalitsimen ja sähköisesti toimivan, automaattisen käsijarrun ansiosta uudessa keskikonsolissa on runsaasti säilytystilaa. |
Uuden ajoakun ansiosta Zoen toimintamatka on WLTP:n mukaan enimmillään 395 kilometriä eli neljänneksen pidempi kuin ennen. |
Kommentit
Lähetä kommentti