DS 7 Crossback tarjoaa ranskalaista premiumia


DS 7 Crossbackissa on useita ajamista helpottavia ja mukavuutta lisääviä ominaisuuksia kuten infrapunakameralla toimiva pimeänäkö ja tien pintaa auton edestä skannaava ja tienpinnan muutoksien mukaan joustituksen pehmeyttä aktiivisesti mukauttava DS Active Scan –jousitus.


Muistan kuinka kotikaupungissani liikkui muutamia hienoja ranskalaisia premium-luokan autoja 1970-luvulla. Arkkitehdilla oli Peugeot 604, kauppiaalla Renault 30 ja lääkärillä Citroen CX. Ne olivat hienoja autoja.

Sen jälkeen ranskalaismerkkien painoarvo luksusautojen markkinoilla heikkeni. Renaultilta tuli muun muassa ylellinen Vel Satis, Peugeotilta mallit 605 ja 607 ja Citroenilta C6, mutta ne eivät saavuttaneet merkittäviä markkinaosuuksia.

Ranskalaisten uusin hyökkäys premium-autoissa tapahtui pari vuotta sitten, kun PSA-autokonserniin kuuluva DS Automobiles toi markkinoille ylellisen city-maasturin DS 7:n. Uusi merkki sai vetoapua presidentti Emmanuel Macronilta, kun tämä matkusti virkaanastujaisiinsa upouudella DS 7 Crossbackilla toukokuussa 2017.

Suomeen DS-merkki saapui toden teolla vuoden 2019 alussa, kun pääkaupunkiseulla avattiin merkkiin erikoistunut myymälä.

Markkinoille DS 7 Crossback tuli ensin tehokkailla ja vähäpäästöisillä bensiini- ja dieselmoottorivaihoehdoilla, mutta myymälän avautumisen kunniaksi Suomi aloitti ensimmäisenä Euroopassa nelivetoisen lataushybridin DS 7 Crossback SUV E-Tense4×4 ennakkomyynnin. DS 7 Crossback SUV E-Tense 4×4  lataushybridi -mallisto vastaa lähes täysin muuta DS 7 Crossback -mallistoa, mutta tuo asiakkaalle nelivetoisen lataushybridin perinteisten voimalinjojen rinnalle.

Valmistajan mukaan lataushybridi kantaa samoja hienostuneita arvoja ja ominaisuuksia, kuin perinteisten voimalinjan DS 7 Crossback. Sitä määrittävät sen arvokas muotoilu, auton ilmentämä ranskalainen luksustuotteiden valmistamisen taito, sekä edistykselliset tekniset varusteet, joihin kuuluvat muun muassa infrapunakameralla toimiva DS Night Vision -pimeänäkö, DS Park Pilot -pysäköintiavustin, tien pintaa auton edestä skannaava ja tienpinnan muutoksien mukaan joustituksen pehmeyttä aktiivisesti mukauttava DS Active Scan –jousitus. Jo aiemmin hiljainen sisätila muuttuu entistä äänettömämmäksi ja miellyttävämmäksi lataushybridin ansiosta. Korkea 190 mm maavara tekee autosta käytännöllisen eri tarpeisiin.

Valmistajan mukaan DS 7 Crossback E-Tense 4×4 tarjoaa kuljettajalle enemmän ajonautintoa 300 hv tehon ja 450 Nm väännön ansiosta ja kuljettajalle jää yhä edelleen vaihtoehdoksi valita itselle mieluisin ajotapa esimerkiksi urheilullisen, auton suorituskyvyn maksimoivan tai vähäpäästöisen ja erittäin mukavan bensiini- sekä sähkömottorin yhdistelmää hyödyntävän Hybrid –ajotavan välillä.

DS 7 Crossbackissa on kaksi 80 kW sähkömoottoria, jotka ovat sijoitettu auton etu- ja taka-akselille siten, että ne eivät tee kompromissia auton sisustaan tai tavaratiloihin. Puhtaasti sähkömoottorilla ajettaessa autolla voidaan ajaa täysin päästöttömästi. Sähkö- ja bensiinimoottorin yhdistelmää käytettäessä ovat päästöt 31 g/km (WLTP).
Sähköllä ajettaessa toimintasäde on WLTP-mittaustavalla mitattuna 58 km (60 km NEDC). Wallboxilla (32A) ladattaessa latausaika on 1h 45 min. Pikalatauksella akun saa ladattua 80 prosenttisesti täyteen 30 minuutissa.

Lataushybridi on rakennettu jo aiemmin DS 7 Crossback –mallissa käytetyn kiitellyn EMP2-alustan päälle.

Teksti: Johannes Virtanen
Kuvat: DS Automobiles

Uusi automerkki sai vetoapua presidentti Emmanuel Macronilta, kun tämä matkusti virkaanastujaisiinsa upouudella DS 7 Crossbackilla toukokuussa 2017.

Lataushybridi on rakennettu jo aiemmin DS 7 Crossback –mallissa käytetyn kiitellyn EMP2-alustan päälle.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-klassikot Himoksella 20. toukokuuta

Hertz korvaa täyssähköautoja bensiinikäyttöisillä