DS 7 Crossback tarjoaa ranskalaista premiumia
Muistan kuinka kotikaupungissani liikkui muutamia hienoja
ranskalaisia premium-luokan autoja 1970-luvulla. Arkkitehdilla oli Peugeot 604,
kauppiaalla Renault 30 ja lääkärillä Citroen CX. Ne olivat hienoja autoja.
Sen jälkeen ranskalaismerkkien painoarvo luksusautojen
markkinoilla heikkeni. Renaultilta tuli muun muassa ylellinen Vel Satis,
Peugeotilta mallit 605 ja 607 ja Citroenilta C6, mutta ne eivät saavuttaneet
merkittäviä markkinaosuuksia.
Ranskalaisten uusin hyökkäys premium-autoissa tapahtui
pari vuotta sitten, kun PSA-autokonserniin kuuluva DS Automobiles toi
markkinoille ylellisen city-maasturin DS 7:n. Uusi merkki sai vetoapua
presidentti Emmanuel Macronilta, kun tämä matkusti virkaanastujaisiinsa
upouudella DS 7 Crossbackilla toukokuussa 2017.
Suomeen DS-merkki saapui toden teolla vuoden 2019 alussa,
kun pääkaupunkiseulla avattiin merkkiin erikoistunut myymälä.
Markkinoille
DS 7 Crossback tuli ensin tehokkailla ja vähäpäästöisillä bensiini- ja
dieselmoottorivaihoehdoilla, mutta myymälän avautumisen kunniaksi Suomi aloitti
ensimmäisenä Euroopassa nelivetoisen lataushybridin DS 7 Crossback SUV E-Tense4×4 ennakkomyynnin. DS 7 Crossback SUV E-Tense 4×4 lataushybridi -mallisto vastaa lähes täysin
muuta DS 7 Crossback -mallistoa, mutta tuo asiakkaalle nelivetoisen
lataushybridin perinteisten voimalinjojen rinnalle.
Valmistajan
mukaan lataushybridi kantaa samoja hienostuneita arvoja ja ominaisuuksia, kuin
perinteisten voimalinjan DS 7 Crossback. Sitä määrittävät sen arvokas muotoilu,
auton ilmentämä ranskalainen luksustuotteiden valmistamisen taito, sekä
edistykselliset tekniset varusteet, joihin kuuluvat muun muassa
infrapunakameralla toimiva DS Night Vision -pimeänäkö, DS Park Pilot
-pysäköintiavustin, tien pintaa auton edestä skannaava ja tienpinnan muutoksien
mukaan joustituksen pehmeyttä aktiivisesti mukauttava DS Active Scan –jousitus.
Jo aiemmin hiljainen sisätila muuttuu entistä äänettömämmäksi ja
miellyttävämmäksi lataushybridin ansiosta. Korkea 190 mm maavara tekee autosta
käytännöllisen eri tarpeisiin.
Valmistajan
mukaan DS 7 Crossback E-Tense 4×4 tarjoaa kuljettajalle enemmän ajonautintoa
300 hv tehon ja 450 Nm väännön ansiosta ja kuljettajalle jää yhä edelleen
vaihtoehdoksi valita itselle mieluisin ajotapa esimerkiksi urheilullisen, auton
suorituskyvyn maksimoivan tai vähäpäästöisen ja erittäin mukavan bensiini- sekä
sähkömottorin yhdistelmää hyödyntävän Hybrid –ajotavan välillä.
DS
7 Crossbackissa on kaksi 80 kW sähkömoottoria, jotka ovat sijoitettu auton etu-
ja taka-akselille siten, että ne eivät tee kompromissia auton sisustaan tai
tavaratiloihin. Puhtaasti sähkömoottorilla ajettaessa autolla voidaan ajaa
täysin päästöttömästi. Sähkö- ja bensiinimoottorin yhdistelmää käytettäessä
ovat päästöt 31 g/km (WLTP).
Sähköllä
ajettaessa toimintasäde on WLTP-mittaustavalla mitattuna 58 km (60 km NEDC).
Wallboxilla (32A) ladattaessa latausaika on 1h 45 min. Pikalatauksella akun saa
ladattua 80 prosenttisesti täyteen 30 minuutissa.
Lataushybridi
on rakennettu jo aiemmin DS 7 Crossback –mallissa käytetyn kiitellyn
EMP2-alustan päälle.
Teksti:
Johannes Virtanen
Kuvat:
DS Automobiles
Uusi automerkki sai vetoapua presidentti Emmanuel
Macronilta, kun tämä matkusti virkaanastujaisiinsa upouudella DS 7 Crossbackilla toukokuussa 2017.
|
Lataushybridi on rakennettu jo aiemmin DS 7 Crossback –mallissa käytetyn kiitellyn EMP2-alustan päälle. |
Kommentit
Lähetä kommentti